Permalänk

Bredare vinterdäck bak än fram.

Hej!

Inte ett bilforum detta men någon kanske har koll. Jag har en BMW 118 - 2016 och tänkte köpa vinterdäck till denna snart. Har bestämt mig för nordiska dubbfria däck. Men det jag undrar är om jag kan köpa smalare däck än de som sitter på nu.

Jag har original 17tum M sportfälgar som jag har tänkt ha som vintersulor och köra 19 tum på sommaren. De däck som sitter på nu är bridgestone sommardäck. 225/45-17 fram och 245/40-17 bak.

Ska man köra på den dimensionen med vinterdäcken också? Har läst att man helst ska ha samma eller nästan iaf med just vinterdäck. Alltså typ 225 runt om.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Du kan lungt köra samma storlek fram och bak, även om det kanske inte ser stentufft ut bak, men hellre bra fäste. Jag körde så med min 2014 M135i och det gör jag med min M3:a 2015. Det blir ju lite av en kompromiss, men brukar inte vara några problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla bilens papper >

Dimensioner av däck
Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.
Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Inte ett bilforum detta men någon kanske har koll. Jag har en BMW 118 - 2016 och tänkte köpa vinterdäck till denna snart. Har bestämt mig för nordiska dubbfria däck. Men det jag undrar är om jag kan köpa smalare däck än de som sitter på nu.

Jag har original 17tum M sportfälgar som jag har tänkt ha som vintersulor och köra 19 tum på sommaren. De däck som sitter på nu är bridgestone sommardäck. 225/45-17 fram och 245/40-17 bak.

Ska man köra på den dimensionen med vinterdäcken också? Har läst att man helst ska ha samma eller nästan iaf med just vinterdäck. Alltså typ 225 runt om.

Är det bakhjulsdrift?

Läste igenom vad du skrev igen, förstod det fel. Har du 17 tums fälgar kan du gott använda dom till vinterdäcken.

Permalänk
Medlem

jag skulle välja ett däck på 16 tums fälg, lite osäker på vad som passar men 215/65 bör passa. om du frågar däcksfirman blir rekommendationen troligen 225/65 R16 på alla fyra.
regeln är enkel, bredda däck ger bättre fäste på sommaren och smala på vintern.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har bestämt mig för nordiska dubbfria däck.

Köp riktiga däck istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har bestämt mig för nordiska dubbfria däck.

Dubbdäck fäster mycket bättre än gummi. Bara dumt att lägga pengar på något som "ger "din bil extra slir

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:
Vi hade olika bredd på 740ns sommardäck fram å back, kan säga ett den drog förbannat mycket och var hemsk att köra.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Köp riktiga däck istället.

?

Skrivet av Navicula:

Dubbdäck fäster mycket bättre än gummi. Bara dumt att lägga pengar på något som "ger "din bil extra slir

Skrivet av moonblase:

@SimpanDirr:
Vi hade olika bredd på 740ns sommardäck fram å back, kan säga ett den drog förbannat mycket och var hemsk att köra.

Kör bara saltade vägar och har bättre erfarenhet av dubbfria faktiskt!

Denna bil är gjord för att ha olika bredd fram och bak (dessa däck kom med den ny) ligger på 0,48 landsväg hehe.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

jag skulle välja ett däck på 16 tums fälg, lite osäker på vad som passar men 215/65 bör passa. om du frågar däcksfirman blir rekommendationen troligen 225/65 R16 på alla fyra.
regeln är enkel, bredda däck ger bättre fäste på sommaren och smala på vintern.

Har ju redan 17tum och 19 tums fälgar

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Du kan lungt köra samma storlek fram och bak, även om det kanske inte ser stentufft ut bak, men hellre bra fäste. Jag körde så med min 2014 M135i och det gör jag med min M3:a 2015. Det blir ju lite av en kompromiss, men brukar inte vara några problem.

Men går 225 däck på ibak? Blir inte dom superstretchade? Är ju 245 nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Som Mrqaffe skrev så borde du kolla bilens papper : ).

Skrivet av Navicula:

Dubbdäck fäster mycket bättre än gummi. Bara dumt att lägga pengar på något som "ger "din bil extra slir

Beror helt på hur väglaget ser ut i den regionen där man kör samt vilken körstil du har på vintern.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köp riktiga däck istället.

Skrivet av Navicula:

Dubbdäck fäster mycket bättre än gummi. Bara dumt att lägga pengar på något som "ger "din bil extra slir

Ska man bara hålla sig till de större vägarna i södra Sverige, hade jag helt klart valt friktionsdäck

Permalänk

Som ett exempel så har jag 225x45x17 på sommaren. på vintern kör jag med 195x65x16. Har provat med bredare vinterdäck men tycker det fungerar bäst med 195.Är det mycket snö på vägen så har ett bredare däck svårare att få kontakt med vägbanan.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

?

Kör bara saltade vägar och har bättre erfarenhet av dubbfria faktiskt!

Skrivet av Chibariku:

Ska man bara hålla sig till de större vägarna i södra Sverige, hade jag helt klart valt friktionsdäck

Snarare i södra Sverige det behövs dubb, för det blir is på vägarna istället för snö.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Men går 225 däck på ibak? Blir inte dom superstretchade? Är ju 245 nu.

Beror på vad det är för däck. Som jämförelse kör jag 255 runt om på vintern på M3:a när det på sommaren sitter 275:or bak.

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Beror på vad det är för däck. Som jämförelse kör jag 255 runt om på vintern på M3:a när det på sommaren sitter 275:or bak.

Vad beror det på? Kan köra tex 225/50 istället för 245/40 som är original?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Snarare i södra Sverige det behövs dubb, för det blir is på vägarna istället för snö.

Har alltid dubbat bra däck på firmabilen och det är skit i stan jämfört med friktionsdäck. Kanske bättre bromsförmåga men inte att komma iväg samt stablilitet i tex en rondell.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Det brukar gå bra att köra med samma storlek och handlar om att hjulen ligger i linje med varandra men ska du vara säker så är bästa att kolla riktigt och köra på rekommendation men bredd är inte bra på vintern och även om bredare funkar ok har smalare bättre fäste och som exempel så kör rallybilar väldigt tunna då med OT dubb men annars odubbat/åretrunt anser jag vara skit på vintern och halvkassa dubbade däck har bättre fäste än nya odubbade och är det saltat och ganska isfritt funkar det väll men även på snö är dom slirigare så jag hade lätt satsat på dubbdäck som åldras bättre då det finns dubbar kvar som biter efter nån vinter när dom börjat hårdna lite och odubbade blir hopplöst hala

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@SimpanDirr:

bmw orginalfälgar har oftast olika bredd och ET fram och bak. Kör du med samma storlek runt om kommer däcken bak bli strechade på den bredare fälgen.
Måtten på fälgarna har du på insidan av fälgen på någon eker.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Det brukar gå bra att köra med samma storlek och handlar om att hjulen ligger i linje med varandra men ska du vara säker så är bästa att kolla riktigt och köra på rekommendation men bredd är inte bra på vintern och även om bredare funkar ok har smalare bättre fäste och som exempel så kör rallybilar väldigt tunna då med OT dubb men annars odubbat/åretrunt anser jag vara skit på vintern och halvkassa dubbade däck har bättre fäste än nya odubbade och är det saltat och ganska isfritt funkar det väll men även på snö är dom slirigare så jag hade lätt satsat på dubbdäck som åldras bättre då det finns dubbar kvar som biter efter nån vinter när dom börjat hårdna lite och odubbade blir hopplöst hala

Har helt andra erfarenheter i stadskörning faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Vad beror det på? Kan köra tex 225/50 istället för 245/40 som är original?

Du kan välja mellan många olika storlekar men man ska inte sticka iväg för mycket särskilt inte uppåt i bredderna. Även om du köpte din bil med 245 bak så är jag tveksam att den är typad för mer än 225 fram och bak egentligen. På min C-klass kör jag 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på sommaren och 225/45-17 fram och bak på vintern. Man ska eftersträva något smalare däck på vintern (225 är nästan för brett egentligen). Men jag valde det för att få ett par fina Merca fälgar även på vintern

Angående däckval så är jag skeptisk till friktionsdäck av flera själ. Bor man i södra Sverige (hela enligt mig) ska man ha dubb då det blir mer is snarare än snö. Hur mycket tekniken än går framåt så kan aldrig gummi få fäste på is. Kör själv med Nokian Hakkapeliitta 8 och bor i södra Sverige. När olyckan är ett faktum så ska inte materialet avgöra utgången för mig eller andra.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Har helt andra erfarenheter i stadskörning faktiskt.

Beror mycket på vart man bor men är det isigt eller hårdpackad snö är dubbdäck heltklart bättre valet och finns skit av dom med men går man på kända märken som hakkapeliitta/nordforst eller andra kvalitets däck slår dom lätt odubbat och bmw´n jag hade tog sig fram bättre med dubbat än kompisens 4wd a6 med åretrunt när det var is/packad snö som är värsta väglaget då snöigt oftast inte är så hemskt halt utan det är is/packad snö eller underkylt regn som är värsta väljer jag alltid dubbat skulle inte ens se odubbat som ett alternativ ...men är som sagt mycket beroende på vart man bor och hur man kör och jag kör 50/50 stad och landet och har testat att glida ner för backe igenom korsning med rödljus på odubbat vilket inte är skitfränt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Beror mycket på vart man bor men är det isigt eller hårdpackad snö är dubbdäck heltklart bättre valet och finns skit av dom med men går man på kända märken som hakkapeliitta/nordforst eller andra kvalitets däck slår dom lätt odubbat och bmw´n jag hade tog sig fram bättre med dubbat än kompisens 4wd a6 med åretrunt när det var is/packad snö som är värsta väglaget då snöigt oftast inte är så hemskt halt utan det är is/packad snö eller underkylt regn som är värsta väljer jag alltid dubbat skulle inte ens se odubbat som ett alternativ ...men är som sagt mycket beroende på vart man bor och hur man kör och jag kör 50/50 stad och landet och har testat att glida ner för backe igenom korsning med rödljus på odubbat vilket inte är skitfränt

Har dubbade michelin eller hacka på firmabilen (sprillans i vintras) helt värdelöst mot min lilla Mini cooper jag hade då med gislaved dubbfritt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, läs i manualen eller på klistermärket som sitter nånstans på bilen (t.ex. innanför tanklocket eller i någon dörrkarm) vilka däck du ska ha på 17" fälgar (dvs där det står R17). Står det att du ska ha bredare bak där så är det det du ska köra på helt enkelt.

Till dem som säger att dubbade däck är bättre än odubbade: det är löjligt att generalisera så mycket, läs tester på däck. Det finns dubbfria däck som ger kortare bromssträcka på is än vissa dubbade däck som kan vara från "erkända" tillverkare men som inte håller måttet ändå.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!