Push pull med olika fläktstorlek samt rpm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Push pull med olika fläktstorlek samt rpm

Tja!

Byggde nyligen ihop en ny dator med en H110i GTX i fronten, se bild. Kör just nu en pull-lösning till radiatorn med två stycken Fractal Design Venturi HP-14 140mm PWM och jag undrar om jag kan köra push pull med två 120 mm fläktar i annan rpm. Kommer detta fungera eller kan de snabbaste fläktarna "dra" upp hastigheten för högt på de långsammare fläktarna så att dessa går sönder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Var ska du sätta 120mm-fläktarna?
Var ska du koppla in 120mm-fläktarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Antar han sätter fläktarna på fläktplatserna bakom frotnpanelen Är inga problem, radiatorn bromsar ganska rejält så ingen risk att de övervarvar varandra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Du ska inte flytta radiatorn till taket? Som du har det nu kommer du spruta varmluft från radiatorn in i grafikkortets kylare och över alla andra komponenter.

Data
| Corsair 540 | MSI Z97 GAMING 7 | FD Newton R3 1000W | i7 4790K | 2xEVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ | G.Skill Ares 16GB 1600MHz | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Hade tänkt sätta fläktarna som Klubba skriver, bakom frontpanelen och koppla in dem i chassits fläktkontroller. Så som jag har det nu tror jag inte varmluften är något problem då grafikkortet ligger på 60-70 grader under load och moderkortet toppar på 35 grader. Vill inte sätta radiatorn i taket då jag inte vill plocka bort takpanelerna. Då ska det inte vara några problem då, tack för svaren!