Tips på militärt textbaserat system 70-talet

Permalänk
Medlem

Tips på militärt textbaserat system 70-talet

Hej alla Sweclockare!

Skulle vilja be om lite tips/inspiration inför ett projekt i höst. Jag ska vara med och anordna ett rollspelslajv där deltagarna kommer att hitta ett övergivet militärt skyddsrum. Där kommer det att finnas en terminal där det är tänkt att deltagarna ska kunna logga in och hitta dokument samt uppdrag m.m.

Känslan som vi vill förmedla är att systemet är från slutet av 70-tal. Samt att det är ett "riktigt" militärt system man använder. Med andra ord är det en textterminal som ska användas och de ska få skriva kommandon.

Jag tänker att det finns lite olika sätt att lösa det på
- Använda Linux egna bash och låta uppdragsfilerna vara komprimerade med lösenord så de kan bara packa upp dem när de löst ett uppdrag. (Liten arbetsinsats)
- Använda HTML/php och köra det via lynx eller liknande textwebbläsare (lite mer arbetsinsats)
- Använda Python och göra en applikation där allt finns inlagt och bygga ett eget system så att säga (mycket mer jobb)

Deltagarnas terminal är en raspberry pi med tangentbord och skärm, wi-fi finns tillgängligt om man skulle köra någon form av server/klient lösning.

Jag har kunskap i Linux, php och pyton.

Jag tar tacksamt emot tips på andra alternativ att lösa det hela på

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att det ska vara som i Fallout ungefär. Mörk bakgrund, med grön text. Pila upp och ner och enter i menyer.

Exempel om du inte körs Fallout:

Lite jobb såklart men är ju ganska enkelt att åstadkomma i Python. Sen är det ju bara att ändra färgerna i bash.
Så skulle jag gjort iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är kanske något du kan använda.
https://www.youtube.com/watch?v=wc4S9rUOSrM

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inget tillförande till tråden, men måste säga att det låter störtkul ju! Vilket iniativ!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Avstängd

NCursors kan nog passa.

Permalänk
Medlem

Nån gammal BBS-programvara kan funka, men kan bli en hel del pill för att få det som man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Stort tack alla, jag gör ett första försök med BBS och ser var det landar. Lovar skärmdump när det börjar bli klart

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

@cirux
Här kan du kanske få lite inspiration om upplägg
https://se.mercell.com/m/file/getfile.ashx?id=36663271

Visa signatur

Raid is not backup