Hybridkort 65 grader under spel?

Permalänk

Hybridkort 65 grader under spel?

Hej har ett Gigabyte GTX 1080 Waterforce kort som ligger mellan 60-65 grader medans jag spelar. Så jag undrar vad felet kan vara? Har sett andras kort på youtube ligga runt 50 grader max. Spelar med ena sidan på chassit helt öppet så är inte något med chassit att göra.

Permalänk
Medlem

@lindberg91: 60-65C under load är inte mkt, Det throttlar väl inte förens vid 78-80C tror jag

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Som Wicker säger så är 65c ingenting egentligen. Har du exakt samma inställningar i spelen som dom på Youtube? Lika bra kylning i ditt chassi? Det kan även vara så att dom har satt ihop egna fläktkurvor för att nå dom temperaturerna som dom får.

Permalänk

@TheYardbird: Jo det kan vara så, är dock inte så förtjust i ljudet av fläkten som följer med och den går tyvärr inte att byta ut utan att skruva upp kortet. Trodde att det skulle hålla lägre temperaturer utan att behöva ha fläkten på hög nivå.

Permalänk

@Wicker: Vad jag har hört så börjar korten redan throttla när temperaturen går över 50 grader, men mindre än vid högre grader än så. Kan även själv intyga på att mitt kort throttlar även runt 60-65 grader, även om det inte är lika mycket som om det hade varit uppe i 70-75 grader.
Ville ha ett kort som kunde hålla full boost utan att throttla alls, men får då antagligen vattenkyla på riktigt om det ska gå utan att ha fläktarna så dom låter.

Permalänk
Skrivet av lindberg91:

@Wicker: Vad jag har hört så börjar korten redan throttla när temperaturen går över 50 grader, men mindre än vid högre grader än så. Kan även själv intyga på att mitt kort throttlar även runt 60-65 grader, även om det inte är lika mycket som om det hade varit uppe i 70-75 grader.
Ville ha ett kort som kunde hålla full boost utan att throttla alls, men får då antagligen vattenkyla på riktigt om det ska gå utan att ha fläktarna så dom låter.

ehhh det är inte bara att kortet klockar ner sig självt efter belastningen?

iaf mina 2st 970 går aldrig upp i max "boost" förrän jag ligger på 80-90% belastning med max clock nånting, i viloläge ligger korten nedklockade till typ 356Mhz med firefox endast öppet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindberg91:

@Wicker: Vad jag har hört så börjar korten redan throttla när temperaturen går över 50 grader, men mindre än vid högre grader än så. Kan även själv intyga på att mitt kort throttlar även runt 60-65 grader, även om det inte är lika mycket som om det hade varit uppe i 70-75 grader.
Ville ha ett kort som kunde hålla full boost utan att throttla alls, men får då antagligen vattenkyla på riktigt om det ska gå utan att ha fläktarna så dom låter.

Som jag ser det på Gigabytes hemsida så verkar kortet inte vara Hybrid Om det nu är detta kortet du har: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=5919#kf (eller så missar jag något)

Men som jag skrev i Gigabyte tråden så tror jag inte du kommer få 50C under spel men en liten 120mm radiator. Och kortet bör inte throttla vid 60-65C utan det kanske kan vara så att det anpassar sig och ställer frekvenserna efter hur mkt det behöver jobba.

Du skulle ju kunna testa låsa frekvenserna i typ AfterBurner eller kolla hur frekvenserna rör sig, ligger du inte på 100% så lär inte kortet behöva dra full boost heller då det inte behöver det för att ge dig prestandan, men om det är så att den throttlar ner sig vid dina temps så lär det vara något fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.