ps/2 till usb adapter tangentbord- Lila eller gröna?

Permalänk
Medlem

ps/2 till usb adapter tangentbord- Lila eller gröna?

Har ett tangentbord med ps/2 kontakt men mitt moderkort har inte det. Kollade på följande adapter:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Traditionellt är den gröna till för mus och lila för tangentbord. Kommer det att fungera om jag köper den gröna adaptern och kopplar in mitt tangentbord via den? Är det egentligen någon skillnad mellan den lila och gröna?

Permalänk
Vila i frid

Det beror på tillverkarens implementation. Köp en https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... så behöver du inte fundera över om det kommer att funka.

Permalänk
99:e percentilen

Tror att du bör köpa en aktiv signalomvandlare och inte en passiv adapter som den du länkat. Jag har ett IBM Model M och tre exemplar av Belkin USB Dual PS/2 Adapter. Med alla tre har jag haft problemet att de slutar funka i någon sekund med några minuters mellanrum, så jag vågar inte rekommendera den.

(Kör tangentbordet direkt via PS/2 på min main; adaptrarna har jag endast använt till laptopen.)

EDIT: Har nu kört mitt Model M via Belkin-adaptern mot min stationära ett tag och får exakt samma problem där: Adaptern "återställer sig" med jämna mellanrum, varpå tangentbordet slutar fungera i något sekund. Det värsta är dock att när det börjar fungera igen är alla tangenter som var nedtryckta när det slutade fungera automatiskt nedtryckta tills jag trycker på dem igen. Kan förstås få katastrofala följder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det beror på tillverkarens implementation. Köp en https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... så behöver du inte fundera över om det kommer att funka.

Köpte en adapter men det vill fortfarande inte fungera. Den känner av adaptern och laddar ner filer, och sen kan man ändå inte använda tangentbordet.

Permalänk
Vila i frid

Mitt minne säger något om att PS/2 saker måste finnas vid tidpunkten för uppstart för att funka. Starta om datorn med USB-adapter och kbd inkopplad.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Mitt minne säger något om att PS/2 saker måste finnas vid tidpunkten för uppstart för att funka. Starta om datorn med USB-adapter och kbd inkopplad.

exakt datorn måste vara avstängd när ps/2 tangentbord ansluts då det inte är hotplugs så som usb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mixxo:

Köpte en adapter men det vill fortfarande inte fungera. Den känner av adaptern och laddar ner filer, och sen kan man ändå inte använda tangentbordet.

Det är väldigt bra att ge så mycket information som möjligt i en supporttråd. Vilket tangentbord och vilken dator har du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Qpad MK-50 Pro Gaming

W10 på SABERTOOTH Z97 MARK S, resten är väl inte direkt relevant.

Kollade i marknaden och hittade följande:

http://www.sweclockers.com/marknad/129659-horlurar-tangentbor...

Det är samma tangentbord som jag har fast med en passiv adapter, skulle kunna lämna tillbaka den jag köpte och rimligen köpa en passiv och få det att fugnera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mixxo:

Qpad MK-50 Pro Gaming

W10 på SABERTOOTH Z97 MARK S, resten är väl inte direkt relevant.

Kollade i marknaden och hittade följande:

http://www.sweclockers.com/marknad/129659-horlurar-tangentbor...

Det är samma tangentbord som jag har fast med en passiv adapter, skulle kunna lämna tillbaka den jag köpte och rimligen köpa en passiv och få det att fugnera.

Hade du nämnt detta i TS hade det varit mycket lättare att ge relevanta och hjälpsamma svar. MK-50 Pro är ett modernt tangentbord som har stöd för USB via passiv adapter utan konstigheter. Du hade lika gärna kunnat ha ett tangentbord från 80-talet, och då hade det varit en helt annan sak.

En passiv adapter ska du ha, ja. Vågar inte uttala mig definitivt om färgen, men jag hade köpt en lila.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade du nämnt detta i TS hade det varit mycket lättare att ge relevanta och hjälpsamma svar. MK-50 Pro är ett modernt tangentbord som har stöd för USB via passiv adapter utan konstigheter. Du hade lika gärna kunnat ha ett tangentbord från 80-talet, och då hade det varit en helt annan sak.

En passiv adapter ska du ha, ja. Vågar inte uttala mig definitivt om färgen, men jag hade köpt en lila.

Ja problemet är att det bara verkar finnas den gröna vid de lokala butiken om jag ska ha den idag. Sen bör det väl ha fungerat med den jag faktiskt köpte?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mixxo:

Ja problemet är att det bara verkar finnas den gröna vid de lokala butiken om jag ska ha den idag. Sen bör det väl ha fungerat med den jag faktiskt köpte?

Ja, det borde fungera med den också. Har du startat om datorn (med tangentbordet inkopplat)? Har du provat olika USB-portar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det borde fungera med den också. Har du startat om datorn (med tangentbordet inkopplat)? Har du provat olika USB-portar?

Jadå, olika portar med och utan omstart. Som jag skrev innan så känner den av att en adapter kopplas in, men sedan kan man fortfarande inte använda tangentbordet.

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland kan det finnas inställningar i bios som påverkar tangentbordets funktion så kolla vad du hittar där och prova de olika lägena om det finns nått att välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ska vara en lila adapter till tangentbord. PS/2-tangentbord och PS/2-mus använder olika pinnar i mini-DIN-kontakten.

När det gäller aktiva adaptrar så är det inte alla som funkar med PS/2-tangentbord som drar lite extra ström. Den förklaringen verkar dock kanske lite långsökt med ett modernt tangentbord. Det brukar mest vara gamla Model M och liknande som det är problem med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det ska vara en lila adapter till tangentbord. PS/2-tangentbord och PS/2-mus använder olika pinnar i mini-DIN-kontakten.

När det gäller aktiva adaptrar så är det inte alla som funkar med PS/2-tangentbord som drar lite extra ström. Den förklaringen verkar dock kanske lite långsökt med ett modernt tangentbord. Det brukar mest vara gamla Model M och liknande som det är problem med.

Tackar för informationen men har svårt att hitta andra än de gröna, är det helt säkert? Posta gärna källa i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det ska vara en lila adapter till tangentbord. PS/2-tangentbord och PS/2-mus använder olika pinnar i mini-DIN-kontakten.

Nej, det gör de inte. PS/2 - Tangentbord och möss använder exakt samma pinnar och elektriska protokoll. Passiva USB<->PS/2 adaptrar bör vara identiska för bägge.

Citat:

När det gäller aktiva adaptrar så är det inte alla som funkar med PS/2-tangentbord som drar lite extra ström. Den förklaringen verkar dock kanske lite långsökt med ett modernt tangentbord. Det brukar mest vara gamla Model M och liknande som det är problem med.

Och, som nämnts tidigare i tråden, så är det långt ifrån alla enheter som fungerar med passiva adaptrar - de kräver att tangentbordet/musen förstår sig på både PS/2 och USB protokollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Tackar för informationen men har svårt att hitta andra än de gröna, är det helt säkert? Posta gärna källa i sådana fall.

Du kanske har rätt. Jag tror jag kan ha blivit förvirrad av ett schema för en Y-kabel och av att det finns portar som stödjer båda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köpte en passiv adapter (grön) och det fungerar utmärkt.