Permalänk
Medlem

Trött på konstant lagg i datorn!

Har en ganska bra dator, ca 2-3år på nacken.

Den borde flyta på felfritt men den laggar lite granna, konstant.

Det spelar ingen roll om internet är involverat eller om jag gör andra saker.

När jag rör musen i sidled "hoppar" den fram, detta händer i princip hela tiden. Ca 80% av tiden. Om jag lyssnar på musik så börjar musiken lagga/hacka som satan(mellan 0.5sek-2sek) samtidigt som musen i princip fryser under tiden som musiken laggar, efter en liten stund går musiken som vanligt i några sekunder, efter några sek hackar den till i typ 0.2-0.5sek, om jag rör musen hackar den till i takt när musiken hackar. Detta händer också ibland när jag spelar vilket är otroligt störande.

I övrigt är datorn väldigt snabb, öppnar stora mappar utan problem, spelar krävande spel utan problem. Förutom detta konstanta okontrollerbara "smålagg".

Jag har haft detta ett tag, har inte stört mig sjukt mycket så har inte orkat lägga tid på att försöka fixa det.

Jag TROR att det började komma när jag köpte ett ljudkort, har alltid kört på integrerat innan. Ominstallerat ljudkortet 2 ggr för att försöka få bort problemet vilket inte har hjälpt, ser inte riktigt hur ljudkortet kan skapa problemet heller. Detta händer ju även utan musik eller ljud.

Någon som har idéer?

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa dig om man ska gissa sig till vad som sitter i datorn.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har du kollat ram statistiken så det inte är ram minnet som tar slut? har du många program ingång samtidigt?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

låter som cpun inte orkar med att använder 100% då händer precis det annrs kan vara hårddisken som börjar ge sig.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Celahir:

Har en ganska bra dator, ca 2-3år på nacken.

Den borde flyta på felfritt men den laggar lite granna, konstant.

Det spelar ingen roll om internet är involverat eller om jag gör andra saker.

När jag rör musen i sidled "hoppar" den fram, detta händer i princip hela tiden. Ca 80% av tiden. Om jag lyssnar på musik så börjar musiken lagga/hacka som satan(mellan 0.5sek-2sek) samtidigt som musen i princip fryser under tiden som musiken laggar, efter en liten stund går musiken som vanligt i några sekunder, efter några sek hackar den till i typ 0.2-0.5sek, om jag rör musen hackar den till i takt när musiken hackar. Detta händer också ibland när jag spelar vilket är otroligt störande.

I övrigt är datorn väldigt snabb, öppnar stora mappar utan problem, spelar krävande spel utan problem. Förutom detta konstanta okontrollerbara "smålagg".

Jag har haft detta ett tag, har inte stört mig sjukt mycket så har inte orkat lägga tid på att försöka fixa det.

Jag TROR att det började komma när jag köpte ett ljudkort, har alltid kört på integrerat innan. Ominstallerat ljudkortet 2 ggr för att försöka få bort problemet vilket inte har hjälpt, ser inte riktigt hur ljudkortet kan skapa problemet heller. Detta händer ju även utan musik eller ljud.

Någon som har idéer?

Okej, men vad har du för dator? Mac eller PC?
En beskrivning på komponenter eller märke är alltid bra för oss att veta, om man vill ha hjälp så att säga.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kollar Speccy

Inter Core i5-3570 CPU @ 3.4GHz 49grader varm
8gig ram DD3 @ 665MHz :
Memory Usage: 49%
Available Physical: 3.81gig
Total Virtual 15gig
avalible virtual 9.79gig
MSI z77-g43 28 grader
2gig GTX 670 50 grader
120gig ssd 830 series 32 grader
2TB 7200 43 grader
1TB 7200 35 grader

Windows 10 64-bit

Behöver ni mer info fråga bara!

Tack :)!

Permalänk
Medlem

Märkte nu, vilket jag förmodligen bortsett ifrån.
När jag öppnar många flikar i rask takt laggar det ganska mkt fram tills alla flika är färdigladdade.
Tror inte detta är pga internet utan att det är något annat problem, internet är stabilt.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning?

Permalänk

en gissning är IRQ-problem.

Här har du en guide om du inte vet hur du kollar.

Om mus, ljudkort och nätverk har samma IRQ kan det förklara saken.
I Bios brukar man kunna välja om windows eller bios ska hantera IRQ-kanaler.
Jag har varit med om att det är default i Bios att detta ska hanteras där men jag rekomenderar att windows hanterar det.

Edit: Detta är mycket ovanligt idag men kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Vad har du för program på datorn som är igång, är den informationen tagen när datorn är i "idle" är det "idle" och du använder 49% av 8 gig ram så kan man ju undra lite vad du har igång, det är väl det första jag tänker på, lika så om cpun är så pass varm vid "idle" eller kör du med intel stock kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vad har du för program på datorn som är igång, är den informationen tagen när datorn är i "idle" är det "idle" och du använder 49% av 8 gig ram så kan man ju undra lite vad du har igång, det är väl det första jag tänker på, lika så om cpun är så pass varm vid "idle" eller kör du med intel stock kylare?

Standard program, skype, utorrent, smite, några flikar internet i princip

Permalänk
Medlem

kört en malware scan på bra länge? Mbam är din vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

en gissning är IRQ-problem.

Här har du en guide om du inte vet hur du kollar.

Om mus, ljudkort och nätverk har samma IRQ kan det förklara saken.
I Bios brukar man kunna välja om windows eller bios ska hantera IRQ-kanaler.
Jag har varit med om att det är default i Bios att detta ska hanteras där men jag rekomenderar att windows hanterar det.

Edit: Detta är mycket ovanligt idag men kan vara värt att kolla.

Kollar på detta just nu, ingen aning om vad jag kollar efter dock.

Har 3st grejer som ligger på kanal 16

http://i67.tinypic.com/3339548.png

Skrivet av Spiffman:

kört en malware scan på bra länge? Mbam är din vän.

Sant sant, har inte gjort det, använder mest ccleaner och scannar med Avast

Permalänk
Skrivet av Celahir:

Standard program, skype, utorrent, smite, några flikar internet i princip

Vilken version av uTorrent?
De senare versionerna använder enligt rykten din dators hårdvara för att mina bitcoins och skall undvikas som pesten.
Kan rekommendera qbittorrent istället.

Stäng av alla program som autostartar och se om problemet blir bättre.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta bort ljudkortet och köra utan? Eftersom du skrev att de troligen började efter du installerade den. Kör på det interna ett litet tag för att se om du slutat lagga. Då kan vi ju komma fram till att det har med ljudkortet eller pci platserna att göra Om inte så får vi fortsätta leta

Skrivet av Pentagram:

Vilken version av uTorrent?
De senare versionerna använder enligt rykten din dators hårdvara för att mina bitcoins och skall undvikas som pesten.
Kan rekommendera qbittorrent istället.

Stäng av alla program som autostartar och se om problemet blir bättre.

Jaså? Inte hört talas om, nu har jag slutat använda utorrent. Så rör inte mig egentligen. Men kul att veta iaf

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av ghollghost:

Jaså? Inte hört talas om, nu har jag slutat använda utorrent. Så rör inte mig egentligen. Men kul att veta iaf

https://torrentfreak.com/new-utorrent-release-breaks-ties-wit...

Dom har officiellt slutat med det numera men jag litar inte på ett företag som gjorde så från början.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

@Celahir: Om du tar egenskaper på den usbkontrollern som har kanal 16 och musen ligger med under fliken avancerat kan du prova att byta usb port till den ligger med under den andra usbkontrollen .

Kan ju vara ett problem mellan mus och grafikkort. kan också inte alls ha med detta att göra men det är värt att prova.

Permalänk
Medlem

Herre jisses

Förr i världen hade jag stenkoll på att hålla datorn i topptrim, har för mycket IRL för att ha tid för att sätta mig ner och göra det nu för tiden.

Verkar som att malwarebytes löste biffen, fungerat felfritt de senaste 5min med ljud, hemsidor etc.

Den hittade 16 problem varav 6st var rätt skadliga grejjer. Frågan är varför Avast inte hade koll på dem?

Tack för hjälpen allesammans ^^

Permalänk
Medlem

Vad bra att det var en lätt lösning då! Hoppas det inte kommer tillbaka igen då. Grejen med antivirus program är att de ska stoppa innan det tar sig in i datorn. Men när det väl är på plats så har ett vanligt antivirus svårt att hitta det. Så Malware-bytes eller liknande är bättre på att hitta sånt.

Skrivet av Pentagram:

https://torrentfreak.com/new-utorrent-release-breaks-ties-wit...

Dom har officiellt slutat med det numera men jag litar inte på ett företag som gjorde så från början.

Jo, riktigt dåligt. Och så vill de inte ens erkänna det. De trodde inte någon skulle märka och de skulle få gratis coins. Men men, så många som de tappade så har de väl fått ett litet straff. Det är alltid bra när det finns alternativ när sånt händer ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

Herre jisses

Förr i världen hade jag stenkoll på att hålla datorn i topptrim, har för mycket IRL för att ha tid för att sätta mig ner och göra det nu för tiden.

Verkar som att malwarebytes löste biffen, fungerat felfritt de senaste 5min med ljud, hemsidor etc.

Den hittade 16 problem varav 6st var rätt skadliga grejjer. Frågan är varför Avast inte hade koll på dem?

Tack för hjälpen allesammans ^^

Avast är antivirus program och det tar väl några malwares men inte det är gjort för, samma som malwarebytes är bara för malwares dvs det tar inga virus alls, numera så är ju inte virus i sig populära utan just malwares men det är bara jag som gissar på det sistnämnda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

Herre jisses

Förr i världen hade jag stenkoll på att hålla datorn i topptrim, har för mycket IRL för att ha tid för att sätta mig ner och göra det nu för tiden.

Verkar som att malwarebytes löste biffen, fungerat felfritt de senaste 5min med ljud, hemsidor etc.

Den hittade 16 problem varav 6st var rätt skadliga grejjer. Frågan är varför Avast inte hade koll på dem?

Tack för hjälpen allesammans ^^

För att Avast är som många andra antivirus program idag... nästan totalt meningslösa. De segar själva ofta ner datorn mer än de gör nytta. MS inbyggda är skit det med, men det är iaf gratis och mindre resurskrävande än många 3:e part.

Malwarebyte är dock kanonbra mjukvara, då det hittar enormt mycket som många andra missar. Men helt 100% är det inte så klart. Att ha gratis versionen och skanna med det lite då och då är varmt rekommenderat dock, oavsett vilket annat vanligt AV du har.