Vad blir prestandakostnaden när man kopplar skärm direkt till moderkortet?

Permalänk

Vad blir prestandakostnaden när man kopplar skärm direkt till moderkortet?

Hejsan Sweclockers!

Idag installerade jag mitt nya GTX 1070 som har en DVI-port och 2 HDMI portar, men ingen VGA-port. Min ena skärm är 144hz och måste således kopplas till DVI-porten då HDMI är låst till 60. Min andra stödjer däremot inte HDMI eller DVI och kan därför inte kopplas till grafikkortet alls. Däremot finns det ett VGA uttag högre upp på datorns baksida som går till moderkortet (och då antagligen körs via processorn istället?).

För tillfället är processorn min flaskhals. Jag kör en i5-3570k.

Frågan är, vågar jag koppla min andra skärm till moderkortet? Kommer detta ha en stor prestandakostnad på den redan tungt belastade processorn? Jag spelar alla mina spel på skärmen som är kopplad till grafikkortet, men jag utgår från att processorn kommer belastas extra bara av att hålla den andra skärmen igång.

En annan lösning vore att skaffa mig en VGA-HDMI kabel alternativt en adapter, sett att de finns lite här och var (dock kostar de en del). Läst att de ska vara värdelösa men eftersom den enda anledningen varför jag vill ha dom är för att kunna köra skärmen direkt i grafikkortet och inte för att få ut någon extra kvalité av att det är "HDMI" istället för "ren VGA" kanske detta inte gäller för mig.

Vad tror ni?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

För över tio år sedan kunde man ha en extra skärm kopplad till ett extra (simpelt icke 3d) grafikkort utan några märkbara prestandaproblem. Och moderkortets bildskärmsanslutning är, just det - också ett litet grafikkort.

Så skall du använda den skärmen till lite vanliga saker i windows lär du knappast ha några bekymmer

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

För över tio år sedan kunde man ha en extra skärm kopplad till ett extra (simpelt icke 3d) grafikkort utan några märkbara prestandaproblem. Och moderkortets bildskärmsanslutning är, just det - också ett litet grafikkort.

Så skall du använda den skärmen till lite vanliga saker i windows lär du knappast ha några bekymmer

Kanon! Jag tänkte väl köra spelen på 144hz och sedan ha spelens wiki, youtube, netflix etc på den andra. Väntar på några svar till som kan intyga det du säger sen kopplar jag in skärmen för gott.

Hört att man kan behöva mixa runt lite i BIOS för att få det att fungera att ha både intel och nvidia grafikadaptarna igång samtidigt, så får se om det blir några problem där

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Avstängd

Din prolle är inte en flaskhals..den klarar av det galant..om du nu inte menar iGPU.

Är det VGA eller DVI uttag du har på moderkortet? För DVI är att föredra om man ska lira i höga frames.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hejsan Sweclockers!

Idag installerade jag mitt nya GTX 1070 som har en DVI-port och 2 HDMI portar, men ingen VGA-port. Min ena skärm är 144hz och måste således kopplas till DVI-porten då HDMI är låst till 60. Min andra stödjer däremot inte HDMI eller DVI och kan därför inte kopplas till grafikkortet alls. Däremot finns det ett VGA uttag högre upp på datorns baksida som går till moderkortet (och då antagligen körs via processorn istället?).

För tillfället är processorn min flaskhals. Jag kör en i5-3570k.

Frågan är, vågar jag koppla min andra skärm till moderkortet? Kommer detta ha en stor prestandakostnad på den redan tungt belastade processorn? Jag spelar alla mina spel på skärmen som är kopplad till grafikkortet, men jag utgår från att processorn kommer belastas extra bara av att hålla den andra skärmen igång.

En annan lösning vore att skaffa mig en VGA-HDMI kabel alternativt en adapter, sett att de finns lite här och var (dock kostar de en del). Läst att de ska vara värdelösa men eftersom den enda anledningen varför jag vill ha dom är för att kunna köra skärmen direkt i grafikkortet och inte för att få ut någon extra kvalité av att det är "HDMI" istället för "ren VGA" kanske detta inte gäller för mig.

Vad tror ni?

Har du ingen DP på skärmen? grafikkortet bör ju ha DP, DVI, Hdmi?

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Din prolle är inte en flaskhals..den klarar av det galant..om du nu inte menar iGPU.

Är det VGA eller DVI uttag du har på moderkortet? För DVI är att föredra om man ska lira i höga frames.

Har båda på moderkortet. Skärmen stödjer däremot inte något annat än VGA, den har inget uttag för dvi. Jag spelar inte på den skärmen, mer utav en webbläsar-skärm och den stödjer bara 60fps.

Skrivet av xp1ratex:

Har du ingen DP på skärmen? grafikkortet bör ju ha DP, DVI, Hdmi?

Skärmen har bara en port för elkabeln och en för VGA.

Jag kopplar skärmen direkt till moderkortet då. Det finns en chans att jag har en VGA-HDMI kabel liggandes hemma hos föräldrarna. Tror ni att det i så fall är bättre att koppla skärmen med den kablen till grafikkortet, om jag ändå råkar ha kabeln, än att köra en vanlig VGA in till moderkortet?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.