Missnöjd med nya glasögon

Permalänk
Medlem

Missnöjd med nya glasögon

Jag hoppas att den här tråden hamnade rätt, tänkte först lägga den i ÖÄ men den passar nog bäst här?

Hur som helst, för 1,5 år sen köpte jag nya glasögon. Det var egentligen inget fel på mina gamla, jag såg fortfarande bra med dem, men jag ville uppdatera mig lite. Jag gick till SpecSavers i Liljeholmen och gjorde synundersökning och provade ut ett par bågar som jag sedan köpte. Till dessa bågar köpte jag även ett par slipade solglasögon (som jag är vrålnöjd med). För hela kalaset pyntade jag totalt 5-6000 kr.

Nu, nästan 1,5 år senare, inser jag att jag ser bättre med mina gamla glasögon, speciellt på nära håll (vilket är viktigt för mig då jag jobbar som utvecklare). Jag har bättre syn på mitt högra öga än mitt vänstra, och jag upplever att med mina nya glasögon blir skillnaden mellan ögonen än mer påtaglig. Jag har svårt att se i "stereo" och det är ibland svårt att skifta fokus mellan objekt som är nära och objekt som är långt bort (det blir extra jobbigt om objekten rör sig mot mig, så det blir speciellt jobbigt om jag t.ex. springer/cyklar eller kör bil).

En sak som har slagit mig är att optikern som gjorde synundersökningen sa nånting konstigt. Han tyckte inte att jag behövde korrigering för det brytningsfel jag har, utan ville istället kompensera det med högre styrka på glasen. Jag har alltid tidigare haft glas som korrigerar mitt brytningsfel.

Nu till min fundering: Tror ni att jag på något sätt kan reklamera synundersökningen och glasen jag har i mina glasögon efter så lång tid? Min magkänsla är att det har gått alldeles för lång tid, men samtidigt så känns det ju helt knäppt att jag har betalat 5-6000 kr för nya glasögon som är sämre än de jag hade innan.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Tror jag inte.

Gått för lång tid.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga. Om man pratar om reklamation så säger ju lagen att man ska reklamera inom skälig tid från att man upptäckt felet vilket brukar klassas som inom 2 månader. Fråga är väl om man anser att du borde upptäckt detta tidigare eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Oj, knepig fråga. Jag tänker inte ge mig i någon konsumenträttslig diskussion, då jag har alldeles för lite kunskap om det.

Det som är lurigt i det här fallet är ju att det inte handlar om någon exakt vetenskap. Vilka styrkor du skall ha, och huruvida ett brytningsfel kan korrigeras med högre styrkor är alltid en bedömningsfråga. Eftersom att optikerna gör sin bedömning med utgångspunkt i de svar som du lämnar under undersökningen ("- Ser du bättre med dessa glas, eller dessa?" Ab eller B etc. etc.) så kan det ju vara så att den bedömning som gjordes var helt korrekt just då. Synen förändras ju hela tiden också, och det kan ju vara så att det är din syn som förändrats i kombination med den lösning som optikern valde.

Jag skulle ta kontakt med optikern i vilket fall som helst, beskriv problemet och ser vad de tycker. Jag anser att optiker är det sista kvarvarande äkta service-yrket, de gör ju ofta små korrigeringar och reparationer utan betalning och även för glasögon som köpts någon annanstans. Det är inte ofta man stöter på den typen av good-will, och det är ju fullt möjligt att de är beredda att diskutera en lösning på ditt problem. Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tror du kommer få det svårt, efter 18 månader kan det ju vara din syn som förändrats, inte att glasen var fel vid köptillfället.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en knepig fråga.
En viktig sak du inte nämner nått om är vad det är för typ av glasögon du har, du verkar klaga på egenskaperna som terminalglasögon men är det såna du beställt ?
https://www.specsavers.se/synvard-jobbet/bildskarmsglasogon
Läsglasögon, terminalglasögon och "vanliga glasögon" uppför sig helt olika, speciellt på halvkorta avstånd.
Och är du säker på att synen inte har förändrats ?

Dessutom är din arbetsgivare i de flesta fall skyldig att förse dig med terminalglasögon om du har behov av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter 18 månader? Har jag extremt svårt att tro, de är ju inte precis "nya" längre. Som någon annan skriver kan det ju lika gärna bero på att din syn har ändrat sig, speciellt om de nya glasögonen fungerade bra när du fick dem.

Permalänk
Medlem

1.5 år kan ju vara dags för nya glasögon då, min syn föröndrades mycket när jag var 23-25, köpte nya efter 2 år, men bara för att jag var fattig student, annars hade jag inte väntat så länge. Du kan glömma att du skulle kunna reklamera dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

"Nya" är ju inte riktigt vad de är längre. Man ska reklamera ett fel inom en viss tid från att man upptäckt det. Det finns ingen verklig gräns men det kallas "inom rimlig tid" och brukar normalt anses vara 6 arbetsveckor. Det faller lite på sin orimlighet att det skulle ta 18 månader för dig att upptäcka detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ni har helt rätt, efter 1,5 år är de knappast "nya" längre.

Skrivet av mrqaffe:

Det är en knepig fråga.
En viktig sak du inte nämner nått om är vad det är för typ av glasögon du har, du verkar klaga på egenskaperna som terminalglasögon men är det såna du beställt ?
https://www.specsavers.se/synvard-jobbet/bildskarmsglasogon
Läsglasögon, terminalglasögon och "vanliga glasögon" uppför sig helt olika, speciellt på halvkorta avstånd.
Och är du säker på att synen inte har förändrats ?

Dessutom är din arbetsgivare i de flesta fall skyldig att förse dig med terminalglasögon om du har behov av det.

De är nog att betrakta som "vanliga glasögon". Jag behöver dem till det mesta, även om det är på nära håll jag ser särskilt dåligt.

Min syn kan ha förändrats under de 1,5 åren jag har haft dessa nya glasögon, men jag tror att det är osannolikt då jag ser bättre med de jag hade innan. Om synen hade förändrats borde de väl inte fungera speciellt bra?

Jag tänker gå in på SpecSavers i veckan och höra vad de säger, det är möjligt att de kan göra någon korrigering som gör att glasögonen fungerar bättre för mig utan att behövs byta ut glasen.

/Viktor

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wishie:

Ni har helt rätt, efter 1,5 år är de knappast "nya" längre.

De är nog att betrakta som "vanliga glasögon". Jag behöver dem till det mesta, även om det är på nära håll jag ser särskilt dåligt.

Min syn kan ha förändrats under de 1,5 åren jag har haft dessa nya glasögon, men jag tror att det är osannolikt då jag ser bättre med de jag hade innan. Om synen hade förändrats borde de väl inte fungera speciellt bra?

Jag tänker gå in på SpecSavers i veckan och höra vad de säger, det är möjligt att de kan göra någon korrigering som gör att glasögonen fungerar bättre för mig utan att behövs byta ut glasen.

/Viktor

Skickades från m.sweclockers.com

Ta även upp att du behöver terminalglasögon med din chef om du har ett arbete där det krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wishie:

Min syn kan ha förändrats under de 1,5 åren jag har haft dessa nya glasögon, men jag tror att det är osannolikt då jag ser bättre med de jag hade innan. Om synen hade förändrats borde de väl inte fungera speciellt bra?

Varför det? Precis som synen kan bli sämre kan den ju naturligt gå åt andra hållet och bli lite bättre igen. Gör så att du pratar med proffsen och ser vad de säger.

Permalänk
Medlem

Du tog ingen garanti när du köpte dom då? Det brukar bara kosta typ en hundring för två år så det är rätt vanligt att man tar det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Absolut, så kan det vara, och jag finner det osannolikt just därför. Min syn skulle isf ha förändrats åt ena hållet, och sen lika mycket tillbaka? Möjligt, men nja, det tror jag inte faktiskt.

Imorgon ska jag till SpecSavers så får jag se vad de säger i alla fall!

Permalänk
Medlem

@killawife: Bra fråga. Jag tror inte det, men det lär jag få veta när jag drar dit imorrn!

Permalänk
Medlem

Min syn kan ändra lite till och med från dag till dag. Fram och tillbaks. Att du ser sämre på nära håll med dina glasögon är helt naturligt om du är närsynt. Om du ser bra på långt håll så är det inget fel på glasögonen. Jag kan t.ex.. inte ha mina nya glasögon vid datorn men de gamla fungerar bättre som är svagare. Dock ser jag bättre på långt avstånd med mina nya glasögon än med de gamla. Egentligen borde jag ha ett par så kallade terminal glasögon när jag sitter vid datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Eftersom du är sitter vid datorn på jobbet stor del av arbetsdagen så måste arbetsgivaren betala synundersökning för terminalglasögon och även betala terminalglasögon. Något att ha i åtanke när du snackar om "på nära håll är det viktigt för mig"

Permalänk

Solglasögonen har samma styrka som de du ej är så nöjd med? Får man lov att fråga hur gammal du är? Är det så att du råkar vara i 40-45 års ålder så kan det vara så att du börjar bli presbyop och att glasögonen då är lite för starka för dig på nära håll. Solglasögonen använder man ju generellt sett lite mer på avstånd och då märker man inte av det på samma sätt som vid tex långvarigt terminalarbete. Svårt att säga över nätet, skulle rekommendera en ny synundersökning då mycket kan hända på 1,5 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ena paret korrigerar brytningsfelet och andra inte gör det, endast genom ökad styrka, så kan det vara det som har ändrats.
Under tiden för synundersökningen så räckte det kanske med ändrad styrka men inte nu längre, och därför är din synupplevelse bättre med paret som korrigerar brytningsfelet.

Men jag bara spekulerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

En sak som har slagit mig är att optikern som gjorde synundersökningen sa nånting konstigt. Han tyckte inte att jag behövde korrigering för det brytningsfel jag har, utan ville istället kompensera det med högre styrka på glasen. Jag har alltid tidigare haft glas som korrigerar mitt brytningsfel.

/Viktor

Du skall alltid ha korrigering för brytningsfel, inga undantag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jag hoppas att den här tråden hamnade rätt, tänkte först lägga den i ÖÄ men den passar nog bäst här?

Hur som helst, för 1,5 år sen köpte jag nya glasögon. Det var egentligen inget fel på mina gamla, jag såg fortfarande bra med dem, men jag ville uppdatera mig lite. Jag gick till SpecSavers i Liljeholmen och gjorde synundersökning och provade ut ett par bågar som jag sedan köpte. Till dessa bågar köpte jag även ett par slipade solglasögon (som jag är vrålnöjd med). För hela kalaset pyntade jag totalt 5-6000 kr.

Nu, nästan 1,5 år senare, inser jag att jag ser bättre med mina gamla glasögon, speciellt på nära håll (vilket är viktigt för mig då jag jobbar som utvecklare). Jag har bättre syn på mitt högra öga än mitt vänstra, och jag upplever att med mina nya glasögon blir skillnaden mellan ögonen än mer påtaglig. Jag har svårt att se i "stereo" och det är ibland svårt att skifta fokus mellan objekt som är nära och objekt som är långt bort (det blir extra jobbigt om objekten rör sig mot mig, så det blir speciellt jobbigt om jag t.ex. springer/cyklar eller kör bil).

En sak som har slagit mig är att optikern som gjorde synundersökningen sa nånting konstigt. Han tyckte inte att jag behövde korrigering för det brytningsfel jag har, utan ville istället kompensera det med högre styrka på glasen. Jag har alltid tidigare haft glas som korrigerar mitt brytningsfel.

Nu till min fundering: Tror ni att jag på något sätt kan reklamera synundersökningen och glasen jag har i mina glasögon efter så lång tid? Min magkänsla är att det har gått alldeles för lång tid, men samtidigt så känns det ju helt knäppt att jag har betalat 5-6000 kr för nya glasögon som är sämre än de jag hade innan.

/Viktor

Kan inte svar på din fråga angående reklamation eller om du har samma problem, vill bara ge dig min erfarenhet. För 1 år sedan köpte jag 3 glasögon för 10K (två par progressiva och ett par terminal glasögon). Var helt nöjd de första 3-4 månaderna även om det tog ett litet tag att vänja sig med progressiva glas.

På hösten började jag märka att ögonen blev trötta och mer och mer irriterande och rann med var som jag fick tvätta bort varje morgon men trodde det var någon infektion eller liknande.....

Jag hölll ut i ytterligare några månader men sen trodde jag samma sak, att optikern gjort något fel. Med tanke på hur mycket jag betalt så ringde jag upp han och fick en tid.

Kom dit och förklarade problemet så han gjorde en ny undersökning men kunde inte hitta något som var fel mer än att han påstod att de var lite ojusterade (han snackade om millimetrar) i höjd med pupillerna. Han justerade bågarna och jag gick hem mycket skeptisk....

Redan tredje dagen var det mycket bättre, ögonen slutade rinna och jag insåg att han hade rätt. Vet inte om detta är ditt problem men lärde mig att det är viktigt glasögonen sitter helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du skall alltid ha korrigering för brytningsfel, inga undantag.

/Lifooz

Nej så är det inte alltid. Jag har själv brytningsfel men ingen korrigering för det varken i linser eller glasögonen då det är så litet. Min morsa däremot har samma fel fast värre och måste få det korrigerat för att se normalt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej så är det inte alltid. Jag har själv brytningsfel men ingen korrigering för det varken i linser eller glasögonen då det är så litet. Min morsa däremot har samma fel fast värre och måste få det korrigerat för att se normalt.

Min optiker sade att man alltid skall ha korrigering för brytningsfel.
Men då hade vederbörande fel, vilket du är ett bevis på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Optikerna gör som de vill. Jag själv har haft olika erfarenheter de sista 15 åren då jag är extremt närsynt, till den grad att jag måste kolla näthinnan 2 gånger om året. Men det är en annan historia. Optikernas kompetens skiljer väldigt mycket. Ibland ger de medvetet för starka glas, och ibland för svaga, och ibland gör dem inte alla nödvändiga tester, utan man måste betala extra för "vissa". Jag själv var hop optikern och gjorde en "ögonhälsoundersökning", kostade 900 kr. Optikerna sade att "deras" läkare hade kollat på mina ögonbottenbilder med de nämnde inget om resultatet. Istället blev jag skickad till ögonmottagning "pga patienten känner oro" (dvs. jag), och där gjorde de lite tester på 5 minuter och jag fick en saftig nota på 350 kr.

Det med ögonindustrin är lukrativt som fasen. Jag personligen skulle föredra att alltid gå till ögonmottagning när man ska ha glasögon. Det gjorde jag när jag var liten.