Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

@kisumisu:
Återigen, jag har heller ingen riktig praktisk erfarenhet av att dra ethernet-kabel.

Kopplingar: Jag har lekt med några verktygslösa keystone (honor). De verkar lätta att koppla, mot kabel för fast installation. Ju högre kategori på kabel desto mindre får man tvinna upp paren för att det ska fungera bra och även på den punkten verkar keystone vara en trevlig lösning.

Längd: Ja, jag tänker mig att på fasta installationer är det ju viktigt att ha exakt längd, då kopplar man själv. Patchkablar är korta och (vanligen) inte fast installerade så där är längden mindre viktig.

Hastighet: Jag tänker att om man drar kabel som är svår att byta ut kör man på det bästa, om man drar kabel utanpå väggar så kör man på det som är billigast/enklast. Om jag fattar din situation rätt så funkar säkert CAT5E eftersom de är böjligare, klarar 1Gbs (du har antagligen inte bättre internetuppkoppling än så, du kör bara från fiberkonverterare till router trådat) och kommer sitta lätt tillgängligt så att det går att byta ut om det behövs.

Exakt hur du ska göra i din situation får du nog tyvärr klura ut själv

Den kabel man sätter fast bör idag vara minst cat6, prisskillnaden mot 5 är liten och det kommer att gå att köra 10Gbit på den i de flesta fall eftersom den troligen inte är för lång för det när man installerar hemma, det är bara trevligt att inte behöva byta den fasta kabeln när nätverkskapaciteten ska uppgraderas och en fast installerad kabel brukar sitt länge, mycket länge....
Patchkabel kan man med fördel välja 5 eftersom den är böjligare och dessutom är det lätt och ganska billigt att byta den mot 6+ när man får ett verkligt behov av 10Gbit, tex när nätverksdelarna blivit så billiga att det är de facto standard (kanske om 5-10 år)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cat5 har stöd för 0.1gigabit full-duplex
Cat5e har stöd för gigabit half-duplex
Cat6 har stöd för gigabit full-duplex

De flesta kablar äldre än 2010 har cat5e
cat5e räcker gott om man är max 4 personer och behovet är inte 24/7 filesharing
cat6 rekommenderas 20+
vid 100+ så skulle jag nog dra fiber å göra noder

Men om 10år så kommer behovet att öka å den nya internet-standarden kanske är just gigabit.
Men om 10år så är behovet stort att byta kablar också :?
Pick your own way

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Generellt håller jag med angående att man ska välja CAT6 eller bättre på fast installation.

Just för @kisumisu verkar dock böjarna på kabeln vara kritisk och installationen kanske inte blir så långvarig. CAT6 och bättre kablar har ju ett plastkryss i mitten så jag gissar att de är svårare att få runt hörn?

Jag är fortfarande nyfiken på om man i praktiken kan förlora prestanda på ifall man böjer en kabel, utan att den skadas fysiskt, men mer än vad som rekommenderas - på olika kabelkategorier.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

@mrqaffe: Generellt håller jag med angående att man ska välja CAT6 eller bättre på fast installation.

Just för @kisumisu verkar dock böjarna på kabeln vara kritisk och installationen kanske inte blir så långvarig. CAT6 och bättre kablar har ju ett plastkryss i mitten så jag gissar att de är svårare att få runt hörn?

Jag är fortfarande nyfiken på om man i praktiken kan förlora prestanda på ifall man böjer en kabel, utan att den skadas fysiskt, men mer än vad som rekommenderas - på olika kabelkategorier.

Om du med skador menar sånt som syns på höljet så kan kabelns prestanda påverkas innan du ser nått på utsidan. Prestandan degraderas gradvis så det är ju inte säkert att du märker det vid normal användning eftersom det finns en massa felkorrigering som i praktiken gör att den maximala kapaciteten gradvis sjunker och så länge man inte slår i taket så märker man det inte men om man mäter på det så ser man att det påverkas och vid en viss gräns så märker man ju att nätet "går sakta"

Hdmi kablar är ju en snarlik och mer utsatt kabeltyp där folk ofta får problem pga "billiga kabeln" inte klarar överföra 18 Gbit när den blir lång eller böjs men samma kabeltyp fungerar om den är kort och rak.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

wow, den här tråden var allt bra fylld av en massa rena felaktigheter och gissningar blandat med faktisk korrekt information. Folk som inte vet så mycket kan nog bli bra förvirrade av att läsa här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Cat5 har stöd för 0.1gigabit full-duplex
Cat5e har stöd för gigabit half-duplex
Cat6 har stöd för gigabit full-duplex

De flesta kablar äldre än 2010 har cat5e
cat5e räcker gott om man är max 4 personer och behovet är inte 24/7 filesharing
cat6 rekommenderas 20+
vid 100+ så skulle jag nog dra fiber å göra noder

Men om 10år så kommer behovet att öka å den nya internet-standarden kanske är just gigabit.
Men om 10år så är behovet stort att byta kablar också :?
Pick your own way

Ehhhhh nej cat5e är fullduplex 1Gb plus att de är på väg att öka den till 2.5Gb just för att det finns för många nya cat5e instalationer ute i världen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar!

Fick BBB router.

Dom skickade med Cat5e kabel.

Det roliga var att kabeln som är till routern var fint packat inga böjar.
Medans andra kabeln som ska från router till datorn var nästan avböjt i lådan.

Dock är ju kablarna tok för korta, pratat med installatör av fibret som sade att nätverkskabel är inte så känsligt men däremot är fiberkabel känsligt för böjar då det är av glas.

Tolkar som att det är sunt förnuft, t ex antennkabel får man ju inte heller böja för mycket och för ofta.

Nu väntar jag bara på att dom ska koppla in fibret till internet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

wow, den här tråden var allt bra fylld av en massa rena felaktigheter och gissningar blandat med faktisk korrekt information. Folk som inte vet så mycket kan nog bli bra förvirrade av att läsa här.

Haha ja snacka om huvudvärk av att läsa detta haha! Tycker man ska vara försiktig att ge tips om man inte har så mycket erfarenhet av det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Haha ja snacka om huvudvärk av att läsa detta haha! Tycker man ska vara försiktig att ge tips om man inte har så mycket erfarenhet av det själv.

Om det är mig du menar så har jag inget emot att bli rättad. Det är ju så man lär sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är mig du menar så har jag inget emot att bli rättad. Det är ju så man lär sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja alltså, det är lite blandat från olika. Tyckte mest att det var en hel hög med irrelevant fakta i tråden, det mesta du skrev tycker jag var väldigt bra men tyckte det var mycket irrelevant och en del felaktig fakta.
Verkade som att många tror att cat6 kabel är både grövre och betydligt styvare på grund av ett plastkryss och det kan jag inte riktigt hålla med om. Visst, gammal cat6 var betydligt grövre och styvare än cat 5 men nu är jag tveksam om det säljs annat än slimmad kabel, som är lika stor som cat5. Höljet är nog lite hårdare men inget som märks av då man böjer den osv.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min fiber.

Drog in BBB router till uttaget med deras knökta men nya kabel. Får bara ut ca 100Mbit via wifi.

Tänkte att jag gör ett experiment tog från en låda en cat5 kabel som ca 15år på nacken. Kabeln hade tom knytar och helt intrasslat. Tänkte för mig själv att nu blir det väl 10Mbit eller nåt i den stilen.

Kopplade in den 10M långa kabeln till routern och vips 600Mbps (betalar för 500).
Så böjar verkar inte vara så farligt iaf om vi pratar hemmabruk på kablar som ca 10M.

Dvs routern suger på wifi.
Men kablar inget fel på då jag ska tillägga att det här var deras korta kabel in till router och FRÅN router min gamla kabel till datorn dvs ca 12M hårt böjd kabel.

Dock åker jag på köpa ny kabel iaf pga längden, behöver ju 20M om jag ska dra kabeln snyggt till rummet där jag har min nätverksskrivare, nas och datorerna.
Fiberuttaget blir ju lite svårt flytta annars och Wifi som vissa förespråkar suger bara.

Skickades från m.sweclockers.com