Jag tänkte mig en Mac! Köpråd

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig en Mac! Köpråd

Hejsan. Jag fick detta mail av en vän som behöver hjälp att handla dator.

"Tjena 😊
Jag tänkte mig en Mac (macbook pro tror ja e bäst)
Skall användas primärt för musikproduktion, program så som logic (vet ej version) alternativ protools (vet ej version)
Maximal prislapp på 5000/6000kr"

Jag kan inte Mac alls. Verkligen inte alls.
Så jag behöver er hjälp.

1. Med den informationen, vad är det för dator han ska kolla efter?
2. Finns det en sida/forum där mac säljs begagnat?
3. Hjälp

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tradera och blocket kan han väl i bästa fall hitta en Macbook pro från 2013-2014 för den prislappen. Jag sitter på min early 2011 macbook pro, och den klarar av program som Logic m.m helt okej. Sen får han också bestämma sig för om han vill ha 13- eller 15-tums skärm också. 15tum är ju att föredra vid musikproduktion (om det ej ska kopplas in en separat bildskärm dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan. Jag fick detta mail av en vän som behöver hjälp att handla dator.

"Tjena 😊
Jag tänkte mig en Mac (macbook pro tror ja e bäst)
Skall användas primärt för musikproduktion, program så som logic (vet ej version) alternativ protools (vet ej version)
Maximal prislapp på 5000/6000kr"

Jag kan inte Mac alls. Verkligen inte alls.
Så jag behöver er hjälp.

1. Med den informationen, vad är det för dator han ska kolla efter?
2. Finns det en sida/forum där mac säljs begagnat?
3. Hjälp

Denna webbplats brukar sälja macs ibland, kolla efter blocket också men var beredd på att pruta då det är fullt utav ockerpriser.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Om du ska ha en bärbar så räcker tyvärr inte de pengarna så långt. Det blir som Turbojan säger en äldre begagnad MBP.

Om du ska använda den för musikproduktion så är ram-minne viktigt och processor. Jag byggde en Stationär Hackintosh till min bror för just musikproduktion och den kostade ungefär 7000kr. Han har varit väldigt nöjd med den och har fungerat ganska bra när man väl fått allt att lira. Det KAN vara bökigt i början att få allt att lira och man bör satsa på fungerande rekomenderade kombinationer av hårdvara.

tips för hackintosh-inspiration och guider är http://www.tonymacx86.com/

Permalänk

Jag skulle hänga på någon IT-auktion och hugga på en MBP 15" med i7a och 1333MHz minnen, då kan du klappa i 16GB utan problem. Sen 1600MHz-minnena så har ju Apple stängt sig som en mussla och det går inte att uppgradera minnet längre. Men var beredd på betydligt mer kulor än 6.

Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan. Jag fick detta mail av en vän som behöver hjälp att handla dator.

"Tjena 😊
Jag tänkte mig en Mac (macbook pro tror ja e bäst)
Skall användas primärt för musikproduktion, program så som logic (vet ej version) alternativ protools (vet ej version)
Maximal prislapp på 5000/6000kr"

Jag kan inte Mac alls. Verkligen inte alls.
Så jag behöver er hjälp.

1. Med den informationen, vad är det för dator han ska kolla efter?
2. Finns det en sida/forum där mac säljs begagnat?
3. Hjälp

Visa signatur