Liten 4 ports RJ45 sockel för väggmontering?

Permalänk
Medlem

Liten 4 ports RJ45 sockel för väggmontering?

Har fått inmonterad Telias fiber utrustning på en vägg. Inteno grejer, liknande detta, fast uttagen står vertikalt.

(Inte min bild).

Vill dra de 4 uttagen med varsin sladd tvärs genom väggen. Anledningen till det är att jag har dosa och rör som går vidare där. Sedan kan jag dra kabeln vidare till annat utrymme och montera plint och switch.

Men, vill att det skall synas så lite som möjligt. Vill inte bara göra hål och dra igenom 4 sladdar, vill koppla snyggt och minimalistiskt. CAT6. Rimligaste är väl egentligen att koppla 4 korta nätverkssladdar till ett uttag i väggen som kopplar vidare genom väggen till dosan, därav trådens rubrik.

Tekniskt sett vet jag inte om jag behöver de så kallade "tv" och "tele" portarna (ingen utrustning till den för närvarande) men lika bra att dra rubbet, inklusive den extra som egentligen inte har någon användning just nu.

Tips...?

Vill helst hitta mindre än sån här:

(Inte min bild).

(Inte min bild).

Eller kanske helt annan lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte dra en sladd genom väggen till en switch och sen koppla vidare? Alternativt en splitter (ej rekommenderat dock). Det är också rekommenderat att ha en behörig elektriker eller liknande för att koppla in dem, utifall att något skulle gå fel. Men tvek på att det går att hitta en patchpanel som är mindre.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Beroende på hur du kombinerar tjänster och operatörer så kanske du bara använder en port i Intenoswitchen, i så fall är det väldigt onödigt att dra vidare med 4 kablar. att du verkligen skulle behöva 3-4 kablar är väldigt ovanligt, 2 är tänkbart men de allra flesta behöver bara ansluta 1 kabel.
2a bilden du postat är för att montera i dosa,, allt i de systemen har standardstorlekar så nätverksuttagens frontplatta är lika stor som ett eluttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oftast är 1st port till Internet och 1st till IP-TV om du inte använder coax.
Så att dra vidare alla portarna är bara onödigt.

Kolla vilka portar som kommer användas innan du drar igång.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Varför inte dra en sladd genom väggen till en switch och sen koppla vidare? Alternativt en splitter (ej rekommenderat dock). Det är också rekommenderat att ha en behörig elektriker eller liknande för att koppla in dem, utifall att något skulle gå fel. Men tvek på att det går att hitta en patchpanel som är mindre.

En sladd genom väggen. Du menar bara hål rätt igenom? Det blir ju inte bra... fult och slitet med tiden. Finns inte plats bakom befintliga dosor, ingenstans att gömma det heller. Elektriker behövs inte för detta, skall inte dra via eldosor, det är förbjudet. Har frågat en elektriker som redan varit här en gång och skall hit igen. Har "kronat" förr.

Skrivet av mrqaffe:

Beroende på hur du kombinerar tjänster och operatörer så kanske du bara använder en port i Intenoswitchen, i så fall är det väldigt onödigt att dra vidare med 4 kablar. att du verkligen skulle behöva 3-4 kablar är väldigt ovanligt, 2 är tänkbart men de allra flesta behöver bara ansluta 1 kabel.
2a bilden du postat är för att montera i dosa,, allt i de systemen har standardstorlekar så nätverksuttagens frontplatta är lika stor som ett eluttag.

Jo, lan hade ju räckt i dagsläget, så en sladd. Men jag vill framtidssäkra, inte behöva byta ut grejor för ytterligare sladd, så en dosa med ett eller fyra uttag gör inte så mycket där om det inte går att påverka storleken oavsett.

Skrivet av andreas_dock:

Oftast är 1st port till Internet och 1st till IP-TV om du inte använder coax.
Så att dra vidare alla portarna är bara onödigt.

Kolla vilka portar som kommer användas innan du drar igång.

I dagsläget används bara lan, men det hindrar ju inte att man vill dra igång tv eller telefoni i framtiden. Lika bra dra allt och göra det komplett och rätt från början.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

En sladd genom väggen. Du menar bara hål rätt igenom? Det blir ju inte bra... fult och slitet med tiden. Finns inte plats bakom befintliga dosor, ingenstans att gömma det heller. Elektriker behövs inte för detta, skall inte dra via eldosor, det är förbjudet. Har frågat en elektriker som redan varit här en gång och skall hit igen. Har "kronat" förr.

Jo, lan hade ju räckt i dagsläget, så en sladd. Men jag vill framtidssäkra, inte behöva byta ut grejor för ytterligare sladd, så en dosa med ett eller fyra uttag gör inte så mycket där om det inte går att påverka storleken oavsett.

I dagsläget används bara lan, men det hindrar ju inte att man vill dra igång tv eller telefoni i framtiden. Lika bra dra allt och göra det komplett och rätt från början.

Det går att överföra flera nät via en kabel om man skapar en trunk med vlan, det är så de överförs via en ledning in till huset och man kan själv montera ihop dem till en trunk igen om man behöver, det krävs en switch i vardera änden av kabeln som skapar och separerar trunken.
En del operatörer vidarebefordrar en trunk genom Intenoswitchens dataport och delar den först i routern, tex Telia gör så.

Behovet av flera kablar från Intenon uppstår antagligen inte förrän du väljer olika operatörer och inte ens då är det säkert att det behövs, det enda scenariot jag är ganska säker på att det behövs multipla anslutningar i switchen är om du väljer en tvoperatör som bara har tv och inte bredband tillsammans med en annan bredbandsoperatör.

Men varför monterade du inte delarna på rätt sida väggen direkt ? Hur är det monterat, vi svetsade in fibern i en patchbox varifrån det går en patchfiber till konvertern så skull jag ilja flytta konvertern kan jag själv skaffa en passande patchfiber och dra iväg allt dit jag vill utan att fibern behöver svetsas.
Så här ser min installation ut, lådan till höger är där fibern är svetsad och vill jag flytta omvandlaren och switchen behöver jag skaffa en längre patch än den korta vita som sitter där nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att överföra flera nät via en kabel om man skapar en trunk med vlan, det är så de överförs via en ledning in till huset och man kan själv montera ihop dem till en trunk igen om man behöver, det krävs en switch i vardera änden av kabeln som skapar och separerar trunken.
En del operatörer vidarebefordrar en trunk genom Intenoswitchens dataport och delar den först i routern, tex Telia gör så.

Behovet av flera kablar från Intenon uppstår antagligen inte förrän du väljer olika operatörer och inte ens då är det säkert att det behövs, det enda scenariot jag är ganska säker på att det behövs multipla anslutningar i switchen är om du väljer en tvoperatör som bara har tv och inte bredband tillsammans med en annan bredbandsoperatör.

Med trunk, menar du patchpanel? Eller Plint? Begreppen är tyvärr fler än vad som krävs. Men, för att ta LAN som exempel, jag skall dra vidare till en 8 portars switch, om det räcker, med router antingen före eller efter switch, beroende på om jag har tillräckligt med strömförsöjning på det tänkta stället. Efter switchen sätter jag en 16 portars patchpanel/plint och kopplar ihop vad jag har i huset via befintliga tele/antenn rör. Tyvärr har jag idag en väldigt rudimentär dragning via golvlister, och säkert minst två switchar för mycket, så jag har köpt på mig uttag och 200m CAT6 kabel som borde räcka bland annat fram och tillbaka till garaget och upp och ner via loft.

Skrivet av mrqaffe:

Men varför monterade du inte delarna på rätt sida väggen direkt ? Hur är det monterat, vi svetsade in fibern i en patchbox varifrån det går en patchfiber till konvertern så skull jag ilja flytta konvertern kan jag själv skaffa en passande patchfiber och dra iväg allt dit jag vill utan att fibern behöver svetsas.
Så här ser min installation ut, lådan till höger är där fibern är svetsad och vill jag flytta omvandlaren och switchen behöver jag skaffa en längre patch än den korta vita som sitter där nu.
http://ladda-upp.se/files/2014/b121174.jpg

Din bild ser ut precis som min installation. Vi blev tvungna att flytta dragning in mot husets mitt pga av våtutrymmen och då tyckte vi att hallen, där den nu hamnat, var lämpligast, dessutom ur vägen, under trappa till ovanvåningen (2 plans villa), dessutom med tanke på vad som kunde dras smärtfritt i trädgården... Nu är iofs trapphuset inte inneslutet men hellre där än in i ett "springhörn" i vardagsrummet. Så därav att jag måste genom väggen, att det syns i hallen gör inte så mycket, men jag har piskan på mig att det inte skall synas i vardagsrummet. Själv vill jag bara koppla snyggt och funktionellt. Jag kan flytta fibern, precis som du, men då grejorna skall upp på loftet blr det opraktiskt om det måste startas om nån gång.

EDIT
Ringde Telia och frågade om GUL/BLÅ/GRÖN uttag i Intenon, och de hävdar med bestämdhet att skall man koppla på utrustning som Telefoni och TV, måste man använda respektive uttag för det. Tydligare anledning än så för att dra vidare minst tre sladdar behöver jag verkligen inte.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Med trunk, menar du patchpanel? Eller Plint? Begreppen är tyvärr fler än vad som krävs. Men, för att ta LAN som exempel, jag skall dra vidare till en 8 portars switch, om det räcker, med router antingen före eller efter switch, beroende på om jag har tillräckligt med strömförsöjning på det tänkta stället. Efter switchen sätter jag en 16 portars patchpanel/plint och kopplar ihop vad jag har i huset via befintliga tele/antenn rör. Tyvärr har jag idag en väldigt rudimentär dragning via golvlister, och säkert minst två switchar för mycket, så jag har köpt på mig uttag och 200m CAT6 kabel som borde räcka bland annat fram och tillbaka till garaget och upp och ner via loft.

Din bild ser ut precis som min installation. Vi blev tvungna att flytta dragning in mot husets mitt pga av våtutrymmen och då tyckte vi att hallen, där den nu hamnat, var lämpligast, dessutom ur vägen, under trappa till ovanvåningen (2 plans villa), dessutom med tanke på vad som kunde dras smärtfritt i trädgården... Nu är iofs trapphuset inte inneslutet men hellre där än in i ett "springhörn" i vardagsrummet. Så därav att jag måste genom väggen, att det syns i hallen gör inte så mycket, men jag har piskan på mig att det inte skall synas i vardagsrummet. Själv vill jag bara koppla snyggt och funktionellt. Jag kan flytta fibern, precis som du, men då grejorna skall upp på loftet blr det opraktiskt om det måste startas om nån gång.

EDIT
Ringde Telia och frågade om GUL/BLÅ/GRÖN uttag i Intenon, och de hävdar med bestämdhet att skall man koppla på utrustning som Telefoni och TV, måste man använda respektive uttag för det. Tydligare anledning än så för att dra vidare minst tre sladdar behöver jag verkligen inte.

Trunk är när man packar ihop flera vlantaggade lan för att kunna överföra dem via samma kabel för att separera dem igen i andra änden.
Om du har en patch på samma vis som på min bild så är det ganska enkelt att flytta konvertern och switchen, det är ju bara att skaffa en patch i lämplig längd och dra iväg dit man vill placera Intenon. Vill du så kan du alltså montera den på andra sidan väggen eller loftet och patchen är det enda som behöver gå genom väggen eller dit du vill montera den.

Svaret du fått från Telia är inte helt rätt eller så frågade du otydligt, deras egna tjänster är tex ett exempel på det då de inte alls fungerar på det viset utan där sker delningen mellan olika tjänster efter smarten som du bara ansluter med en kabel till datauttaget på Intenon, dessutom sitter telefoniadaptern i smarten.
Byt alltså ut "skall" mot "ibland kan det behövas" i den här meningen så stämmer den mycket mer överens med verkligheten
skall man koppla på utrustning som Telefoni och TVV, måste man använda respektive uttag för det
(Eller så syftar de på uttagen efter smarten och inte i Intenon)

Jag säger inte att det är omöjligt att kombinera operatörer så Intenon måste separera vlanen för olika tjänster men det är inte så vanligt och att du skulle behöva fler än 2 av dess utgångar är ännu osannolikare.
Men vill du flytta alla 4 utgångarna så går det även om det troligen är den bökigaste metoden och dessutom förmodligen onödigt, dubbeluttag är betydligt vanligare och mindre och kommer troligen att lösa det om du inte flyttar Intenon.

Routern måste sitta före din egen switch eller så måste du göra nån lösning med vlan, du måste placera dina klienter på routern lansida om lanet ska fungera.
Jag hade inte varit det minsta orolig för att placera nätverksprylar på loftet, Intenon och switchar är för det mesta klippstabila och skaffar du en riktig router är den också klippstabil, de startas om när det blir strömavbrott och det räcker med råge då de brukar gå i åratal tills man byter ut dem utan att de behöver startas om.
Enklare hemmaroutrar (framförallt de som har wifi integrerat) kan behöva startas om ibland men en bättre hemmarouter är underhållsfri den också, själv har jag aldrig startat om mina nätverksdelar i huset pga att de är instabila eller krånglar men det blir ibland strömavbrott så jag har inte haft dem i drift med än ca ½ år som längst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, man hade kunnat bygga en snygg panel på loftet med alltihopa om man drar upp fibern dit. Det är som sagt eluttag där uppe som inte finns, men det går nog att lösa. Gillar fortfarande inte att dra sladd genom hål i väggen, men kan nog maskera den hyfsat om det bara blir den tunna fibern. Måste ju vara lite försiktig med den, kan inte böjas hursom helst heller.

Har du fått i dig nåt kaffe än?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Jo, man hade kunnat bygga en snygg panel på loftet med alltihopa om man drar upp fibern dit. Det är som sagt eluttag där uppe som inte finns, men det går nog att lösa. Gillar fortfarande inte att dra sladd genom hål i väggen, men kan nog maskera den hyfsat om det bara blir den tunna fibern. Måste ju vara lite försiktig med den, kan inte böjas hursom helst heller.

Har du fått i dig nåt kaffe än?

Ja, jag har fått 2 koppar idag, patchfibern är inte riktigt lika ömtålig som blåsfibern men man bör inte misshandla den men kablarna ska inte heller misshandlas.
Om du borrar rakt genom väggen kan du trycka in ett vp rör som du limmar fast, monterar du sen nätverksuttagen direkt över röret så kommer du inte att se nått annat än vägguttagen, det är ju ganska enkelt att hitta utanpåliggande dubbeluttag och det räcker troligen med 2 uttag men vill du flytta konvertern så går det nog att göra det också om installationen är gjord via en separat skarvbox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.