Extremt mycket coilwhine från moderkortet

Permalänk
Medlem

Extremt mycket coilwhine från moderkortet

Tänkte bara om någon haft liknande problem, har ett ASRock FM2A88M EXTREME4+ sen typ 3 år tillbaka
Märkte i början att det var lite smått coilwhine men orkade inte med RMA etc, datorn/moderkortet har inte använts speciellt mycket under åren och har väl samlat damm nu ca 1 år

men tänkte jag skulle skrämma liv i det igår då jag har köpt ny TV bänk och större plats för en HTPC.
Hur som helst monterar ihop allt och startar igång den, inget coilwhine innan windows loggan kommer fram, sen låter den nästan som ett gammalt 56k modem tills windows är startat, rör man musen låter det mycket.

MEN! slår jag på energisparläge (cappar CPUN till 2000mhz) försvinner allt missljud, även vid ca 2600mhz hör man heller inget.
men lite drygt då CPUN är en 6800K som har standardklock på 4100mhz...
Provat med senaste bios också, läst att vissa andra har haft liknande problem med asrock moderkort... kanske dumt att jag inte gjorde RMA direkt, men det lät inte så illa som det gör nu... ska se hur den presterar i 2000/2600mhz eller om man köper nytt moderkort, är ju mest för serie/filmtittande så kanske räcker

ska se om jag kan spela in ljudet när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Avstängd

Säker det är moderkortet så det inte är agg eller e.v gpu om du inte kör på integrerade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Säker det är moderkortet så det inte är agg eller e.v gpu om du inte kör på integrerade

Kör integrerade grafikkortet, kan inte helt utesluta nätagget, men ljudet kommer från moderkortet och som jag nämnde försvinner det helt vid 2000-2600mhz

skulle dock kunna prova med mitt andra nätagg, men 99.9% säker att det är moderkortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Kör integrerade grafikkortet, kan inte helt utesluta nätagget, men ljudet kommer från moderkortet och som jag nämnde försvinner det helt vid 2000-2600mhz

skulle dock kunna prova med mitt andra nätagg, men 99.9% säker att det är moderkortet

tänkte bara att det är ovanligt att moderkort låter men ganska vanligt att nätagg gör det så kan vara bra att testa så du är säker på det ljudet kommer från moderkortet men jag tror inte jag hört något moderkort som har whine av väldigt många jag testat "ett par hundra eller så" men många agg och grafikkort har det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

tänkte bara att det är ovanligt att moderkort låter men ganska vanligt att nätagg gör det så kan vara bra att testa så du är säker på det ljudet kommer från moderkortet men jag tror inte jag hört något moderkort som har whine av väldigt många jag testat "ett par hundra eller så" men många agg och grafikkort har det

Jo jag vet, aldrig hört talas om att ett moderkort har coilwhine tidigare heller, därför jag gjorde tråden se om någon haft liknande problem

Permalänk
Medlem

Det beror på vrm/strömåtgång.

Ju mera kräm datorn, snarare cpu drar så belastas VRM/spolar/kondensatorer mera och kan då börja ge ifrån sig det så kallade "coilwhine" etc.

Du kan antingen klocka ner processor eller enklare försöka undervolta den för att få ner ljudet och värmen. Samma regler som vid OC gäller vid underclockning & undervoltning.

Mitt moderkort tjuter och ilar mera vad mera belastat det blir. Mera volt och mera Herz så låter det mera. Dock har volt/ström den största effekten.