Permalänk
Medlem

Ingen signal efter windowsflaggan.

Hallå, har efter 3 dagars hårt googlande och många olika försök till att fixa har jag bestämt för att fråga här.

Har en Asus VG248QE 144Hz monitor som ej vill visa bild. Problemet kom plötsligt medans jag spelade i fredags.
Som rubriken lyder så när jag då startade om datorn så visar skärmen Windowsflaggan när den laddar vid start, men direkt den har laddat klart så 'tappar' skärmen signal och visar "DVI no signal.".

Specs:
Windows 10 64bit.
EVGA GTX970.
I5 3570K @4.2GHZ.
8GB RAM 1600mhz.
GIGABYTE Z77UD5H moderkort.
850W Zalman powersupply.
Allt sitter i ett välkylt chassi med noctua kylare och fläktar.

Det jag har testat är att:
Byta sladd till en annan DVI.
Testat med HDMI. som sitter tv-dator i vanliga fall.
Uppdaterat till nyaste GPU driver och backat till äldre versioner.
Gjorde nyss en refresh på windows så den rensade allt och ominstallerade ett fräscht windows 10.
Plockat ur grafikkort och satt in det igen så att allt sitter som det ska.

Hade datorn igång över dagen i går och helt plötsligt fick skärmen signal efter att den suttit inkopplad i 4-5 timmar. sen höll den sig hela kvällen till kl 2200. Men nu idag är det samma fel igen.

Är det skärmen som är på g att dö eller är det nått annat tror ni?
Tacksam för hjälp. //Rickard

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem

Oklart så mer felsökning och mer metodiskt:

Då du kommer förbi BIOS och windows börjar ladda så är det rimligt att anta att det iaf inte är så enkelt som att skärmen är stendöd. Känns mer som något som buggar mellan grafikkort och drivrutin.

Fungerar en annan skärm (testa TV:n med HDMI)?
Fungerar felsäkert läge (ta bort drivrutinerna som felkälla)
Fungerar ingygda grafikkortet istället (ditt moderkort verkar ha det)
Kan du utläsa något vettigt ur händelseloggen för windows.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Du kanske skall testa med displayport kabel istället? Även om det skall funka med DVI-D kabel för 144hz.

// LZ

Permalänk
Medlem

@Gurk: Tack för tippsen, har testat det du nämnde och TVn har aldrig slutat fungera, det är den jag använder för att skriva med för tillfället.
Hur får jag fram händelseloggen och vad borde jag leta efter i den?

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Jag får känslan om HDMI inte vill så kanske inte DP vill heller, men jag ska försöka få tag i den och testa. Tack för tippset.

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem

Gör dig beredd på att grafikkortet kan vara trsigt.
Råkat ut för ett antal ggr att grafikkort på olika sätt felar när man startar upp windows och drivrutinerna laddats in. Precis som dom gör under windows loggan.
Tex fungerar det utan nvidia drivrutiner och i felsäkert läge då inte drivrutinerna används men när dom laddas in så pajjar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Jaha ja, j det är ju synd om jag får en anledning till att köpa ett 1070 istället hahah.
Jag ska testa min monitor på en annan dator så får vi väll se hur det blir.

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickebab:

@Gurk: Tack för tippsen, har testat det du nämnde och TVn har aldrig slutat fungera, det är den jag använder för att skriva med för tillfället.
Hur får jag fram händelseloggen och vad borde jag leta efter i den?

I windows 7 och uppåt har du en funktion som dom snott lite från *nix världen där du lätt kan få fram ett verktyg / inställning / dokument / liknande utan att veta var det finns någonstans bland menyerna. Du trycker bara på windows-loggan och börjar skriva det du letar efter. Så, tryck windows, skriv händelselogg och tryck på ikonen så startar du programmet. Detta är väldigt väldigt väldigt basic i Windows, så bekanta dig ordentligt med den funktionen. Om du (tydligen) inte känner till ens den saken så kan jag meddela att du kommer att få en chock över vad du hittar i loggarna... det är väldigt tekniskt (men givetvis helt logiskt), och kräver att du sätter dig i ... jag vet inte... säkert 1 minut, och läser på om verktyget "event viewer", det man har för att kolla vad finns i loggboken / händelseloggarna.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc938674.aspx

Vad du vill leta efter är som du förstår utifrån ditt fel och mitt inlägg, händelser som är relaterade till grafik/skärm. Du hittar dessa under system, det är operativsystemet som isf har fel på något. Hårdvara, drivrutin, etc. Dom sakerna som är fel på loggas som error eller critical, saker som är fel men inte så allvarliga loggas som varningar (gula trianglar). Det är det enkla, det visar om det är fel, var windows tycker det är fel och du får ut det i klartext inklusive hårdvaru/id/koder. Att tyda det man ser och sedan göra en åtgärd, det är arbetet börjar bli mer komplicerat och ställer mer krav på kompetens och kunskap.

Men det sista förenklar vi åt dig, det hjälper vi andra här till med... du har 100-tals tekniker på forumet som är svinduktiga. Ger du bara eventid, source och kanske texten så får du ett bra svar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T