Råd för vattenkylning i7-6700 + GTX 980 TI. Fractal design Define S.

Permalänk
Medlem

Råd för vattenkylning i7-6700 + GTX 980 TI. Fractal design Define S.

Tänker bygga min första vattenkylning och tänkte fråga om några erfarna gamar sitter på lite bra råd och fallgropar man kan missa.
I det stora hela har jag funderat ut ungefär vad jag kommer att köpa.

Har följande relevant hårdvara som jag kör idag:
Chassi: Fractal design Define S
MB: Asus Maximus HERO VIII
PSU: EVGA G2 750W
GPU: EVGA GTX980Ti (i väntan på GTX 1080 Ti).

Blocken var ganska enkelt att ta reda på vad som gäller, det blir EK.
CPU: https://www.overclockers.co.uk/ek-water-blocks-ek-supremacy-evo-nickel-wc-648-ek.html
GPU: EK-FC TITAN X - NICKEL+PLEXI

Radiator var inte lika enkelt. Helst hade jag köpt en 420mm för att kunna ha 3st 140mm fläktar, men det får inte plats på ett bra sätt i Define S. Så det får bli en 360mm och montera i fronten. Har tittat på EK-CoolStream PE.
Dock så verkar det finnas mycket bättre alternativ när man kollar recensioner.

Pump: Verkar som det är Laing D5 som gäller. Har då tittat på denna combo: EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump)
Tyvärr är det PWM vilket jag helst inte har på pumpen. Vario och ställa in den lagomt hade varit att föredra.. men men kanske finns bättre alternativ?

Fittings och tubes: Det blir Barrow fittings från Kina. Jag vägrar betala 200kr per roterande vinkel. Och så kommer jag köpa hardtubing. Om det blir PETG, akryl eller "glas", det får jag besluta när det beger sig. 10/12mm kommer det bli dock.

Fläktar och fläktkontroller/pwm-hub: Stort frågetecken här.

Målet med den här vattenkylningen är inte extrem överklockning utan först och främst att det är roligt att bygga. Och andra målet är ett tyst system.
Så till frågorna då:
1. Vad skall man satsa på för radiator? Målet är alltså ett tyst system.
2. Kommer en 360mm radiator räcka för att kyla min setup och ändå vara tyst? Eller behöver jag komplettera med en 240/280?
3. Fläktar? Det här är en jäkla djungel när man aldrig brytt sig om statiskt tryck och annat vid fläktköp förr. Bara köpt dom tysta Noctua man behöver.
Desto mer man läser desto mer förvirrande blir det. Många pratar gott om EK Vardar, medans andra sågar dom. Noctua lika så (plus att dom har ungefär 2 miljoner olika modeller). Fractal designs Venturi HP-12 PWM talar många gott om. Som sagt råd sökes här =).
4. Fläktkontroller. Vad kör ni andra? Lutar åt att köpa PWM-hub och styra via en PWM på moderkortet bara.

Hoppas på några bra tips här

Permalänk
Medlem

1) satsa på så mycket du får plats med. yta är det viktigaste. mer är bättre.
2) jag skulle säga nej, köp en till du.
3) noctua ska fungera bra om du vill använda sådana. själv vägrar jag bruna fläktar och använder be quiet pure wings 2 som är en billig, tyst och bra radiatorfläkt som jag är nöjd med. har tidigare testat corsair sp120 quiet edition och fractal design venturi hp-12 som båda var dyrare men jag tycker att de var sämre. jävla klickande hela tiden.
4) jag kör helt enkelt via en phanteks pwm-hubb som kom med mitt chassi och styr alla radiatorfläktar via CPU_FAN. fungerar bra tycker jag. beror dock på ditt moderkort. jag tycker att asus har frustrerande fläktkontroll för vattenkylning då de envisas med lägsta tillåtna rpm och tvingar 100% över en viss temperatur på cpu, 75c tror jag att det är. kul när man överklockar en cpu som inte har deliddats och blir tokvarm och moderkortet får panik när vätskan inte ens är varm. hade varit roligt med någon form av advanced mode där man kunde göra lite vad man ville istället men det får man inte.

Permalänk
Medlem

@versions: Tack för svaret!
1. och 2.) Så mkt förstår jag Det är mest en praktisk fråga ifall det skulle räcka med 360mm. Då slipper jag öppna toppen av chassiet och bara ha en 140mm fläkt bak som utblås och 3x120mm i fronten för inluft och enkelt få positivt tryck i chassit för enklare dammhantering.
Blandar jag in en toppradiator blir det struligare hantering känns det som.
Målet är inte överklockning utan tyst och svalt system.
3. Noctua går tyvärr bort, dom är för dyra och fula. Skall kolla upp Be quiet pure wings 2, tackar för tipset!
Klickandet, är det pga PWM? Hört att pwm fläktar kan ha såna irritationer.
4. En sån lösning jag tänkte på. Hm låter irriterande. Men jag vet inte vilket alternativ som skulle vara bättre. Jag har tittat på Aquaero 5LT, men det känns inte heller som en toppenlösning. Vill inte blanda in Windows programvara alls helst i styrningen. Vore den helt fristående med readings direkt från moderkortet (alternativt trådade egna tempgivare) så skulle jag kunna tänka mig en sån lösning.
Helst slipper jag som sagt även pwm på pumpen, men det verkar vara det som gäller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

@versions: Tack för svaret!
1. och 2.) Så mkt förstår jag Det är mest en praktisk fråga ifall det skulle räcka med 360mm. Då slipper jag öppna toppen av chassiet och bara ha en 140mm fläkt bak som utblås och 3x120mm i fronten för inluft och enkelt få positivt tryck i chassit för enklare dammhantering.
Blandar jag in en toppradiator blir det struligare hantering känns det som.
Målet är inte överklockning utan tyst och svalt system.
3. Noctua går tyvärr bort, dom är för dyra och fula. Skall kolla upp Be quiet pure wings 2, tackar för tipset!
Klickandet, är det pga PWM? Hört att pwm fläktar kan ha såna irritationer.
4. En sån lösning jag tänkte på. Hm låter irriterande. Men jag vet inte vilket alternativ som skulle vara bättre. Jag har tittat på Aquaero 5LT, men det känns inte heller som en toppenlösning. Vill inte blanda in Windows programvara alls helst i styrningen. Vore den helt fristående med readings direkt från moderkortet (alternativt trådade egna tempgivare) så skulle jag kunna tänka mig en sån lösning.
Helst slipper jag som sagt även pwm på pumpen, men det verkar vara det som gäller nu.

360mm är inte så oerhört mycket, jag skulle som sagt vilja se två radiatorer. vill du kan du testa med bara 360 och se hur det blir, inte värre än att du behöver tömma och fylla igen vid utökning om du planerar för det när du bygger.

ska inte påstå att jag är någon expert på fläktar men vad jag förstår har det med lagret att göra. hur som helst så klickar både sp120 pwm och venturi hp-12 pwm i min erfarenhet.

testa med en fläkthubb först, enkel och billig lösning. på phanteks-hubben som jag använder är det inte konstigare än att fläkten som kopplas in i FAN_1 inte får splittas och sedan kopplar man in en 4-pin från hubben till CPU_FAN. jag kör alltid mina chassi- och radiatorfläktar i samma hastighet oavsett vad som händer då jag stör mig på förändringar i ljudnivå vilket fungerar jättebra på ett evga-moderkort åtminstone. vill du ha en fläktkurva så kan det bli jobbigt med moderkort från asus då man gärna kan köra 0 rpm i idle och lätt load med vattenkylning.

jag har en vanlig pump utan pwm, en d5. det är väldigt viktigt att isolera skiten ordentligt annars låter det fruktansvärt. skumgummi fungerar jättebra.

tänk även innan du börjar köpa och bygga. var ska allt vara? hur ska du dra slang? hur ska du tömma den (köp en kulventil är mitt tips)?

Permalänk
Medlem

@versions: Fläktarna du tipsade om var väldigt rätt prismässigt
Sant, jag tror faktiskt jag testar med enbart 360mm först räcker det inte får jag utöka med en rad till precis som du säger. Synd att det inte går in en 420 i fronten på chassit =/.

Fläkthub blir bra. I ärlighetens namn är det mest för att förenkla kabeldragning jag vill ha en. Har tidigare alltid voltmoddat mina fläktar till lagom kylning/fläktljud. Bara räknat ut rätt motstånd och lött på. Ogillar också när fläkljudet inte är statiskt.

D5 ljudnivå är mest pga vibrationer? Jag hade tänkt dessvärre nog köpa en reservoir combo. Men tänkte att dom går nog att montera gummiupphängd? Annars planerar jag om, för oljud vill jag slippa så mycket det går.

Jodå jag har har planerat kulventil för tömning och köpa lite extra fittings än jag tror mig behöva, böjar och förlängare också.
Höll på att svimma först över hur dyra fittings är. Därför jag tänkte köpa Barrow från Kina istället för överprisade EK/Bitspower.
Resten av prylarna tänkte jag beställa ifrån overclockers.co.uk, har inte hittat någon bättre butik att köpa allt från än så länge.

Tacksam för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

@versions: Fläktarna du tipsade om var väldigt rätt prismässigt
Sant, jag tror faktiskt jag testar med enbart 360mm först räcker det inte får jag utöka med en rad till precis som du säger. Synd att det inte går in en 420 i fronten på chassit =/.

Fläkthub blir bra. I ärlighetens namn är det mest för att förenkla kabeldragning jag vill ha en. Har tidigare alltid voltmoddat mina fläktar till lagom kylning/fläktljud. Bara räknat ut rätt motstånd och lött på. Ogillar också när fläkljudet inte är statiskt.

D5 ljudnivå är mest pga vibrationer? Jag hade tänkt dessvärre nog köpa en reservoir combo. Men tänkte att dom går nog att montera gummiupphängd? Annars planerar jag om, för oljud vill jag slippa så mycket det går.

Jodå jag har har planerat kulventil för tömning och köpa lite extra fittings än jag tror mig behöva, böjar och förlängare också.
Höll på att svimma först över hur dyra fittings är. Därför jag tänkte köpa Barrow från Kina istället för överprisade EK/Bitspower.
Resten av prylarna tänkte jag beställa ifrån overclockers.co.uk, har inte hittat någon bättre butik att köpa allt från än så länge.

Tacksam för tipsen

min d5 låter väldigt lite men den vibrerar rejält och vibrationsljuden är inte roliga alls utan isolering. jag har ingen sådan kombo och har aldrig använt en så jag kan inte säga så värst mycket om det. personligen använder jag en pumpplatta som kom med mitt chassi som isolerar både mot chassi och pump med gummi och sedan har jag ett lager skumgummi mellan gummit på plattan och själva pumpen. fungerar bra.