Angående GTX 1060 och SLI.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående GTX 1060 och SLI.

Nu vet ju de flesta att det inte går att använda SLI till detta kort, men är det bara jag som tycker att nVidia låser in sig och sina användare för mycket när det gäller detta? Känns lite snålt av dem så att säga.

AMD verkar vara mer "givmilda" med detta.

Några andra tankar om detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Resonemanget var ju att folk inte köra lowend-kort i SLI, jag t.ex. kör hellre på mitt 1070 än 2st 1060 i SLI.

Och hela argumentet "men man kanske köper ett till kort sen" håller inte för 95% av alla som säger så köper aldrig ett till.

Ta mig t.ex., när mitt 1070 är uttjänt så kommer jag ju inte rota på blocket efter ett till, jag lär ju köpa nytt fräsht kort istället

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.gamersnexus.net/guides/2519-gtx-1060-sli-benchmark...

Just to be clear straight-away: This test was largely conducted under the context of “because we can.” For the full, in-depth GTX 1060 review, check this article. Also note that this test does not make use of the Scalable Link Interface, and so we're throwing scare quotes around “SLI” just for clarity. The GTX 1060s do not have SLI fingers and can only communicate via the PCIe bus, without a bridge, thereby demanding that applications support MDA (Multi-Display Adapter) or LDA Explicit (Linked Display Adapter) to actually leverage both cards. NVidia does not officially support dual GTX 1060s. This was just something we wanted to do. We also do not recommend purchasing two GTX 1060s for use in a single gaming system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Nu vet ju de flesta att det inte går att använda SLI till detta kort, men är det bara jag som tycker att nVidia låser in sig och sina användare för mycket när det gäller detta? Känns lite snålt av dem så att säga.

AMD verkar vara mer "givmilda" med detta.

Några andra tankar om detta?

Linustechtips föreslog ju en teori om att Nvidia visste att två st GTX1060 i SLI skulle slå ett betydligt dyrare 1080 i prestanda. Och därför valde att inte införa SLI på dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det påminner lite om intels inlåsningar med funktionsbegränsningar på sina processorer (bland annat virtueliseringsstöd och överklockningsmöjligheter).
Den typen av begränsningar går väl sällan hem hos användarna så länge konkurrensen är god, men när en aktör blir stor nog så smyger väl de här vingklippingarna in både här och där.

Kan tänka mig att denna åtgärd är riktad mot andrahandsmarknaden. Istället för att kunden köper ett GTX 1060 nu och köper ett till begagnat om 2 år (där nvidia inte tjänar in en spänn) så kan man få kunden att köpa ett helt nytt kort istället

Sedan har väl nvidia en skaplig lista av inlåsningar bakom sig så att de passar på här var kanske inte så förvånande. Men synd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det är nog en mix av lite blandade grejer. Detta är precis vad som kommer hända framöver från både AMD och Nvidias sida, att man helt släpper stödet för SLI och Crossfire.

Däremot är det säkert bara en "bonus" för Nvidias del att låsa ut folk från att köra det redan med ett 1060.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anumeon:

Linustechtips föreslog ju en teori om att Nvidia visste att två st GTX1060 i SLI skulle slå ett betydligt dyrare 1080 i prestanda. Och därför valde att inte införa SLI på dem.

Hmm precis som att två GTX 960 hamnade där i GTX 980 trakterna men där "valde" de att inte låsa in det....
De känns lite tråkigt att de verkar tro att de verkar så "stora" att de tjänar på detta i längden.. eller vad det nu är de tänker på?

Men allt är ju pengar så...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu vet ju de flesta att det inte går att använda SLI till detta kort, men är det bara jag som tycker att nVidia låser in sig och sina användare för mycket när det gäller detta? Känns lite snålt av dem så att säga.

AMD verkar vara mer "givmilda" med detta.

Några andra tankar om detta?

Nvidia har i skrivande stund en alldeles för stark position på grafikkortsmarknaden. Detta använder självklart Nvidia till sin fördel då de själva kan välja spelets regler - ofta i slutändan på konsumenternas bekostnad.

Att välja två billigare kort i SLI framför singel-kort från första början är sällan, om någonsin, ett bra val även om det blir billigare (och i teorin högre presterande). Den stora nackdelen med att 1060 inte stöder SLI är att man ej kan uppgradera systemet med ett extra kort i framtiden - du tvingas alltså att köpa ett helt nytt dyrt kort (förmodligen ur den senaste generationen). Så detta är självklart endast ut vinstsyfte som Nvidia väljer att ta bort stödet för SLI för 1060.

Om ni vill göra grafikkortsmarknaden en tjänst så ska ni välja AMD denna (och kanske nästa) generation så att marknaden kan jämnas ut. I längden lovar jag att vi alla kommer gynnas av detta.

Tack och hej, Billy.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvidia håller på att blir mer och mer likt Apple. men skillnaden är väl att det är "cool" att snacka skit om Apple medans man med alla medel bortförklara eller "its not a bug/limitation/shut in, its a feature"förklara varför Nvidia gör en sak och "att det är bra för kunden/det är ändå ingen som använder det"
Jag är nästan säkert på när Nvidia börja göra större data insamlingar av sina användare så kommer säkert alla också tycka att det är ju en jätte bra grej att Good Guy Nvidia försöka tänka för sina konsumenter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Hmm precis som att två GTX 960 hamnade där i GTX 980 trakterna men där "valde" de att inte låsa in det....
De känns lite tråkigt att de verkar tro att de verkar så "stora" att de tjänar på detta i längden.. eller vad det nu är de tänker på?

Men allt är ju pengar så...

ett 980 var ju prismässigt ganska nära två st 960 om jag inte missminner mig. 1080 kostar väl nästan som tre 1060.. Eller tänker jag helt galet nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad
§1.6
Ska ni visa samtycke utan text klicka på bra inlägg, tack så blir tråden inte onödigt lång.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Resonemanget var ju att folk inte köra lowend-kort i SLI, jag t.ex. kör hellre på mitt 1070 än 2st 1060 i SLI.

Och hela argumentet "men man kanske köper ett till kort sen" håller inte för 95% av alla som säger så köper aldrig ett till.

Ta mig t.ex., när mitt 1070 är uttjänt så kommer jag ju inte rota på blocket efter ett till, jag lär ju köpa nytt fräsht kort istället

Att skaffa sli\crossfire kan vara bästa lösningen beroende på vad man har råd med och hur länga man vill vänta på att skaffa ett kort. Har du inte råd att köpa ett värstingkort för spel i 4K kan du skaffa ett billigare och köra i lägre upplösning tills du får råd att skaffa ytterligare ett kort vilket gör att du kan i vart fall kommer att kunna köra flera spel i 4K samt att sli\crossfire uppsättningen medför att de kommer att räcka till för spel betydligt längre tid.

Det som är avgörande är vilka pengar man har till förfogande och hur stor prisskillnaden är mellan det enstaka High-end kortet och det billigare kortet som utökas till sli\crossfire senare.

För den som inte har så värst mycket pengar och inte så mycket över per månad är alternativet att behöva vara utan kort en längre tid i väntan på att spara ihop till ett High-end, om det är värt det bero på hur lång tid det tar att spara ihop och hur länge han är bredd att vänta.

En sli\crossfire lösning är inte ett lika bra val som att skaffa ett enda kort som är kraftfullt nog om man har råd men har man inte råd kan det definitivt vara ett val att föredra, en något sämre lösning är i vart fall bättre än ingen alls. RX 480 i crossfire gör att du kommer upp i nivå med GTX 1080 i en del spel till ett pris som är närmare 2000 kr lägre.

EDIT: Jag har tänkt skaffa ett GTX 1070 och ett till senare vilket kommer att ge mig samma prestanda i folding@home som det nya Titan X men till en kostnad som är ca. 5000 kr lägre, ett jävligt bra alternativ tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har lurat på om det går att kringgå på gtx1060 och ändå få den att ta sli ?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har lurat på om det går att kringgå på gtx1060 och ändå få den att ta sli ?

Skulle det gå att kringgå kan du ge dig fan på att Nvidia hade fixat 'problemet' inom en vecka. Men det kommer ju funka så länge spelutvecklaren lägger in stöd, om du kollar @thomson's post högre upp på sidan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.