Permalänk
Medlem

datorn bootar inte

Min dator bootar inte rätt den om man sätter på den är den på i 20 sec sen stänger den av sig självo ch sätter sedan på sig, jag har plockat ut varjed del förutom processorn vad kan felet vara kan jag fixa det själv eller behöver jag ta hjälp av typ Inet. Gpu:n är 1 år gammal Msi 970 nättagget evga 650 Gold är också ett år gammalt men alla övriga delar är ungefär 10 månader gammal

Permalänk
Medlem

Du får ingen bild heller antar jag?

Just nu behöver du bara 4 delar

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Kolla att du verkligen tagit bort allt som inte behövs ute och inne. Tex mus, tangentbord, USB, lösa kablar kopplade till moderkortet (till USB, diskar, DVD), chassi fläktar mm. Ingen ide att blanda in Windows (alla diskar), bild (grafikkort) mm om du se/höra på fläktarna att den startar om.

Koppla ur alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW kabel/knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet för att avgöra om den var trasig eller satt på fel plats.

Nollställ bios (CMOS). Antingen som det står i manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln. Ibland måste nått mer tas bort men om och vad varierar från fall till fall så har du redan nollställt så testar du det igen efter att du tagit bort allt som inte behövs just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du får ingen bild heller antar jag?

Just nu behöver du bara 4 delar

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Kolla att du verkligen tagit bort allt som inte behövs ute och inne. Tex mus, tangentbord, USB, lösa kablar kopplade till moderkortet (till USB, diskar, DVD), chassi fläktar mm. Ingen ide att blanda in Windows (alla diskar), bild (grafikkort) mm om du se/höra på fläktarna att den startar om.

Koppla ur alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW kabel/knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet för att avgöra om den var trasig eller satt på fel plats.

Nollställ bios (CMOS). Antingen som det står i manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln. Ibland måste nått mer tas bort men om och vad varierar från fall till fall så har du redan nollställt så testar du det igen efter att du tagit bort allt som inte behövs just nu.

Nu har jag tagit bort allt onödigt ska jag då koppla in skärmen. O ska jag ta bort hårddisken som jag inte har Windows på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har testa de du sa men den fortätter att stänga av o sätta på sig något annat som kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha ett moderkort med inbyggd högtalare eller en digital display för att läsa av felkoder?

Vet inte hur hjälpsamt det här är med dessa symtom, men kom ihåg att du inte behöver ha i alla RAM-stickor när du testar. Testa gärna att bara köra en sticka i taget tills att du har gått igenom dem alla. Kanske värt att också testa fler än en port? (Minns ärligt talat inte om en kan boota utan RAM i första porten).

Hoppas du får fason på burken.

Permalänk
Medlem

Är det en dator du har byggt ihop nu eller som du haft sen tidigare?

Jag har varit med om liknande när det visat sig att USB porten på ett chassi inte varit dragen korrekt så det blivit en kortslutning när man anslöt moderkortet (via kabel) till usb-porten. Då har det varit USB-port fram på datorn. Kolla kontakterna. För 20 sekunder låter som datorn kommer fram till något eller försöker iaf innan den loopar.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Koppla bort alla hårddiskar skulle jag säga för att inte riskera innehållet på dem.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Är det en dator du har byggt ihop nu eller som du haft sen tidigare?

Jag har varit med om liknande när det visat sig att USB porten på ett chassi inte varit dragen korrekt så det blivit en kortslutning när man anslöt moderkortet (via kabel) till usb-porten. Då har det varit USB-port fram på datorn. Kolla kontakterna. För 20 sekunder låter som datorn kommer fram till något eller försöker iaf innan den loopar.

Jag testade lite med usb kontakterna o upptäckte då att jag får ingen strörm i verken moderkortet eller i chassi utgångarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="16334547" userid="275315" name="Foxtou"]
Du råkar inte ha ett moderkort med inbyggd högtalare eller en digital display för att läsa av felkoder?

Vet inte hur hjälpsamt det här är med dessa symtom, men kom ihåg att du inte behöver ha i alla RAM-stickor när du testar. Testa gärna att bara köra en sticka i taget tills att du har gått igenom dem alla. Kanske värt att också testa fler än en port? (Minns ärligt talat inte om en kan boota utan RAM i första porten).

Hoppas du får fason på burken.
[/quote asså hoppas jag också o nej jag har ett ganska budget moderkort la mer på dom anndra delarna men börjar misstänka att moderkortet e kaputt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theZZ: Vad har du för datordelar? Skriv här om du vet. Det hjälper med felsökningen kanske. Hur gammalt är ditt nätagg? Tyvärr håller de inte för evigt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@theZZ: Vad har du för datordelar? Skriv här om du vet. Det hjälper med felsökningen kanske. Hur gammalt är ditt nätagg? Tyvärr håller de inte för evigt.

I7 6700
Balistix ddr4 16gb
Evga 650 w
Msi 970
Allt e från förra året agusti till oktober

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theZZ: Ok. Vad är det för moderkort?
Har du haft psu kablarna sträckta böjda på något sätt, typ där det vari tvära svängar?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@theZZ: Ok. Vad är det för moderkort?
Har du haft psu kablarna sträckta böjda på något sätt, typ där det vari tvära svängar?

Gigabyte H170-D3HP - 1151
Nej jag tror inte det här ett define r5 så att Cable management är rätt så bra i det chassit så jag tror inte att det ska vara något problem med kablar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara cpu som spökar tänkter på kontakter i mellan cpu och sockel har inte alla kontakt så lopar datorn sig eller fryser sig.
Lossa cpu var försiktig så du inte skadar kontakterna många har gott den tabben kolla att alla piggar ligger rätt och har rätt höjd.
Om nån är felaktig var försiktig har själv använt nål och fin pinsett för att räta pinnarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@theZZ: Jag har ett Corsair 700/750D som jag haft problem med just det, så att något är av ett visst märke innebär inte 100% garantier. Dessutom är det även beroende av hur du väljer att ha kablarna med tanke på övriga komponenter.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Nu har jag låttit min dator stå av och plockade ut min ena chassi fläkt funkar som vanligt tror att något e fel på moderkorter iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theZZ: Egentligen skulle du kunna ta ut moderkortet och testa köra den, cpu (med kylare på givetvis) och minnen separat för att se om du får post. Men om du är osäker kanske bäst att reklamera moderkortet till affären och be dem titta på det. Du har inte kollat cpu pinsen va?

Mvh
/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

@theZZ:
du behöver endast dessa delar

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Grafikkort & hårddiskar även dom med Windows på behövs inte för att datorn ska ge en bild..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av theZZ:

Nu har jag låttit min dator stå av och plockade ut min ena chassi fläkt funkar som vanligt tror att något e fel på moderkorter iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du fortfarande inte tagit bort allt onödigt. Du ska ta bort ALLA chassi fläktar, ALLA diskar, ALLA DVD, ALLA kablar som hårddiskar/DVD kopplats med till moderkortet, ALLA USB osv.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du verkligen tagit bort allt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Då har du fortfarande inte tagit bort allt onödigt. Du ska ta bort ALLA chassi fläktar, ALLA diskar, ALLA DVD, ALLA kablar som hårddiskar/DVD kopplats med till moderkortet, ALLA USB osv.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du verkligen tagit bort allt onödigt.

Grejen e att datorn datorn startar o jag kan spela o allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@theZZ: Ok. Men kom du fram till vad som var felet? Var det fel på fläkten? Eller en inställning i BIOS som ställde till det?
Mvh/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.