Permalänk
Medlem

Hjälp! kortslutning?

Hej!

Tidigare idag skulle jag flytta min dator till ett annat rum, när jag drar ut elkabeln från väggen så lossnar hela uttaget och jag får en stöt.
När jag väl fått datorn på plats så vägrar den starta.. kortslutning?

alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Update: testade ta ur mitt 650w nätagg och sätta in polarens 240w för och se om det var mitt nätagg som var paj.
När vi slår igång strömmen så börjar fläkten till moderkortet, alttså den stora fläkten bak på chassit börja snurra och fläkten till processorn "kämpar" men börjar inte riktigt snurra. antar att det är alldeles för lite watt?

Tror ni att mit nätagg tog smällen efter kortslutningen?
är det värt och köpa nytt agg och testa, har ingen vän att låna av tyvärr..

Tack!

Permalänk
Medlem

Kolla om inte ditt 650W-agg har en säkring som gått först.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Kolla om inte ditt 650W-agg har en säkring som gått först.

Okej!
Visste inte att det fanns en säkring i nätagget, är inte så haj på datorer hehe..
ska kolla upp det på en gång, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Har letat men det verkar inte som att det finns någon säkring i mitt tidigare nätagg. de är en Fractal design, osäkert vilken model.
Hmm.. verkar som att jag får köpa en ny helt enkelt och testa!

Permalänk
Medlem

Se till att fixa uttaget i väggen också.
Kan bli en dödsfälla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Se till att fixa uttaget i väggen också.
Kan bli en dödsfälla

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, elekrikern skulle vart här imorse redan

Permalänk
Medlem

@Skapr: Det kanske det inte gör heller, men kolla. Finns det ingen på baksidan så kanske den finns inuti.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

@Skapr: Det kanske det inte gör heller, men kolla. Finns det ingen på baksidan så kanske den finns inuti.

Hittade ingen säkring i förra agget så köpte ett nytt från claes ohlosson, en corsair.
Givetvis så så var det inte rätt kablar till morderkortet så det var bara och lämna tillbaka, åkte direkt till Kjell&co och köpte en Plexgear PS-600 bronze.
Kommer hem och öppnar lådan, kollar alla kablar, kopplar in och testar... händer absolut ingenting!

När jag testat med ett gammal 240w agg så börjar processor och morderkort fläktarna och snurra så dom verkar ju klarat sig?
fattar ingenting, hjälp!

edit: specs
mk Gigabyta z68ap-d3 socket 1155
cpu intel core i7 2600 4ghz
dvd samsung DVD rwx22
mem ddr3 2x2gb 1333mhz
gfx Gigabyte geforce gtx 580 1536 GDDR5
kab fractal design define r3
psu fractal design newton 650 80+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skapr:

Hittade ingen säkring i förra agget så köpte ett nytt från claes ohlosson, en corsair.
Givetvis så så var det inte rätt kablar till morderkortet så det var bara och lämna tillbaka, åkte direkt till Kjell&co och köpte en Plexgear PS-600 bronze.
Kommer hem och öppnar lådan, kollar alla kablar, kopplar in och testar... händer absolut ingenting!

När jag testat med ett gammal 240w agg så börjar processor och morderkort fläktarna och snurra så dom verkar ju klarat sig?
fattar ingenting, hjälp!

Det är kanske så att det leddes ström via jordledaren när uttaget lossnade och att det på så sätt blev så att datorns komponenter grillades. Det är svårt att veta exakt vad som hänt men det är inte omöjligt att det kan ha uppstått skador på i princip alla delar i datorn.

Det är inte normal att eluttagen lossnar så du borde se över hela installationen och om det inte redan finns en jordfelsbrytare så montera en sån, den kan rädda livet på dig i såna här situationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kanske så att det leddes ström via jordledaren när uttaget lossnade och att det på så sätt blev så att datorns komponenter grillades. Det är svårt att veta exakt vad som hänt men det är inte omöjligt att det kan ha uppstått skador på i princip alla delar i datorn.

Det är inte normal att eluttagen lossnar så du borde se över hela installationen och om det inte redan finns en jordfelsbrytare så montera en sån, den kan rädda livet på dig i såna här situationer.

Har förstått de att chansen finns att alla delar är tasiga, tycker dock det är konstigt att fläktarna börjar snurra när jag har 240w aggregat inkopplat.. de kanske kan göra det ändå, är som sagt inte så datakunnig.

Nej, det är det verkligen inte! har haft ett långt snack med hyresvärden idag ang elen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skapr:

Har förstått de att chansen finns att alla delar är tasiga, tycker dock det är konstigt att fläktarna börjar snurra när jag har 240w aggregat inkopplat.. de kanske kan göra det ändå, är som sagt inte så datakunnig.

Nej, det är det verkligen inte! har haft ett långt snack med hyresvärden idag ang elen.

Motorerna och deras styrning är ganska kraftiga/tåliga jämfört med datorkomponenterna som "räknar" så det är inte otroligt att motorerna börjar snurra när de får 12V från nätdelen men att logiken på moderkortet har fått stryk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapr:

Hej!

Tidigare idag skulle jag flytta min dator till ett annat rum, när jag drar ut elkabeln från väggen så lossnar hela uttaget och jag får en stöt.
När jag väl fått datorn på plats så vägrar den starta.. kortslutning?

alla svar uppskattas!

Alternativa hypoteser:

Eftersom du flyttat datorn...
Kolla att alla kablar och delar i datorn, sitter som de ska.
Helst genom att ta lös och koppla ihop,

Ditt problem kan tex bero på någon liten kortslutning i datorn,
som 240W nätagget inte reagerar på, pga sämre/billigare skyddskretsar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar!
Är som sagt inte så haj på datorer så jag får lämna in den på felsökning så får vi se vad som har tagit stryg och inte!

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree:
Jag vågar mig inte på och pilla på kablarna själv, lämnar in den på felsökning istället. tack för svar!