Video: Minneshantering för flera grafikkort med DirectX 12 och Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Video: Minneshantering för flera grafikkort med DirectX 12 och Vulkan

Med nya gränssnitten DirectX 12 och Vulkan kommer ytterligare möjligheter för att samköra flera grafikkort. I en ny video förklarar PC Perspective problem och lösningar runt minneshantering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

väntar fortfarande på den dagen då igpun kan användas med andra gpuer och att det faktiskt hjälper

Permalänk
Medlem

Tänk om den dagen någonsin kommer där man kan välja vilka inställningar som ska gå på de olika korten. Vissa grafikinställningar lägger man på AMD-kortet och andra på Nvidia-kortet beroende på vilket kort som presterar bäst i just det. Drömma går ju.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Digital fyndjägare

"Radeon Geforce" drivers on the way... ( Can be used for RadeonGTX and GeforceRX Cards ).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Med speltillverkares ork och hur de är just nu med att släppa ofärdiga spel lär EMA ha en super kass implementering. Det enda vi har just nu där det funkar bra är Doom, förväntar mig även att det kommer funka bra i BF1 då Frostbite är jäkligt bra. Men för övrigt lär det vara som SLI/CF, om det inte tillkommer någon press mot tillverkare att ge en bra support så lär EMA vara helt kasst.

Permalänk
Master of Overkill

Gött om mina 4x Fury X hade stackat !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänk om den dagen någonsin kommer där man kan välja vilka inställningar som ska gå på de olika korten. Vissa grafikinställningar lägger man på AMD-kortet och andra på Nvidia-kortet beroende på vilket kort som presterar bäst i just det. Drömma går ju.

Fast då skulle det ske automatiskt utan att användaren behöver göra något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Amatörmässig fundering och nyfikenhet, om en renderingsmotor går ifrån dessa befintliga "standard" rastereringstekniker till något annat som ex. raytrace, casting eller en bidirectional typ som monte carlo eller mlt; kan inte med dessa tekniker utnyttja gpu:n och eventuellt minnet bättre för multi gpu?
Är kanske voxel, pointclound, nurbs etc. bättre minnesmässigt än polygoner för multi gpu scenario?

Att helt enkelt tackla problemet från andra hållet och göra en motor anpassad för multi gpu rendering.
Visst kan det vara svårt att animera pointcloud men allt i en scen behöver inte animeras, att använda rätt verktyg till rätt plats är kanske en lösning?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Amatörmässig fundering och nyfikenhet, om en renderingsmotor går ifrån dessa befintliga "standard" rastereringstekniker till något annat som ex. raytrace, casting eller en bidirectional typ som monte carlo eller mlt; kan inte med dessa tekniker utnyttja gpu:n och eventuellt minnet bättre för multi gpu?
Är kanske voxel, pointclound, nurbs etc. bättre minnesmässigt än polygoner för multi gpu scenario?

Att helt enkelt tackla problemet från andra hållet och göra en motor anpassad för multi gpu rendering.
Visst kan det vara svårt att animera pointcloud men allt i en scen behöver inte animeras, att använda rätt verktyg till rätt plats är kanske en lösning?

Frågan är hur pass anpassningsbar en modern GPU är för att använda godtyckliga algoritmer som presterar bra nog för spelsammanhang. Sen så måste det till verktyg, utbildning och erfarenhet också från alla som är med och tar fram spelet.

Hur många procent av den tänkta kundkretsen kommer att sitta på flera GPU:er om ett år eller två, fem år etc.

Kanske finns nån som har sett fler tekniker i kommersiella produkter?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Finns det redan stöd för det där med att ett kort renderar ena ögat och andra det andra ögat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Finns det redan stöd för det där med att ett kort renderar ena ögat och andra det andra ögat?

AMDs LiquidVR fungerar på det viset iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VRAM dubbleras om man kör SLI, det vet alla ju!

(sarcasm!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

VRAM dubbleras om man kör SLI, det vet alla ju!

(sarcasm!)

Ja det får man.

(not sarcasm!)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

....
Kanske finns nån som har sett fler tekniker i kommersiella produkter?

Idag finns det bl.a. octane render, maxwellrender m.fl. i denna visualiserings-bransch, de använder sig utav gpu accelererad renderingsmotorer, men jag tror att bara octane stödjer multi-gpu via cuda. (ej uppdaterad längre)

Visst är denna visualiseringsbransch mera åt realism men realtid och realism börjar sakteligen gå ihop.
Får vi en riktig bra Vulkan render (eller dx12) inom realism från visualiserings-branschen som idag kan använda multi-gpu så kan spelbranschen också få se nytta.
Eller om initiativet kommer istället från spelbranschen som t.ex. via unreal engine, vilket idag är ett verktyg som kan även användas för film och visualisering (den bransch som kör främst på realism), implementerar en bra multigpu renderingsmotor för dessa branscher så kan spelbranschen även få ta del av tekniken.

Önskar att jag var mer insatt i teknikernas svagheter, utmaningar och fördelar gällande detta

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänk om den dagen någonsin kommer där man kan välja vilka inställningar som ska gå på de olika korten. Vissa grafikinställningar lägger man på AMD-kortet och andra på Nvidia-kortet beroende på vilket kort som presterar bäst i just det. Drömma går ju.

Teoretiskt sett bör det fungera, iaf på Vulkan då det använder ICD:er för de olika grafikkorten. Antagligen ngt liknande upplägg för DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Teoretiskt sett bör det fungera, iaf på Vulkan då det använder ICD:er för de olika grafikkorten. Antagligen ngt liknande upplägg för DX12.

Ännu roligare blir det med drivrutinsoptimeringar, ett kör med riktig x16 AF medans annat kör med optimerad x16, dvs sämre på avstånd och vissa vinklar. Det samma gäller kantutjämning och resten av alla kvalitetsinställningar.

Permalänk
Skrivet av criscros:

väntar fortfarande på den dagen då igpun kan användas med andra gpuer och att det faktiskt hjälper

Borde gå att dedikera iGPU:n till compute. Förutsatt att båda GPU:erna har DMAstöd (VK_QUEUE_TRANSFER_BIT)

Permalänk

@CamelCase: såg någon tech demo tjofräs förra året där det talades om att iGPU skulle kunna dedikeras tex till 'shadows' för frigöra prestanda lite, inte för att dagens kort har problem direkt med skuggorna

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2