Minnestypen DDR5 lanseras 2020

Permalänk
Citat:

Resistive RAM (RRAM), Magnetoresistive RAM (MRAM)

Det låter som något man höll på med under 70 talet om jag inte minns helt fel. (nät av ferrite matrial)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Var kommer flaskhalsen finnas?

Fördröjningen det tar att läsa från ram-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas på tajtare CL på DDR5...DDR4 har ju oftast ''15 15 15 40'' eller liknande.

5GHZ@ 8 8 8 12, på T1, det vore teknik det

Med tanke på att latenserna har ökat med varje ny ddr-generation så är ju sannolikheten att de är ännu högre med DDR5 tyvärr.

Permalänk
Medlem

Men är det inte så att ddr5 får sin relevans pga supersnabba SSDs så ram minnet behöver högre bandbredd trots bekostnad av fördröjd svarstid? högupplöst videoredigering till film som croppas ner till 4k och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@Johan86c: Vad ska du med 256 GB ram till om man får fråga? kör själv med 24 och har aldrig fyllt det.

Primocache är en bra applikation om man har lite minne över

Det är en ram cache som speglar de mest använda filerna på hårddisken så att när dom filerna laddas, så laddas dom från ram istället. Ung, som en hybrid hdd/sdd fungerar, fast snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas på tajtare CL på DDR5...DDR4 har ju oftast ''15 15 15 40'' eller liknande.

5GHZ@ 8 8 8 12, på T1, det vore teknik det

Mycket gnäll på latenserna här på forumet

det ni ska tänka på är ju att latenserna anges i klockcykler, och är därmed direkt påverkade av klockhastigheten.
mao, CL på 8 i 1600mhz är ung samma sak som CL 16 i 3200mhz.
dvs, latenserna blir ung samma om du uppgraderar till ett dubbelt så snabbt minne som du hade på ditt gamla DDR3 system. dock med dubbel bandbredd, så summa summarum så är latensen den samma fast den läser snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Ja inte så konstigt det finns så mkt DDR4 på lager när de fördubblar latency när klockar upp så får det ju nästan inga skillnader i några benchmarks vilket inte bidrar direkt till att många ser några större poäng med att byta till moderkort/CPU med DDR4.

Skrivet av liket:

Med tanke på att latenserna har ökat med varje ny ddr-generation så är ju sannolikheten att de är ännu högre med DDR5 tyvärr.

Latenserna har legat rätt så still runt 10ns de senaste 15 åren, går nog inte att göra så mycket åt utan att sätta minnena närmare CPU ,dvs i CPU-förpackningen likt hur lvl4$ på Broadwell.

Skrivet av Lordsqueak:

Mycket gnäll på latenserna här på forumet

det ni ska tänka på är ju att latenserna anges i klockcykler, och är därmed direkt påverkade av klockhastigheten.
mao, CL på 8 i 1600mhz är ung samma sak som CL 16 i 3200mhz.
dvs, latenserna blir ung samma om du uppgraderar till ett dubbelt så snabbt minne som du hade på ditt gamla DDR3 system. dock med dubbel bandbredd, så summa summarum så är latensen den samma fast den läser snabbare.

Instämmer till fullo.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidact:

Var kommer flaskhalsen finnas?

Beror helt på. Antingen mellan CPU och GPU eller SATA portarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Fan vad tekniken går framåt...

Man borde kunna leasa komponenter ist för att köpa, för i denna takten måste man ju uppgradera iaf varannat år..

Jag tycker det är lite tvärtom. Förr var man "tvungen" att uppgradera efter 2-3 år (med kanske någon uppgradering emellan).
Jag hade 486:an ca två och ett halvt år innan jag skaffade Pentium. Så jag hade samma moderkort ca 2,5 år. Men det blev ändå uppgradering av RAM 3 gånger, byte av CPU 1 gång och ny disk och några andra saker inom den tiden. Var lite som ett hål man kunde kasta pengar i... men visst hade jag kul och lärde mig en del.

Efter Core 2 så tycker jag att det inte finns lika stort behov av att uppgradera 'hela tiden'.
Blir nog mer ram och nytt grafikkort till min Haswell i vinter, annars tycker jag den duger bra fortfarande.

Många som skaffat Sandy Bridge när de var nya, framförallt i5 2500K och i7 2600K och klarat sig på de i 5 år.

Men visst, är man prylgalen och inte har något annat att lägga pengar på så finns det nästan alltid något nytt runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Min sonsonsonsonsonsons dotterdotterdotterdotters barnbarn.

Kommer iaf ha DDR1337.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Och jag som sitter och funderar på att köpa ytterligare 16 Gb DDR3... välkommen till stenåldern ;).

Hehe, själv funderade jag inte bara utan beställde 32GB rappare ddr3 nu i helgen för att ersätta mina långsamma existerande. Här blir det inget ddr4 förrän tidigast Zen eller Kaby Lake.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Fan vad tekniken går framåt...

Man borde kunna leasa komponenter ist för att köpa, för i denna takten måste man ju uppgradera iaf varannat år..

Jag kör 2500k med 780ti och kör The witcher 1080p på High med 60-70 fps. Så man MÅÅÅÅÅÅÅÅSTE inte uppgradera hela tiden. 5 och 3 år gammal hårdvara fungerar utmärkt. Presterar ju fortfarande bättre än "next-gen" consoles

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk

Jag har i pricip bytt grafikkort i min rigg: 5770, sedan 660ti och nu 1060/3GB. Sitter samma z75 chipset / i5 3350P från 2012....och lär göra det i ca 3 år till. Visserligen har jag klockat upp cpun till 3,6Ghz det sista året och köpte en SSD för 399:-...och allt flyter på extremt bra.

Har ingen lust alls att byta till DDR4 heller vad ska jag göra med 32gb ddr3? Håller inte med att utveckligen går frammåt...visst det gör den i för sig, men det är ytterst små steg.

Visa signatur

Im not crazy, my reality is just diffrent than yours =)
I5-3350P@3,5Ghz, 18GB RAM, Z75 Pro3 GTX660TI, 2x128GB RAID0 SSD

Permalänk
Skrivet av FlyingKiwibird:

Jag kör 2500k med 780ti och kör The witcher 1080p på High med 60-70 fps. Så man MÅÅÅÅÅÅÅÅSTE inte uppgradera hela tiden. 5 och 3 år gammal hårdvara fungerar utmärkt. Presterar ju fortfarande bättre än "next-gen" consoles

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter på 2500k med behövs ju bara ny gpu så är man ju med i matchen igen

Med vulkan/dx12 så lättar ju lasten mer för cpu kortsiktig i alla fall (får se vad för effekter som kommer belasta cpun i framtiden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Lordsqueak: Tack för tipset. Ska prova detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

inte mer imponerande än att ha 32/64gb idag, det blir liksom vardag då

Ja det är precis vad jag menar, att nu tycker man det verkar långt bort. Men vips så är man där och det känns inget speciellt alls.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@TrueType: Ah! haha de e jag som e seeg

Visa signatur

korWWW

Permalänk

DDR5 lär väl knappast nå konsumentvänliga priser förrän 2022 typ. Ett tag dit.

När det gäller mängden RAM så är det väl som vanligt affärssidan som driver behovet. Finns så många saker som idag är diskbaserade som hade gått otroligt mycket snabbare om de gått att ladda in och manipulera i RAM. Svårmotiverat på konsumentsidan kanske men annars så ser jag knappast en övre gräns för vad som lär efterfrågas.

DDR5 är väl dessutom något som tagits fram därför att lovande nya tekniker inte väntas bli färdiga i närtid.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går fort här, snart är produkterna begagnade innan dom stoppas i kassarna.

Antar en ramdisk på 128 GB+.

Juste.... RAM disk på 128GB för att kunna läsa in allt från alla SSDer så att hela OSet finns i RAM direkt. Gud nåde den dagen man måste starta om bara... o skriva allt det till sega budget TLC SSDer.

Permalänk
Avstängd

Och min iMac som fortfarande spinner på DDR2 xD

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag som fortfarande sitter kvar på DDR 2....

Ska uppgradera i år troligtvis till DDR 4. Två minnesgenerationer är i längsta laget men tre(!) nä....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

WoW

I takt med nästa bygge kanske =D