Hur funkar det byta cpu på bärbar?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det byta cpu på bärbar?

Min Lenovo E540 (största dyngan jag ägt) har totalkrashat.
Är i behov av en ny bärbar men funderar hur funkar det att köpa en billigare dator från typ Elgiganten och byta ut cpu och fylla ram?
Lenovo har en i7 mot för billigare som har i3, tänkte det borde ju ge lite?
Står PGA947 på socketen.

Permalänk
Medlem

Se bara till att välja en processor som laptopmodellen i fråga kan levereras med så du vet att den är kompatibel. Annars är det precis som på en stationär. Om det är en bra ide beror på hur mycket billigare det blir. Det är ytterst tveksamt att du har någon garanti kvar efter ett sådant ingrepp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

En så pass ny dator kan du väl reklamera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ytterst tveksamt att det ens är möjligt. Gör din research noga innan du köper. Reservdelar är dyra och får förmodligen köpas från typ Ebay och ofta med lång leveranstid. Vore ytterst konstigt om någon sorts garanti finns kvar efter ett sådant ingrepp.

Permalänk
Medlem

Jag försökte något liknande på en äldre Dell-laptop förut, men det visade sig att det var omöjligt att montera den nya CPU:n på plats igen. Som sagt, gör din research först.

Permalänk
Medlem

@Fantamen:

Det är inte ekonomisk försvarbart att köpa en ny bärbar och köpa ny processor i min mening. Oftast är dom till och med lödda på moderkortet. RAM-minnen kan oftast bytas dock, relativt enkelt också.

Permalänk
Medlem

För att utveckla så har jag ju redan en i7 processor över som var enkel att plocka ur.
Nej någon garanti har jag inte kvar märkligt nog.
Det är inget att ge sig på alltså?

Sen hur "lätt" är det ens se att någon har bytt cpu om det skulle bli något garantiärende? Ser inget spår av något som skulle kunna skvallra om "bruten förpackning" på nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fantamen:

För att utveckla så har jag ju redan en i7 processor över som var enkel att plocka ur.

Bara för att din nuvarande processor gick att plocka ur betyder inte det att den nya kanske inte är fastlödd på moderkortet. Alla bärbara är helt olika, det är därför du noga måste läsa på först.

Skrivet av Fantamen:

Det är inget att ge sig på alltså?

Skulle säkert vara ett kul dagsprojekt men ekonomiskt eller tidsmässigt känns det svårt att försvara.

Skrivet av Fantamen:

Sen hur "lätt" är det ens se att någon har bytt cpu om det skulle bli något garantiärende? Ser inget spår av något som skulle kunna skvallra om "bruten förpackning" på nuvarande.

Skickar du in datorn så att deras proffs får titta på den tror jag nog de kan se att du vart inne i den. Sen, återigen, bara för att din nuvarande inte har garantiklistermärken betyder inte det att nästa inte har det heller. För att byta processor får du ju förmodligen riva ut hela moderkortet så om det finns några gissar jag att du kommer bryta dem.

Permalänk

testa skruva isär hela datorn och sätt dedan ihop den igen. Det kan fungera.

Gjorde detta med min brors dator som vart stendöd i tre år, skruva isär den två gånger. Andra gången starta den och gick som aldrig förr.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Om du nu hittar en laptop med en i3a som går montera bort, så är jag tveksam till om kylningen anpassad för en i3a kommer gå bra med en i7a.

Men det är en intressant tanke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zånkt:

Om du nu hittar en laptop med en i3a som går montera bort, så är jag tveksam till om kylningen anpassad för en i3a kommer gå bra med en i7a.

Men det är en intressant tanke

Det här är också en väldigt bra poäng.

Permalänk
Medlem

Har du en cpu som går att byta så är det busenkelt, svåraste är att hitta alla skruvar till undersidan så man inte bryter sönder något. Det sitter en heatpipe mot cpu (och ofta grafikkort) som man lossar, sen är det bara att vrida på en skruv så lossnar processorn.

Permalänk
Medlem

Jag lever i tron att 9/10 laptop cpu:er är direktlödda, så att man inte ska kunna byta

// LZ

Permalänk
Medlem

Leta upp en bild på moderkortet, är det en sockel så kan du börja titta på vilka CPUer som stöds av chipset/sockeln.
Har inte bytt några modernare CPUer som i5/i7, men innan dess var det aldrig några större konstigheter om man visste vad man sysslade med.

Däremot tror jag det är svårt att göra en lönsam affär av att köpa en billig laptop och sätta dit en häftigare CPU.
Ska du byta, se till att de håller ungefär samma TDP.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fantamen:

För att utveckla så har jag ju redan en i7 processor över som var enkel att plocka ur.
Nej någon garanti har jag inte kvar märkligt nog.
Det är inget att ge sig på alltså?

Sen hur "lätt" är det ens se att någon har bytt cpu om det skulle bli något garantiärende? Ser inget spår av något som skulle kunna skvallra om "bruten förpackning" på nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag nämnde inget om garanti utan skrev reklamation, reklamationsrätten är 3 år och jag trodde inte datorn var äldre än 3 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ytterst tveksamt att det ens är möjligt.

Så länge CPU'n är sockelmonterad, är det alltid möjligt. Och eftersom grundmodelen laptop alltid har samma BIOS oavsett vilket utförande den säljs i, så stödjer BIOS ett flertal CPU'er utöver den man har själv. Däremot är det alltid en chansning om man köper en CPU som inte den grundmodellen sålts med. Jag har haft stor framgång med "budget" laptops som uppgraderats med CPU'er i prestanda segmentet, men de får då även en fläkt med bättre kapacitet (högre varvtal) för att hantera värmeutvecklingen, men då letar jag efter "prestandamodellen" av samma laptop, de brukar ha finare skärm, betydligt större expansionsmöjligheter, osv, men använder samma moderkort, man har bara valt att utesluta vissa anslutningar, och chip för att driva funktionerna, större batterier, osv. (Alltså, inte samma grundmodel, med bättre hårdvara, utan en lyxigare model som har ett betydligt mer påkostat moderkort, men där PCB't och de funktioner som faktiskt ÄR inkluderade i budget-utförandet är identiska) Än så länge har det aldrig misslyckats. Stöd för CPU'er som säljs i prestandaversionen, har alltid funnits i BIOS'en för den budgetorienterade maskinen med, trots att tillverkaren aldrig utnyttjat det. Men det är definitivt en chansning, och vill man vara säker bör man antagligen verifiera att microcoden för CPU'n man vill köra finns i den senaste BIOS'en.

Skrivet av biorrith:

Oftast är dom till och med lödda på moderkortet. RAM-minnen kan oftast bytas dock, relativt enkelt också.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det här. Tillverkarna använder samma moderkort för att göra en uppsjö modeller inom samma basversion, och återvinner ofta moderkortet för flera olika basversioner, alltså, exempelvis Acer 3100, som gick att köpa med Sempron, AMD 64, och AMD 64 X2. Det blev just Acer 3100, eftersom den som står bakom mig kom med en lågt klockad Sempron, och fick en X2'a, som egentligen bara fanns att tillgå om man köpte exakt samma dator, för betydligt mer pengar, då kallas Acer Aspire 5100.
Ett mer modernt exempel är min "daily driver" en Acer Aspire 5749, som kom med en i3'a original. Jag bara råkade ha en 2450M, som trillade rakt in, och ytterligare något senare, när jag fick tag i en från en överkörd laptop, så tog en i7-3540M plats innanför skalet. Jag vågade inte prova någon 45/55w CPU, den blir mer än varm nog redan, men så här långt... Inga problem.

Skrivet av Tea42BBS:

Jag lever i tron att 9/10 laptop cpu:er är direktlödda, så att man inte ska kunna byta

Det händer säkert, men det är nog snarare 1/100, och anledningen är nära besläktad, nämligen just den att tillverkarna vill kunna massproducera delar, och sälja med olika bestyckning.

Skrivet av sniglom:

Leta upp en bild på moderkortet, är det en sockel så kan du börja titta på vilka CPUer som stöds av chipset/sockeln.
Har inte bytt några modernare CPUer som i5/i7, men innan dess var det aldrig några större konstigheter om man visste vad man sysslade med.

Däremot tror jag det är svårt att göra en lönsam affär av att köpa en billig laptop och sätta dit en häftigare CPU.
Ska du byta, se till att de håller ungefär samma TDP.

Med tanke på hur fort utvecklingen går, kan det även vara svårt att hitta en ny laptop, med samma sockel som den CPU'n han redan har, så det är definitivt ett bra ställe att börja titta på. Det mekaniska med att byta CPU brukar inte vara speciellt svårt, det är passande sockel, BIOS, och kylning som kan vara problemen. Kylning går att uppgradera, genom att köpa den kylningen som laptopen kommer med i ett kraftfullare utförande på eBay, eller, min favorit, helt enkelt bara byta fläkten mot en som snurrar fortare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.