Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig.

Tjena folket!

Nu är det såhär att min dator börjat krångla senaste tiden..

Den fryser sig från absolut ingenstans och jag måste starta om genom att hålla inne knappen på burken alltså kan inte göra ett skit när den fryst sig!

Det kommer ingen bluescreen så jag har inget jag kan googla efter?

Tänker att det kan vara cpu som blir för varm men har kollat värmen när jag spelar de spel jag spelar (CSGO & arma3)

Och värmen kommer aldrig över 50 grader vad jag sett i HWMONITOR (kanske ska kolla med annat program? Tips isf!)

Mitt system är :

Intel i7 6700k

EVGA GeForce 980ti

16 GB ram

Noctua dh15 kylare

Detta händer alltså 10/10 ggr jag spelar!

Har EN gång fått bluescreen och då stod det "memory management"

Kan resterande frysningar ha något med mina minnen att göra?

Alla tips välkomnas

Mvh Andreas

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

@lauen: kör en memtest, har du överklockat någon av komponenterna ?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort och operativsystem?

Permalänk
Medlem

som @Doofus säger så kan det vara bra att köra memtest för att kolla minnena, eller om du prova med 1 minne åt gången när du spelar för att se om det löser problemet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vad har du för moderkort och operativsystem?

Oj sorry!

ASUS Z170 PRO GAMING

Samt Windows 10

Har INTE överklockat något då jag inte kan detta så har jag aldrig vågat mig på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

som @Doofus säger så kan det vara bra att köra memtest för att kolla minnena, eller om du prova med 1 minne åt gången när du spelar för att se om det löser problemet.

Hur kör man memtest då? Ska man inte ha på det i typ 3 timmar eller något?

Finns det någon guide?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Tjena folket!

Nu är det såhär att min dator börjat krångla senaste tiden..

Den fryser sig från absolut ingenstans och jag måste starta om genom att hålla inne knappen på burken alltså kan inte göra ett skit när den fryst sig!

Det kommer ingen bluescreen så jag har inget jag kan googla efter?

Tänker att det kan vara cpu som blir för varm men har kollat värmen när jag spelar de spel jag spelar (CSGO & arma3)

Och värmen kommer aldrig över 50 grader vad jag sett i HWMONITOR (kanske ska kolla med annat program? Tips isf!)

Mitt system är :

Intel i7 6700k

EVGA GeForce 980ti

16 GB ram

Noctua dh15 kylare

Detta händer alltså 10/10 ggr jag spelar!

Har EN gång fått bluescreen och då stod det "memory management"

Kan resterande frysningar ha något med mina minnen att göra?

Alla tips välkomnas

Mvh Andreas

Räcker nätaggregatet till systemet?
vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

@lauen
Har du testat med att uppdatera till senaste biosen, finns många uppdateringar gällande systemstabilitet.
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Do...

Kör på Windows 10AU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Hur kör man memtest då? Ska man inte ha på det i typ 3 timmar eller något?

Finns det någon guide?

Skickades från m.sweclockers.com

Sök i datorn på windows minnesdiagnostik, sen följer du bara instruktionerna på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Räcker nätaggregatet till systemet?
vad har du för nätagg?

EVGA 750W supernova?

Det borde räcka...fick hjälp ifrån sweclockers med köpet av datorn alltså...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Sök i datorn på windows minnesdiagnostik, sen följer du bara instruktionerna på skärmen.

Får göra detta sen! Men hur får jag reda på om det är något fel på minnena? Säger datorn ifrån eller ska det stå något speciellt när testet är klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@lauen
Har du testat med att uppdatera till senaste biosen, finns många uppdateringar gällande systemstabilitet.
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk_Do...

Kör på Windows 10AU?

Jag har inte uppdaterar bios då det tydligen ska vara jävligt krångligt och fuckar jag till det kan väl moderkortet ryka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Får göra detta sen! Men hur får jag reda på om det är något fel på minnena? Säger datorn ifrån eller ska det stå något speciellt när testet är klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn startar om sig och kör igenom testerna, sen får du en rapport i windows om vad som hittats.
Om man sitter och tittar under tiden testet körs så redovisar den hittade fel i realtid.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan frysningar utan BSOD bero på SSD/disk. Har du någon ssd och i så fall vilken?

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dazelou:

I vissa fall kan frysningar utan BSOD bero på SSD/disk. Har du någon ssd och i så fall vilken?

Utveckla gärna.Jag får svart ruta varannan timme i typ 5 sekunder sen ok igen.SSD??Sorry för intrånget i tråden.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Oj sorry!

ASUS Z170 PRO GAMING

Samt Windows 10

Har INTE överklockat något då jag inte kan detta så har jag aldrig vågat mig på det...

Skickades från m.sweclockers.com

lite synd att du inte överklockar när du har en unlockad processor samt ett överclocknings moderkort.
Sorry för off-topic men prestandan som du får utav överclockningen är värd det. Även om det kapar av något år eller två, och tills dess är det garanterat att du har bytt processor.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Utveckla gärna.Jag får svart ruta varannan timme i typ 5 sekunder sen ok igen.SSD??

samma händer mig. Jag kör OP på min gamla HDD och detta händer mig också ibland. Dock så tror jag det är något med mina grafikkorts drivrutiner som det är fel på. R9 390.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Utveckla gärna.Jag får svart ruta varannan timme i typ 5 sekunder sen ok igen.SSD??Sorry för intrånget i tråden.

SSD = solid state drive, dvs icke-mekaniskt snabbt lagringsmedium.

Dessa kan ha mer eller mindre stabila firmwares/kontrollers och kan strula. Jag har själv varit med om två SSDs (en 60GB Adata, och en Vertex2 60GB) som frös datorn (ingen svart ruta/BSOD) utan bara fryst bild när det inte går att röra något.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd

@dazelou: Ja det liknar det jag upplever.Har Samsung 850 pro.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@dazelou: Ja det liknar det jag upplever.Har Samsung 850 pro.

850pro är en stabil ssd som folk ej har haft problem med. Tror inte att det är den i ditt fall, men vem vet.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd

@dazelou: Problemet började efter anneversary uppdateringen. USB 3 slutade fungera,Dragon Age går inte att spela , och svarta rutor med tidsintervall jag tidigare uppgivit.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@dazelou: Problemet började efter anneversary uppdateringen. USB 3 slutade fungera,Dragon Age går inte att spela , och svarta rutor med tidsintervall jag tidigare uppgivit.

Många verkar uppleva stora problem efter uppdateringen
http://betanews.com/2016/08/08/big-problems-windows-10-annive...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem men med helt andra komponenter. Avinstallerade alla USB-drivrutiner i enhetshanteraren och sen starta om. Sen dess har det försvunnit, jag har tangetbord och mus via USB 3 hub i skärmen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600