Permalänk

2 olika bredband i samma hushåll

Just nu har jag bundit mig med Com Hem och har tv, bredband och telefoni hos dem. Eftersom jag är student får jag gratis 250/100 bredband (+router) hos bredbandsbolaget och eftersom det är snabbare än det jag nu har hos Com Hem hade jag tänkt att beställa bredbandet. Men går det att göra så? Alltså två olika bredband i samma hushåll. För vårt nuvarande bredband hos Com Hem är skrivet på min mammas namn och inte på mitt så det borde väl fungera. Eller jag kanske har helt fel. Någon som är duktig inom nätverk som kan hjälpa till?

Permalänk

Nej, inte om du inte har dubbla linor in i fastighetet

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

De har väl rimligtvis två olika typer av åtkomst i lägenheten så det ska väl inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Har du/ni comhem via tre hål i väggen? Så är det inga problem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget levererar väl också via kabelnät ibland?
Så frågan är om det är samma uttag eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasmehari:

Just nu har jag bundit mig med Com Hem och har tv, bredband och telefoni hos dem. Eftersom jag är student får jag gratis 250/100 bredband (+router) hos bredbandsbolaget och eftersom det är snabbare än det jag nu har hos Com Hem hade jag tänkt att beställa bredbandet. Men går det att göra så? Alltså två olika bredband i samma hushåll. För vårt nuvarande bredband hos Com Hem är skrivet på min mammas namn och inte på mitt så det borde väl fungera. Eller jag kanske har helt fel. Någon som är duktig inom nätverk som kan hjälpa till?

Som de andra här har nämnt så behöver du 2 separata linor in för att det ska fungera. Så har du "ComHem 3 hål i väggen" och fiber (endera lanuttag eller en converter) Så fungerar det utan problem.

Skrivet av Json_81:

Bredbandsbolaget levererar väl också via kabelnät ibland?
Så frågan är om det är samma uttag eller inte.

Japp, de levererar ibland över DOCSIS.

//Mattias

Permalänk
Medlem

Är det via fiber eller kabeltv-nätet?

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt införskaffa en router som fixar dubbla WANs också? Eller varför ska du ha 2 st annars? Om svaret är om man kan ha mer än ett internet per hushåll Ja det kan man. Om det är 2 olika typer, som i ditt fall.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt på hur BBB levererar sin tjänst. När jag bodde i studentlägenhet i Lund så fanns det nätverksuttag lite här och var i lägenheterna där varje uttag var individuellt och kunde kopplas mot olika abonnemang. Samtidigt hade vi Com Hems uttag om man av någon anledning skulle välja deras över de snorbilliga, och sista åren gratis, abonnemang man kunde få som student.

Så har du separata nätverksuttag för motsvarande stadsnät så borde det bara vara att köra på

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Som de andra här har nämnt så behöver du 2 separata linor in för att det ska fungera. Så har du "ComHem 3 hål i väggen" och fiber (endera lanuttag eller en converter) Så fungerar det utan problem.

Japp, de levererar ibland över DOCSIS.

//Mattias

Japp det är exakt så jag har det :)- Tack för svaret

Permalänk
Skrivet av thomasmehari:

Just nu har jag bundit mig med Com Hem och har tv, bredband och telefoni hos dem. Eftersom jag är student får jag gratis 250/100 bredband (+router) hos bredbandsbolaget och eftersom det är snabbare än det jag nu har hos Com Hem hade jag tänkt att beställa bredbandet. Men går det att göra så? Alltså två olika bredband i samma hushåll. För vårt nuvarande bredband hos Com Hem är skrivet på min mammas namn och inte på mitt så det borde väl fungera. Eller jag kanske har helt fel. Någon som är duktig inom nätverk som kan hjälpa till?

Var hittar du det fantastiska erbjudandet? Enda jag hittar är 249 per månad och routern gratis.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Var hittar du det fantastiska erbjudandet? Enda jag hittar är 249 per månad och routern gratis.

Japp, det stämmer nog, du får rabatt men inte gratis. När det gäller gratis i t.ex student lägenheter så är hastigheten oftast väldigt låg, eller så får de en delad gigabit uppkoppling i fastigheten som hyresvärden står för.

Permalänk
Medlem

Redan sagt. Men under förutsättning att finns olika hål in för linorna så kan du ha flera olika anslutningar.

Du kan faktiskt också få flera linor i samma lägenhet hos Com Hem om du vill men det kräver att de kommer och installerar en ny kontakt vilket kostar 600 spänn. Eller kostade för några år sedan iaf.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Var hittar du det fantastiska erbjudandet? Enda jag hittar är 249 per månad och routern gratis.

Hej. Det har blivit ett missförstånd. En kompis till mig sa att det var gratis men nu vet jag att det inte är det

Skickades från m.sweclockers.com