Problem med hårddisk efter byte av batteri på moderkort.

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk efter byte av batteri på moderkort.

Hallå.

Problemet började efter att jag bytte ut batteriet på moderkortet, pga att datorn tappade klockslagen och datumen.

Har 2 st hårdiskar, "C" och "D", detta gäller D som är en lagringsdisk.

Först ville datorn formatera hårddisken, sedan efter lite fipplande i Bios så säger datorn att jag ska sätta i en diskett när jag försöker komma in på hårddisken genom den här datorn.

Har gjort det mesta i bios, samt att återställa det. Inget fungerar.

Kan det vara en sån slump att hårddisken rasade just då? Håller på att kopiera över hårddisken till en extern hårddisk genom ett program ifrån Seagate.

Nån som har några tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter väldigt spännande det där med disketten, kan du skicka några skärmdumpar så man får se? För övrigt, gjorde du en load setup defaults efter batteribytet? Kan vara något där. Kan du få bilder från bios, dom nyare med UEFI brukar kunna ge en print screen till ett usb.

Även bra med en print screen från diskhanteraren så man ser den grafiska delen av hur diskarna ser ut. Alt-Print Screen tar bara det aktiva fönstret.

Även bra om du skriver dina komponenter och exakt OS i datorn, (att skriva dom i din signatur är en bra idé).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon