Processor, strömsnål med runt 10 000 i benchmark

Permalänk
Inaktiv

Processor, strömsnål med runt 10 000 i benchmark

Tänker bygga en hemma-server för plex och lite webbhosting.
Är ute efter en processor med runt 10 000 eller mer i benchmark och undrar om du vet var jag hittar det.

Vet inte riktigt hur man söker eller om det finns någon sida där man kan sortera efter benchmark.

Kanske har du tips om en komplett burk med processor, moderkort, minne (32GB) och låda?

Permalänk
Medlem

För CPU's brukar jag kolla på https://www.cpubenchmark.net/

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Alla nya processorer från Intel är strömsnåla. Det enda en processor med lågt TDP gör är att begränsa maxeffekten om man har tex. en liten låda med begränsad kylningskapacitet.

Permalänk
Avstängd

haha beror väl helt på VILKET benchmark program du använder hur många poäng du får

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

haha beror väl helt på VILKET benchmark program du använder hur många poäng du får

Kände lite samma sak! xD Finns ju en uppsjö av benchmarks.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Inaktiv

Spelar det någon roll vilket program man använder? Oavsett programnamn så borde de göra samma sak, i detta fallet tt processortest som ger ett visst värde.

Kimsufi tex skriver ut processor benchmarken på deras hemsida, det är samma resultat jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Spelar det någon roll vilket program man använder? Oavsett programnamn så borde de göra samma sak, i detta fallet tt processortest som ger ett visst värde.

Kimsufi tex skriver ut processor benchmarken på deras hemsida, det är samma resultat jag är ute efter.

Självklart spelar det roll vilket program som används, även om de kanske mäter samma sak (vilket de garanterat inte gör) så kommer skalan och poängen att skilja sig eftersom det inte finns någon bestämd enhet utan poängen är helt och hållet "påhittad".

I Kimsufis fall så skriver dom såhär "*Benchmark index tested with PassMark Performance Test"
en snabb googling ger den HÄR listan, bara att välja och vraka

stavar konstigt
Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Tänker bygga en hemma-server för plex och lite webbhosting.
Är ute efter en processor med runt 10 000 eller mer i benchmark och undrar om du vet var jag hittar det.

Vet inte riktigt hur man söker eller om det finns någon sida där man kan sortera efter benchmark.

Kanske har du tips om en komplett burk med processor, moderkort, minne (32GB) och låda?

Nu skrev du förvisso att du tänkt bygga, men jag köpte en Dell T20 och uppgraderade från Pentium G3220 till Xeon E3-1231 v3 som har knappt 10 000 i passmark (tror det var 9.6k). Slängde in 8GB mer RAM (tot 12 GB nu, har stöd för 32GB). Den kör Plex och webserver och det funkar fint.

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nypz:

Nu skrev du förvisso att du tänkt bygga, men jag köpte en Dell T20 och uppgraderade från Pentium G3220 till Xeon E3-1231 v3 som har knappt 10 000 i passmark (tror det var 9.6k). Slängde in 8GB mer RAM (tot 12 GB nu, har stöd för 32GB). Den kör Plex och webserver och det funkar fint.

Tack för dit svar! Det lutar åt den uppsättningen. Vilka minnen har du köpt?

Permalänk
Medlem

@MickeMM:

Själv kör jag med följande:
Supermicro X11SSH-LN4F
Intel Xeon E3-1240v5
2x Samsung 8GB-minnen ECC (obuffrade).
Fyra hårddiskar
Fyra 120mm-fläktar (varav en på CPU-kylaren)
Nätaggregat: Corsair RM550x
Chassi: Fractal Design Define Mini
För OS (FreeNAS) använder jag en SSD på 16GB ifrån min laptop. (Kom med laptopen som cache till HDD, men jag har bytt HDD till en SSD så den gör ingen nytta i laptopen).

Servern drar 38W i idle med alla hårddiskar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Tack för dit svar! Det lutar åt den uppsättningen. Vilka minnen har du köpt?

Minnet är bra men kort, TROR det var dessa jag köpte: https://www.dustinhome.se/product/5010758751/ddr3

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB