Nätverkskort PCIe 3.0 x1 i andra PCIe 3.0 x16 (support x16/x4 mode)?

Permalänk
Medlem

Nätverkskort PCIe 3.0 x1 i andra PCIe 3.0 x16 (support x16/x4 mode)?

Hej!

Jag vill bara att någon bekräftar att jag tänker rätt. Om jag har ett moderkort med två PCIe 3.0 x16 och stoppar i exempelvis ett nätverkskort i den andra och har ett grafikkort i första så borde grafikkortet fortfarande få X16 om kortet (support x16/x4 mode)? Jag tolkar det som att kortet inte kommer gå över till x8/x8, rätt?

Ursäktar om frågan är felformulerad, är inte världsbäst på sånt här.

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken processor och vilket moderkort du har.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Så borde det vara men det spelar nog ingen roll ändå för prestandan om det är det du är oroloig för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Hej!

Jag tänkte köpa ett nytt moderkort då mitt nya grafikkorts fläkt täcks mer än jag är bekväm med av ett ganska stort nätverkskort och jag har inga andra lediga platser att använda. Moderkortet jag har kommer komma till användning i annan dator.

Det kortet jag tittade på nu var ett MSI B150M Night Elf https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Processor är ju då skylake.

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burnfoot:

@LemonIllusion:

Hej!

Jag tänkte köpa ett nytt moderkort då mitt nya grafikkorts fläkt täcks mer än jag är bekväm med av ett ganska stort nätverkskort och jag har inga andra lediga platser att använda. Moderkortet jag har kommer komma till användning i annan dator.

Det kortet jag tittade på nu var ett MSI B150M Night Elf https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Processor är ju då skylake.

Robert

Har du förstört den integrerade nätverkskretsen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Det kortet jag tittade på nu var ett MSI B150M Night Elf https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Om du kikar i manualen på sidan 19 så finns där ett blockdiagram som med all tydlighet visar att ditt ursprungliga antagande är korrekt. Den första PCIe-sockeln använder x16 direkt från processorn, medan den andra använder x4 från B150-kretsen.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej, trådlöst nätverkskort skulle jag kanske nämnt.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burnfoot:

@mrqaffe: Nej, trådlöst nätverkskort skulle jag kanske nämnt.

Du kan använda en brygga eller ett usbkort så slipper du montera nått i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.