Permalänk
Medlem

Problem med skärm stationär pc..

Har fått problem med att en av mina skärmar blir kolsvart ett par sekunder, skärmen är en helt ny Philips 243V5.
Skärmen som jag hade innan en Benq GL2450 led av samma problem och jag tröttnade på det, och köpte Philpsen, i tron om att allt skulle gå bra.
Skärmen är alltså strömsatt, dvs lampan lyser..
Har en skärm till kopplad på samma kort en gammal Samsung Syncmaster P2050 som inte har detta problemet alls, utan den kör på som vanligt.
Problemet kan uppkomma vid olika tillfällen, tyvärr oftast när jag spelar t.ex WoW eller Doom (vilket var spelet där problemet upptäcktes först med min Benq). Men även i Windows sker det..

Grafikkortet är nytt GeForce GTX970 GAMING MSI, (två månader gammalt).

Samsungen är kopplad med en DVI och Philips med HDMI (då kortet bara har en dvi och ett hdmi uttag).

Datorystem: hemmabygge med
I5-4440 cpu 3.1ghz, 8gig ram, Windows 10 pro 64bit.
moderkort Z87X-UD4H

All hjälp mottages tacksamt.
//Kenneth

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Om det händer med två olika skärmar kan det vara grafikkortet. Kan du prova köra skärmarna ifrån moderkortet och se om det händer där också?

Permalänk
Medlem

Har du provat koppla in den skärmen som slocknar på dvi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Digital fyndjägare

@Ashgari: Prova med att dra upp fläktarna för grafikkortet när du spelar. Kan vara GPU'n som inte kyls bra nog.
Vad har du för PSU?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Gpu:n har "semiaktiva" fläktar, vilka drar igång vid hög belastning. Under tiden kyls dem av en rejäl fläns
Men om det hade blivit för varmt, så hade ju även den andra skärmen visat tecken på det och inte bara den ena. (tycker jag iaf)

just nu har det gått ett par timmar utan att skärmen slocknat, jag drog ur dvi sladden från både dator och skärm och tryckte in igen. Samt flyttade datorn närmare bordet, så att kabeln inte hänger i luften så mycket som den gjorde tidigare. Dvs den är än mer avlastad. Kommer köra på under dagen och låta den stå på.

Skall prova med det inbyggda grafikkortet senare om problemet kvarstår.

Tempen borde loggas någonstans.. får kika på det.

//K

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce:
Mitt är ett PSU Fractal Design 750W Integra R2 750W

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.. har bara haft en "svart" skärm sen tråden skapades. Samsungen har gått fint under tiden, och nu provar jag att koppla in min BenQ också. Ersätter samsungen med den. Enda nackdelen med min BenQ är att det bara finns ett VGA ,DVI och en DisplayPort. På graffet sitter givetvis samtliga portar utom VGA. Nå. har ingen kabel till displayporten så kör med VGA och HDMI adapter. Skall låta detta rulla under dagen och se om det blir några problem med min BenQ.

Har även pratat med min bror som sysslar med datorer dagarna i ända på sitt kneg, och han har råkat ut för liknande problem. Han är inne på att det är något med mjukvaran och inte skärmarna. Får se vad som händer här

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...