Missnöjd med nya glasögon
Jag hoppas att den här tråden hamnade rätt, tänkte först lägga den i ÖÄ men den passar nog bäst här?
Hur som helst, för 1,5 år sen köpte jag nya glasögon. Det var egentligen inget fel på mina gamla, jag såg fortfarande bra med dem, men jag ville uppdatera mig lite. Jag gick till SpecSavers i Liljeholmen och gjorde synundersökning och provade ut ett par bågar som jag sedan köpte. Till dessa bågar köpte jag även ett par slipade solglasögon (som jag är vrålnöjd med). För hela kalaset pyntade jag totalt 5-6000 kr.
Nu, nästan 1,5 år senare, inser jag att jag ser bättre med mina gamla glasögon, speciellt på nära håll (vilket är viktigt för mig då jag jobbar som utvecklare). Jag har bättre syn på mitt högra öga än mitt vänstra, och jag upplever att med mina nya glasögon blir skillnaden mellan ögonen än mer påtaglig. Jag har svårt att se i "stereo" och det är ibland svårt att skifta fokus mellan objekt som är nära och objekt som är långt bort (det blir extra jobbigt om objekten rör sig mot mig, så det blir speciellt jobbigt om jag t.ex. springer/cyklar eller kör bil).
En sak som har slagit mig är att optikern som gjorde synundersökningen sa nånting konstigt. Han tyckte inte att jag behövde korrigering för det brytningsfel jag har, utan ville istället kompensera det med högre styrka på glasen. Jag har alltid tidigare haft glas som korrigerar mitt brytningsfel.
Nu till min fundering: Tror ni att jag på något sätt kan reklamera synundersökningen och glasen jag har i mina glasögon efter så lång tid? Min magkänsla är att det har gått alldeles för lång tid, men samtidigt så känns det ju helt knäppt att jag har betalat 5-6000 kr för nya glasögon som är sämre än de jag hade innan.
/Viktor