Permalänk
Medlem

Brus i micken!

Hej! Har ett litet problem.. Micken på mitt headset har ett bakgrundsljud, typ ett brummande/brusande som blir lägre om jag sätter handen mot chassit. Jag antar att det har med jorden att göra? Har nämligen bara ett ojordat uttag i min lilla lägenhet..

Finns det något jag kan göra åt det? Har högtalare, dator, skärm och modem i samma grendosa om det kan spela någon roll.. Ska testa när jag kommer hem. Har samma brus i mitt 3,5mm headset också förutom det nu som har USB.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

troligare att det är vibrationer som ändrar frekvens till något mindre hörbart för mikrofonen bara när du håller handen mot chassit.

men visst kan det vara elektriska störningar men skulle inte tro det i första hand iaf.

börja med att prova ha chassit under skrivbordet eller på sidan om det i nuläget står på det, gör underverk för att få bort chassivibrationer från bordsskivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vet precis vad du menar. Jag kör med Corsair 2100. Precis samma sak. Om jag har laddsladden i är det riktigt störande med mikrofonen nerfälld. Om jag däremot håller i en usb-sladd (på metallen) som sitter i datorn försvinner det. Har också ojordade uttag och en polare hade samma problem tills han flyttade till en lägenhet med jordat.

Bara stå ut med andra ord! Eller sitta med esd-armband eller liknande kopplat till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Vet precis vad du menar. Jag kör med Corsair 2100. Precis samma sak. Om jag har laddsladden i är det riktigt störande med mikrofonen nerfälld. Om jag däremot håller i en usb-sladd (på metallen) som sitter i datorn försvinner det. Har också ojordade uttag och en polare hade samma problem tills han flyttade till en lägenhet med jordat.

Bara stå ut med andra ord! Eller sitta med esd-armband eller liknande kopplat till datorn.

Ja.. Verkar inte bättre! Ska testa lite olika grejer, har öven en usb-hub i skärmen.. Tror dock inte att det hjälper men man måste ju prova allt

Tillägg: Kom på att min kyl/frys är kopplat till ett jordat uttag, ska koppla in datorn där och se om det är problemet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att det vart en väldig skillnad på att köra via jordat uttag! Ytterst lite brus kvar som dock fortfarande minskar om jag tar på en metalldel på chassit, om än inte alls lika stor skillnad

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz