IPTV genom R7000 router och homeplug

Permalänk
Medlem

IPTV genom R7000 router och homeplug

Hej!

Jag skulle behöva lite råd

Vi har haft fiber (zitius stadsnät) 100/10 + telefoni som levereras från Bahnhof i ett år nu. Allt funkar fint, inga problem. Nu vill jag lägga till IPTV och kan välja mellan BBB, Viasat,Comhem eller Telia. Jag tänkte prova Viasat och fick grejerna idag, utan att få iptv igång ....och lärde mig efter att bredband och iptv är olika tjänster som gör att det kan vara svårt att lägga iptv bakom routern.

Om jag har förstått rätt är på min Inteno Port 1 till bredband och Port 2 till iptv.

Min installation ser ut så här: mitt fibernät är kopplat till en Inteno XG6846 i hörnet av huset. Port 1 är kopplad till min NG R7000 router. Det finns inga nätverkuttag i huset så jag använder elnät med homeplug och wifi. I vardagsrum ligger en homeplug Duo där ett nätverkuttag är kopplad till en satelitt box och jag hade tänkt anväda den andra till iptv boxen... men det verkar vara lite mer komplicerat än jag trodde.

Vad tycker ni är enklast att göra för mig? Jag kan returnera viasat grejer och ta Telia t.ex. om setupen funkar med en router. Jag vill helst slippa dra en kabbel mellan Inteno switchen och TV...

Kan jag kanske koppla Port 2 till min router med rätt vlan regler? Som jag läste här för en assus?

R7000 verkar har den här möjligheten (man jag är kanske ut och cykla )

Jag kan lägga till att jag ser viasat boxen kopplad i routern sidan, den har en ip som börjar med 192.

Tack och sorry för en så lång inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomind:

Kan jag kanske koppla Port 2 till min router med rätt vlan regler? Som jag läste här för en assus?

Nej, den tråden handlar i stort sett om att plocka bort Telias gateway och sätta upp sin egna router. Du få på så sätt 3 tjänster på en port som du måste konfigurera.

Det bästa, lättaste och kanske billigaste alternativet är att dra kabel till din IPTV box. Att byta leverantör hjälper inte, om du vill ha VIASat så kommer den sändning skickas ut via Zitius vilket fall som helst så du blir fortfarande bunden till port 2 som det är i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

Enda sättet att få detta att fungera är att köpa en till homeplug. Du kan ju tillfällig byta din homeplug från din router till din Inteno och din viasat box för att se att IPTVn fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag har nu haft en stund för att testa och att byta min homeplug (Devolo) från min router till min Inteno och sen viasat box fungera inte.
Direkt kabel från Inteno port 2 till viasat boxen fungerar dock.

Jag väntar elektriker som ska kolla hur kronligt det är att dra en kabel och sätta en nätverksuttag i vardagsrum.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan nog lösa det genom att använda 2 separata homepluglänkar, dvs para ihop dem med olika kryptonycklar så att ttrafiken inte blandas, det går också att använda vlan om du skaffar switchar som stödjer det och kör trunken över homeplug.
Men vill/kan du dra kabel så är det naturligtvis bäst och tänk på att då installera minst ett dubbeluttag med dubbla kablar så du slipper liknade problem i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atomind:

Tack för svaren!

Jag har nu haft en stund för att testa och att byta min homeplug (Devolo) från min router till min Inteno och sen viasat box fungera inte.
Direkt kabel från Inteno port 2 till viasat boxen fungerar dock.

Jag väntar elektriker som ska kolla hur kronligt det är att dra en kabel och sätta en nätverksuttag i vardagsrum.

Intressant att det inte fungerar, det borde det verkligen göra. Svårt att säga vad det beror på utan att vara på plats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan nog lösa det genom att använda 2 separata homepluglänkar, dvs para ihop dem med olika kryptonycklar så att ttrafiken inte blandas, det går också att använda vlan om du skaffar switchar som stödjer det och kör trunken över homeplug.
Men vill/kan du dra kabel så är det naturligtvis bäst och tänk på att då installera minst ett dubbeluttag med dubbla kablar så du slipper liknade problem i framtiden.

Nu tolkade jag det som att trådskapaden faktiskt INTE använde separata homeplug utan bara flyttade TP kabeln från en router till en annan.

Verkar lite omständigt att köpa TVÅ switchar som har stöd för VLAN bara för att kunna få två logiska switchar, speciellt inte som det verkar fungera i överhuvudtaget. Sen måste homeplug supporta taggade Ethernet-frames, det kan jag inte lova att dom gör.

Permalänk
Medlem

Dubbla kablar är dragna, med ett dubbeluttag, det var bästa lösningen

Tack för era input och trevlig helg!