Ny router, bygga själv eller köpa färdig?

Permalänk
Medlem

Ny router, bygga själv eller köpa färdig?

Hej!
Funderar på vilket alternativ som är bäst, vill ha högre prestanda i mitt nätverk då jag planerar att bygga en nas och inte lagra något på mina datorer lokalt längre

Har kollat en hel del på gamla servrar som ligger på blocket och dylikt, funderar på att slänga in pfsense i en sådan och använda som router istället för en färdig, på pappret har ju dessa enormt mkt mer prestanda än en "vanlig" router

Har specifikt hittat en gammal Dell PowerEdge 1950 med 2x Xeon E5345 och 16 GB ram, den är ju förvisso last gammal men med tanke på hårdvaran låter de ju bättre än de färdiga routrarna på marknaden

Är det så eller missar jag något viktigt?

PS, inser att jag behöver komplettera med AP's och switch med denna lösning och att det kommer bli en smula dyrare i och med detta men med tanke på att servern endast kostar ca 1000 SEK blir det ju inte enorm mkt dyrare an en bättre konsumentrouter

Är det värt? Eller är en bättre färdig router lika bra? Tacksam för svar!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är du en gör det det själv-person som tycker om att mecka och vill lära dig mer om nätverk så kör på med Pfsense, annars om du vill ha det enkelt för dig köp en färdig router.
Du kan spara mycket pengar och ändå få väldigt mycket prestanda/funktioner om du bygger en egen router, särskilt om du redan har hårdvara liggandes. Men i ditt fall då du tänkte köpa en server för 1000 kr för pfsense så kanske det inte är lika prisvärt då du som sagt kan köpa en bättre konsumentrouter för det priset. Hade du däremot haft en äldre men duglig burk som bara samlar damm att installera Pfsense på hade det varit mer prisvärt.

Pfsense är o andra sidan ett kraftfullt och avancerat routeroperativsystem med enterprise-funktioner som caching och stöd för multi-wan. Du kan även installera tillägg som antivirus som skannar nätverkstrafik i realtid och blockera reklam, tänk dig adblock fast direkt i routern så ingen reklam kommer in i nätverket. Ovan nämnda funktioner lär du inte hitta i en konsumentrouter.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Är det så eller missar jag något viktigt?

1) Energiförbrukning. Dylik server kan utan problem dra en tusenlapp/år i ström.
2) Ljudnivå. Rackservrar är inte optimerade för lågt ljud. Har du eget rum i källare eller dylikt att ställa den, kanske inget problem. Om inte, fundera på hur du skall lösa detta.

Permalänk
Medlem

jag slängde ihop en pfsense låda med lite gamla delar jag hade, ett 1155 mobo, celeron processor, 8gb minne och en 128gb ssd... Jag har aldrig haft så stabilt nät som jag har nu, hade en asus router tidigare. 66an tror jag det var.

Så bygg ihop en egen! tog 10-15minuter att installera pfsense sen var allt frid och fröjd

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

1) Energiförbrukning. Dylik server kan utan problem dra en tusenlapp/år i ström.
2) Ljudnivå. Rackservrar är inte optimerade för lågt ljud. Har du eget rum i källare eller dylikt att ställa den, kanske inget problem. Om inte, fundera på hur du skall lösa detta.

det är exakt detta som jag har tänkt på med (typ de måste finnas nån nackdel annars hade alla gjort det)

dock ingår elen i hyran och jg har ett förråd typ 1.5m från min ytterdörr som jag kan använda hade jag tänkt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

det är exakt detta som jag har tänkt på med (typ de måste finnas nån nackdel annars hade alla gjort det)

dock ingår elen i hyran och jg har ett förråd typ 1.5m från min ytterdörr som jag kan använda hade jag tänkt

Energiförbrukning, ljudnivå, utrymmet, pris och kunskapsnivå som krävs är akilleshälarna.

Min rekommendation är istället att du kastar in ESXi/Proxmox på den NAS du tänkt bygga och virualliserar NAS samt pfSense, då slår du två flugor i en smäll, kan bygga hyffsat ljudlöst, strömsnålt och litet. Du har även utrymme för expansion av virtuella servrar, tänk typ AD. (eller virtuallisera en windows server med File and Storage Service samt AD på?) Ska du köra Freenas tänk på att raidkortet kräver JBOD/IT mode och processorn VT-D så du kan passthrougha hela raidkontrollern till Freenas som senare bara slussar vidare diskarna och låter Freenas hantera ZFS raiden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

det är exakt detta som jag har tänkt på med (typ de måste finnas nån nackdel annars hade alla gjort det)

dock ingår elen i hyran och jg har ett förråd typ 1.5m från min ytterdörr som jag kan använda hade jag tänkt

Iden är bra, men varför måste du ha så överdimensionerad dator för att aggera router?
Hade själv en 1Ghz PIIIa fram till för något år sedan som lätt klarade 100Mbit utan att ens svettas. Vilken gammal P4/celeron mm klarar lätt av det, prestandamässigt. Svåra är att ha något energieffektivt.

När det gäller ström/ljudnivå mm... titta på en gammal Core2Duo för några 100kr. Släng i 2-4GB RAM (billigt). Ställ sedan in max energisparläge den kan, samt om du kan, klocka ner CPUn och sänk spänningen. In med ett extra nätverkskort och du har en billig+krafful router men ändå relativt energisnål hårdvara. Ev kan du komplettera med en liten 32-120GB SSD, typ från Ebay för 150kr.

Permalänk
Medlem

@Jockew1989: Jag vet inte riktigt om jag läser fel, tolkar fel eller om de som svarat i tråden magiskt läser trådskaparens tankar?

Men begränsas du av prestandan på nätverket så kanske det är dags att uppgradera det istället för att börja pilla med routern, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det den interna biten du vill förbättra? Kör du trådat eller trådlöst?

Se till att du har en switch som mäktar med Gbit. Kör trådat, eller om du av någon anledning verkligen inte kan, så köp så många APs du kan tänkas behöva av ett bättre märke. Gör en undersökning av miljön så du får vettiga kanalval. Det kanske är lämpligt att gå på 5GHz, men det beror lite på hur du bor (och vad för folk som bor nära).

Ska du få en stabilare uppkoppling så kan en pfsense-burk vara rätt väg. Att köpa en gammal rackmaskin för att agera router är lite överdrivet - kan gå med på det om man redan har en möjligen.

Att routa 100 Mbit/s är en barnlek för de flesta maskiner. Har en pensionerad HTPC hemma hos farsan, med en Atom 330 (den är från hedenhös) som mäktar med 100/10 utan problem. Men ju mer magi pfsensen ska göra, desto mer järn behöver maskinen (tex VPN och sånt).

En sak att tänka på om du köper rackservern - visst, elen ingår men ju strömhungrigare saker är desto varmare brukar de också bli. Har du då det i ett stängt utrymme kan det bli för varmt.

För att få ett bra svar så får du tala om vad det är du upplever som dåligt idag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hej!
Funderar på vilket alternativ som är bäst, vill ha högre prestanda i mitt nätverk då jag planerar att bygga en nas och inte lagra något på mina datorer lokalt längre

Har kollat en hel del på gamla servrar som ligger på blocket och dylikt, funderar på att slänga in pfsense i en sådan och använda som router istället för en färdig, på pappret har ju dessa enormt mkt mer prestanda än en "vanlig" router

Har specifikt hittat en gammal Dell PowerEdge 1950 med 2x Xeon E5345 och 16 GB ram, den är ju förvisso last gammal men med tanke på hårdvaran låter de ju bättre än de färdiga routrarna på marknaden

Är det så eller missar jag något viktigt?

PS, inser att jag behöver komplettera med AP's och switch med denna lösning och att det kommer bli en smula dyrare i och med detta men med tanke på att servern endast kostar ca 1000 SEK blir det ju inte enorm mkt dyrare an en bättre konsumentrouter

Är det värt? Eller är en bättre färdig router lika bra? Tacksam för svar!

1950 får du nog ha i ett eget rum, dom väsnas ganska ordentligt.
Ska du bygga själv så anser jag att du ska skaffa en ny Atom-bräda med ett par nic:ar på så får du en ganska liten burk som även är tyst (vilket kan vara trevligt)
Annars är det en Edgerouter som löser dina behov utan problem om du främst är ute efter wirespeed.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb