Vilken av dessa bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa bör jag välja?

Så jag söker en 14" för programmering, ordbehandling samt lättare spel.

Jag har hittat dessa 5.

Dator 1

Dator 2

Dator 3

Dator 4

Dator 5

Den dator jag är mest "sugen" på är dator 1, det jag undrar är hur mycket bättre den är än dator 2 som är en billigare variant av den, samt hur mycket sämre den är än dator 5 som verkar ha samma specs?

Sedan undrar jag hur dator 3 och 4 står sig om dator 1 samt om mitt val att välja dator 1 framför dator 3(eller ev. dator 4) är bra eller om dessa är bättre.

Enda nackdelen med dator 1 är att den inte är jättesnygg imo, men verkar ha bättre batteritid än alla andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fill1337:

Så jag söker en 14" för programmering, ordbehandling samt lättare spel.

Jag har hittat dessa 5.

Dator 1

Dator 2

Dator 3

Dator 4

Dator 5

Den dator jag är mest "sugen" på är dator 1, det jag undrar är hur mycket bättre den är än dator 2 som är en billigare variant av den, samt hur mycket sämre den är än dator 5 som verkar ha samma specs?

Sedan undrar jag hur dator 3 och 4 står sig om dator 1 samt om mitt val att välja dator 1 framför dator 3(eller ev. dator 4) är bra eller om dessa är bättre.

Enda nackdelen med dator 1 är att den inte är jättesnygg imo, men verkar ha bättre batteritid än alla andra.

Föreslår att du klistrar in direktlänk till någon webshop istället för prisjakt eftersom det blir färre klick för att komma till specen för datorerna. Är du ännu bättre så klistrar du in specen i samband med varje länk också. Kan du begränsa antalet kandidater lite blir det guldstjärna. Hjälp andra hjälpa dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

fixade första punkten, vill dock ha kvar alla kandidater då det egentligen är lite utav dator 1a, dator 1b, dator 2a dator 2b och dator c

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit fram till att det ligger mellan dator 1, 3 och 5.

Undrar hur stor skillnad det är mellan dom. Framför allt mellan 1 och 5.

Permalänk
Medlem

@Fill1337:skillnad mellan dator 1 och 5: Väldigt liten skillnad på Processor men fördel för dator 1. När det gäller grafikkort så är det ganska stor fördel för dator5. Och såklart ~50GB extra HDD i dator5.

Är det värt pengarna? Vet ej. Finns det bättre för samma pris? förmodligen.

Hoppas det hjälper dig något iaf

Permalänk
Medlem

@Giv: borde inte dator 3 och dator 5 vara ganska lika i prestanda då?

hittat ytterligare en dator.

Samma processor, samma (bättre?) grafikkort.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP14AL091NO/hp-pavilion-14-al091no-14-barbar-dator-silver#tab-specs

Permalänk
Medlem

@Fill1337: Dator 3 och 5 är väldigt lika. Då har jag dock inte kollat på batteri/skärm etc.

Sen har den nya du länkade snäppet bättre prestanda skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Sista datorn du länkade var jag och kikade på idag, bra kvalitetsintryck m.m..

Den jag kikade på hade: I5, 8gb ddr4, 256gb ssd, intel 520. ips-panel 1920*1080, bang-olufsen högtalare? Om det är något att skryta om. Allt det med kvalitetsintrycket för 6500kr kändes som ett bra pris, blir troligen svårslaget antar jag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saigon: kollade du på den i affär?
Läste att fläktarna kundr vara lite höga. Märkte du av det?

Permalänk
Medlem

Eftersom ja är kär i pekpinne/styrpinne istället för de vidriga styrplattorna så skulle ja ta någon av dem utan ett ens jämfört något annat

Permalänk
Medlem

För dina användningsområden behöver du egentligen inte satsa på en i7. Jag pluggar civilingenjör i datateknik och har ingenting att klaga på med min laptop med 4:e gen i5. Nu använder jag visserligen ingen IDE längre, så om du gör det (ex. IntelliJ, Eclipse etc) kanske du ser någon marginell prestandaförbättring med en i7.

Om du ska simulera någonting drar du givetvis nytta av en snabbare prolle, men ska man göra en tung simulering gör man ändå det på en desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

@saigon: kollade du på den i affär?
Läste att fläktarna kundr vara lite höga. Märkte du av det?

Japp, tittade i affären, men det var Brons/guld-versionen.

Tänkte inte alls på det, men då var det lite stimmigt i affären också. Har sökt efter recensioner och liknande men hittar ingen alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Eftersom ja är kär i pekpinne/styrpinne istället för de vidriga styrplattorna så skulle ja ta någon av dem utan ett ens jämfört något annat

du menar som på thinkpaden?

Skrivet av SimpLar:

För dina användningsområden behöver du egentligen inte satsa på en i7. Jag pluggar civilingenjör i datateknik och har ingenting att klaga på med min laptop med 4:e gen i5. Nu använder jag visserligen ingen IDE längre, så om du gör det (ex. IntelliJ, Eclipse etc) kanske du ser någon marginell prestandaförbättring med en i7.

Om du ska simulera någonting drar du givetvis nytta av en snabbare prolle, men ska man göra en tung simulering gör man ändå det på en desktop.

kanske ska kolla efter en i5a då, sparar ju lite pengar

ligger mellan denna och denna nu då, dock verkar ideapaden har mycket sämre batteri vilket inte är så fördelaktigt på en skoldator.