Nintendo Wii eller Wii U

Permalänk

Nintendo Wii eller Wii U

Tänkte snart köpa en Wii (Wii U) till sonen, tänker mest på Mario Cart och Zelda, men vet inte, har varit inställd på Wii men den har ju ingen HDMI, men har U det?

Kan man spela med en U som med den utan? dvs. slippa den där stora kontrollen och bara spela med ratten eller nunchuks?

Andra för och nackdelar för dom 2?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

wii u kan du använda allt som du kan på wii och lite till

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

Du vet att det är två helt olika konsoler? Wii U är dock bakåtkompatibel och kan spela gamla Wii spel.
Wii U har HDMI-anslutning ja. Wii's upplösning var som högst 576p så det var ingen direkt vits med HDMI där.
Vilka kontroller man kan spela med beror på spelet.
I Mario Kart har man så vitt jag vet samtliga alternativ:
Wii U kontrollern.
Wii-mote + nunchuck.
Classic.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Wii och Wii U är två helt olika konsoler. De har inget gemensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Nä jag vet att det är olika generationer, men det jag vill kunna göra så räcker Wii, men om jag kan göra samma saker med U (samma kontroller mm) så verkar det lättare att få tag på en U, och så får man bättre upplösning.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

wii och wii u har visst saker gemensamt dom använder samma kontroller mm förutom den stora wii u kontrollen

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Nä jag vet att det är olika generationer, men det jag vill kunna göra så räcker Wii, men om jag kan göra samma saker med U (samma kontroller mm) så verkar det lättare att få tag på en U, och så får man bättre upplösning.

Det är ett självklart val att du ska välja en Wii U före en Wii. För det första får du redan allt det Wii kan erbjuda plus du får tillgång till utbudet av bland de bästa nintendo spelen genom tiderna som bara Wii U har, samt att du kan spela online, använda både traditionella kontroller och Wii kontroller med sensor. Du kommer inte ångra dig med en Wii U kan jag lova

Permalänk
Medlem

klart man har Hdmi på sitt Wii
Men samma Wii upplösning, men helt klart mycket bättre bild...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

En Wii kan bokstavligen fås för en spottstyver. Varför välja när du kan få båda utan att bli fattig?

Är det inte ett alternativ, så skulle mitt val falla på Wii U. Tillgången till ytterligare en iteration i MK-serien, och ett kommande Zeldaspel, kan motivera det högre priset. Som redan nämnt är Wii U bakåtkompatibel med Wii, du kan spela alla Wii-spel på den.

Du får till skillnad från om du skaffar en Wii ingen bakåtkompatibilitet med Gamecube-skivor, men det mesta spelvärda från GC kan du köpa och ladda hem via VC.

Möjligheten att ansluta via HDMI ger också någon slags framtidssäkring utöver den högre bildkvalitén, om man planerar att behålla konsolen ett tag. Man ska nog inte ta för givet att TV-apparaterna på marknaden har analogingångar särskilt länge till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du får till skillnad från om du skaffar en Wii ingen bakåtkompatibilitet med Gamecube-skivor, men det mesta spelvärda från GC kan du köpa och ladda hem via VC.

Man kan köpa spel från NES, SNES och N64 via VC, men inte från GC tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Man kan köpa spel från NES, SNES och N64 via VC, men inte från GC tyvärr.

och utbudet är under all kritik, bara de absolut största titlarna som finns och de är också få så det är inget att skryta om

Var dock skönt att lira de gamla n64 spelen som fanns att köpa på Gamepaden vilket var betydligt mer bekvämare än originalkontrollen till n64.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av CrazyBlueberry:

Det är ett självklart val att du ska välja en Wii U före en Wii. För det första får du redan allt det Wii kan erbjuda plus du får tillgång till utbudet av bland de bästa nintendo spelen genom tiderna som bara Wii U har, samt att du kan spela online, använda både traditionella kontroller och Wii kontroller med sensor. Du kommer inte ångra dig med en Wii U kan jag lova

Jo nu har jag bestämt mig för U, var bara inte säker på att den vr bakåtkompatibel så att man inte kan spela som på en Wii "bara" och att allt var anpassat till den större otympliga kontrollen. Min son ska spela på den, och främst Mario Cart och då är det enklast med ratten bara, men då det fungerar fint så, ja då får de bli en U

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jo nu har jag bestämt mig för U, var bara inte säker på att den vr bakåtkompatibel så att man inte kan spela som på en Wii "bara" och att allt var anpassat till den större otympliga kontrollen. Min son ska spela på den, och främst Mario Cart och då är det enklast med ratten bara, men då det fungerar fint så, ja då får de bli en U

Ja men det behöver du inte oroa dig för, den fungerar precis som en Wii också. Men kom ihåg att det nya Mario Kart spelet vilket är Mario Kart 8 också är kompatibel med ratten, plus att grafiken och de nya banorna är helt underbara.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:

Där ser man. Var helt säker på att man kunde köpa exvis Wind Waker som nedladdning, men kanske har fel då. Eller handlar det om att de säljer det via varumärket Eshop kanske?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@torbjorn_75:

Där ser man. Var helt säker på att man kunde köpa exvis Wind Waker som nedladdning, men kanske har fel då. Eller handlar det om att de säljer det via varumärket Eshop kanske?

Wind waker och twilight princess finns som remastered HD editions re-released till Wii U så det är inte GC spel utan helt nya utgåvor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av kaput:

@torbjorn_75:

Där ser man. Var helt säker på att man kunde köpa exvis Wind Waker som nedladdning, men kanske har fel då. Eller handlar det om att de säljer det via varumärket Eshop kanske?

Wind Waker HD är en ny version av originalet från Gamecube och släpptes ut till Wii U både i fysisk kopia och som nedladdning på eShop. Men som nämndes ovan, det finns inga GC spel som nedladdning för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Nä jag vet att det är olika generationer, men det jag vill kunna göra så räcker Wii, men om jag kan göra samma saker med U (samma kontroller mm) så verkar det lättare att få tag på en U, och så får man bättre upplösning.

En 'Wii U' har ju tillgång till fler spel, sedan finns *Pro Controller* och viftpinnar att köpa till
Edit: nej du kan inte spela U spelen på den gamla utan U.

Wii U - Pro Controller.

Permalänk
Medlem

Wii U, izi