Permalänk

Windows 7

Någon som kan bra med Windows 7, har nyss återställt min dator till fabriksny och den är ca. 3 år gammal och nu när jag ska försöka uppdatera windows så laddar det bara det kommer aldrig fram några uppdateringar, någon som har nåt tips så jag kan lösa det här?

Permalänk
Avstängd

När det gäller 7 så kan det vara otroligt segt att uppdatera.Troligen beror det på servrar och utrullningen av 10. Bara att hålla ut.@Ragnarrozz:

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

@Ragnarrozz:
Hej, här har du väl svar kan jag tänka mig #16196804

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Microsoft Windows*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarrozz:

Någon som kan bra med Windows 7, har nyss återställt min dator till fabriksny och den är ca. 3 år gammal och nu när jag ska försöka uppdatera windows så laddar det bara det kommer aldrig fram några uppdateringar, någon som har nåt tips så jag kan lösa det här?

Starta den, låt den stå över natten.

Win 7 update tjänst ska gå igenom 250+ patcher, med 1 tråd, en kärna... Det tar enorm tid, tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är att manuellt ladda ner sp1 och den samlade uppdateringspacken och installera det, sen kör man win update för de allra nyaste uppdateringarna.
https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/05/17/s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Ragnarrozz:
Du kan ju prova med detta.
Windows update är ju en sökmotor som uppdaterades senast i höstas, man kan börja med att dra hem bara just den uppdateringen.

Stäng av Windows update helt och hållet annars körs win update i bakgrunden och man kan man inte installera kB3112343 som är senaste uppdaterade versionen av just nämnda win update, välj bara rätt version:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3112343

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Ragnarrozz: Man kan låta datorn stå och tugga alla uppdateringarna i många timmar men det finns andra alternativ, du kan testa om denna guide fungerar bra för dig: How to Update Windows 7 All at Once with Microsoft’s Convenience Rollup (19 Maj 2016) http://www.howtogeek.com/255435/how-to-update-windows-7-all-a...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarrozz:

Någon som kan bra med Windows 7, har nyss återställt min dator till fabriksny och den är ca. 3 år gammal och nu när jag ska försöka uppdatera windows så laddar det bara det kommer aldrig fram några uppdateringar, någon som har nåt tips så jag kan lösa det här?

Kör cmd som admin
Kör de här 3 efter varandra.

net stop wuauserv

regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

net start wuauserv

Låt Windows update tugga en stund och starta sedan om. Windows 7 hade ofta det felet att den tog ner uppdateringar men det syntes inte, sen när man startade om så började den uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Kör cmd som admin
Kör de här 3 efter varandra.

net stop wuauserv

regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

net start wuauserv

Låt Windows update tugga en stund och starta sedan om. Windows 7 hade ofta det felet att den tog ner uppdateringar men det syntes inte, sen när man startade om så började den uppdatera.

Var har du hittat detta?
Vad exakt är det omregistreringen av wups2.dll filen gör (eller rättar till)?

Permalänk
Entusiast

@Ragnarrozz: På W7 maskiner som jag har brottats med räckte det att köra in dessa 3 patcher, då började WU fungera korrekt. Finns att ladda ner på Microsoft:s hemsida.

  • KB3135445

  • KB3138612

  • KB3145739

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Var har du hittat detta?
Vad exakt är det omregistreringen av wups2.dll filen gör (eller rättar till)?

Googla, "How to reset Windows update components"

Har gjort det säkert 10 gånger efter ominstallation av Win 7, det fungerar varje gång, är ingen programmerare så har ingen aning om vad den gör nej. Det finns ingen logik i Microsofts operativsystem så...its magic

Permalänk

Jag minns att jag hade problem med uppdateringar till W7. Då va det att klockan gick fel. När jag ändrade tiden till den lokala och startade om så fungerade det

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

Googla, "How to reset Windows update components"

Har gjort det säkert 10 gånger efter ominstallation av Win 7, det fungerar varje gång, är ingen programmerare så har ingen aning om vad den gör nej. Det finns ingen logik i Microsofts operativsystem så...its magic

Inte hört att detta skulle fixa detta, men jag tackar för tipset. Ska prova det nästa gång jag installerar om en Win 7 maskin.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt varför inte sluta strula och göra som MS vill att man ska göra och installera "Convenience rollup update for Windows 7 SP1" ?
Den kan ev kräva att man laddar hem en uppdatering innan man kör in den (och sp1 om man inte har det) men man slipper många hundra "normala" uppdateringar.
Enda anledningen att inte köra in dessa 2 uppdateringar manuellt är om man inte vill ha med alla uppdateringar av nån anledning.
Rollupen är inte klassad som SP2 men i praktiken är den ju det och den går dessutom att slipstreama på liknade vis som en sp så om man vill så slipper man installera den överhuvudtaget utan datorn är färdig och uppdaterad till "sommaren 2016 status" direkt efter installation utan att man behöver använda nån 3de parts mjukvara.
Dessutom rullar winupdate snabbt och smidigt igenom de sista uppdateringarna som släppts efter rollupen.
Man sparar några dygn i uppdateringstid så troligen går det faktiskt snabbara att tillverka ett installationsmedia där man slipstreamar in sp1 och rollupen än det tar att köra klar win update från sp1 status..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan du börjar testa föreslagna fixar, ge det tid.

WU måste kolla en massa dependencies och sådant uppdateringarna emellan innan något installeras. Ju fler uppdateringar du har köade, desto längre tid tar det, följdaktligen kan det ta väldigt lång tid innan det kommer igång på en nyinstallation.

Föregående skribent snackar om ett rollup pack. Kände inte till att det fanns, men det lär skala av tidsåtgången markant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För mig funkade det att göra så här (två dagar sen).
https://discuss.howtogeek.com/t/solved-august-2016-win-7sp1-f...

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt varför inte sluta strula och göra som MS vill att man ska göra och installera "Convenience rollup update for Windows 7 SP1" ?
Den kan ev kräva att man laddar hem en uppdatering innan man kör in den (och sp1 om man inte har det) men man slipper många hundra "normala" uppdateringar.
Enda anledningen att inte köra in dessa 2 uppdateringar manuellt är om man inte vill ha med alla uppdateringar av nån anledning.
Rollupen är inte klassad som SP2 men i praktiken är den ju det och den går dessutom att slipstreama på liknade vis som en sp så om man vill så slipper man installera den överhuvudtaget utan datorn är färdig och uppdaterad till "sommaren 2016 status" direkt efter installation utan att man behöver använda nån 3de parts mjukvara.
Dessutom rullar winupdate snabbt och smidigt igenom de sista uppdateringarna som släppts efter rollupen.
Man sparar några dygn i uppdateringstid så troligen går det faktiskt snabbara att tillverka ett installationsmedia där man slipstreamar in sp1 och rollupen än det tar att köra klar win update från sp1 status..

Där har du också ditt svar.

Hela poängen med att köra Win 7/8 är ju att du kan välja bort och stänga av det mesta av deras spårning och övervakning. För en del är det värt det... för att bibehålla iaf 95% kontroll av sin maskin.

Att dock ta ner de patcher som gör det snabbare direkt och sedan slipstreama in dem är ingen dum ide.