Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu tror jag att du missat poängen med g-sync en smula, g-sync ger inte märkbart högre input lag (0-3ms extra mot vsync av) utan det ger dig helt enkelt maximal fps din hårdvara klarar i alla lägen utan screen tearing och judder. Man har defakto nytta av det i rätt många spel, speciellt om man kör utan vsync annars, den mängd judder och tearing du får då är inte att leka med. ULMB är som att ha en stroblampa direkt i ansiktet så hur man kan tycka det är bättre vet jag inte riktigt, kör du sedan vsync på ULMB så får du direkt inputlag och kör du utan vsync får du judder och tearing tillsammans med en stroblampa i nyllet... Visst det reducerar motion blur men jösses vilken huvudvärk det ger som bonus

Tearing har aldrig varit ett problem för mig, inte någon gång under alla mina år.
Aldrig spelat med v-sync on som sagt, kommer aldrig göra.
G-sync har jag ingen nytta av som sagt, spelar inte spel i lägre fps heller.
ULMB är betydligt bättre för FPS än g-sync någonsin kommer vara (som många som faktiskt spelar mycket FPS också håller med om, googla lite)

Inputlag ökas ja, om du inte låser fpsen, vilket jag aldrig skulle göra i ex CSGO

Att vissa tycker det är bra, absolut. Men jag går aldrig under min skärms refresh rate heller i fps,rts,moba. Och gör jag det är det rena casual spel som jag inte bryr mig om direkt.
JAg är inte den som är ute efter att spela i 4k med allt på ULTRA, då kan jag se nytta med g-sync kanske.
Jag spelar alla mina spel i mix av low-high för att få bort onödiga light effekter etc.
Som sagt, om jag nu inte spelar något casual spel som GTA etc, vilket är sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är en hyperbol för att belysa en frågeställning baserat på vad personen innan skrev.

Och jo ofta i side by side så ser många spel mycket sämre ut på low/medium och här var frågan gällande just spel där t.ex. art design är en stor del av helheten i spelet och vad man egentligen byter ut/offrar för sina 144 FPS i spel där det inte direkt påverkar. Som jag nämnt tidigare är det inte bara FPS, inte heller bara upplösning, det kan vara stor skillnad på olika 1080p/1440p skärmar med "60 hz" baserat på massor av olika saker i skärmen.

Jaha ,nu blev det mitt fel

Permalänk
Medlem

Mycket tokerier i den här tråden... Jag skulle köra på 144hz. Jag tycker inte om hur bilden känns hackig och oresponsiv med 60hz. För att bara tala om musens rörelse över skärmen...

Skrivet av Alling:

Bara om man kan tolka vetenskapliga resultat. Den forskning du citerar, eller kanske framförallt din slutsats, är föga relevant i diskussionen om 144 vs 60 Hz.

Vi kan visst "bevisa" att 144 Hz är bättre än 90 Hz (i betydelsen att man märker tydlig skillnad). Sätter man sig framför en skärm av vardera slag kan man snabbt konstatera detta.

Ja, man borde kunna scrolla en text över skärmen som bara blir läsbar när man har tillräckligt hög skärmuppdatering.

Skrivet av JimmieSan:

V-sync AV såklart, aldrig haft V-sync på, kommer ALDRIG ha.
Inputlag deluxe.

Sen nej jag avskyr G-sync, jag spelar inte spel där jag har nytta av det för det första, för det andra inputlag.
För det tredje ULMB > g-sync alla dagar.

Har absolut noll nytta av g-sync. Onödigt dyrt skräp för min del som jag inte vill betala för.

V-sync ger input lag om man inte vet hur man ska optimera det. Fick bort det helt på Overwatch med mitt ATI kort som gav antingen grov input delay, eller tearing utav bara fan om man körde utan.

G-sync däremot ska ju inte ge input lag alls vad jag förstått?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoveLeh:

Mm, vet exempelvis när man spelar CS och andra FPS-spel är det otroligt stor skillnad med 144hz vs 60hz. 144hz är så värt det kan jag själv intyga.

Men tänkte nästan att när det kom till 'vanliga' spel du kan sitta lite laidback och spela bör det väl inte spela så stor roll. Och lika gärna köra på med bättre bild dvs den högre upplösningen

jag spelar drakensang online som är ett MMORPG och även där märker jag stooor skillnad mellan 144hz(sus rog PG279) och 60 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tearing har aldrig varit ett problem för mig, inte någon gång under alla mina år.
Aldrig spelat med v-sync on som sagt, kommer aldrig göra.
G-sync har jag ingen nytta av som sagt, spelar inte spel i lägre fps heller.
ULMB är betydligt bättre för FPS än g-sync någonsin kommer vara (som många som faktiskt spelar mycket FPS också håller med om, googla lite)

Inputlag ökas ja, om du inte låser fpsen, vilket jag aldrig skulle göra i ex CSGO
http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2014/01/lag-csgo.png

Att vissa tycker det är bra, absolut. Men jag går aldrig under min skärms refresh rate heller i fps,rts,moba. Och gör jag det är det rena casual spel som jag inte bryr mig om direkt.
JAg är inte den som är ute efter att spela i 4k med allt på ULTRA, då kan jag se nytta med g-sync kanske.
Jag spelar alla mina spel i mix av low-high för att få bort onödiga light effekter etc.
Som sagt, om jag nu inte spelar något casual spel som GTA etc, vilket är sällan.

Men vänta här nu, du tycker att det är bättre med hög fps med vsync avstängt, då kommer du få frameskipping (inte rätt term egentligen men samma effekt), alltså bilder som renderas kommer helt enkelt aldrig visas alls (eller delvis) på din skärm, detta ger i sig en input lag på de frames som helt enkelt går bort. Hur kan denna lösning vara bättre? En frame vid 100fps är 10ms, alltså bara en frame tappad vid 100fps är 10ms, mer än den latency som g-sync ger och ändå är det en bättre lösning? Säg att du skulle ha 200fps visat på en 144Hz skärm, detta skulle ge var fjärde frame tappad (56st) 56 frames vid 200fps är 280ms, alltså 280ms som du aldrig ser men som spelet renderar. Hur kan detta vara den bättre lösningen? Säg att du visar 300fps på en 144Hz skärm, detta ger 156 frames tappade/delvis visade, detta ger 520ms/s som renderas men som inte visas alls eller delvis på din skärm, mer än halva tiden totalt, är inte det en smula underligt att hävda att det är den tekniskt överlägsna varianten?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag föredrar att alltid maxa grafiken så jag får uppleva grafiken i spelen, gärna 1440p + G-sync och 120-144Hz.
G-Sync är ett måste för mig. Tål inte tearing halva bilder och linjer i spel, sry. Blev jätteglad när tekniken kom, vilken lättnad att äntligen slippa halvtaskiga bilder till o från. Känns ju som spelbugg när det ter sig så. GSYNC är ett måste IMO, sry alla som inte håller med, men vi stör oss på olika saker och när denna teknik kom så var det som om de uppfunnit något magiskt.

ps: Detta är min subjektiva åsikt och hur jag känt innan och efter G-Sync. Ska kanske tillägga att jag för det mesta alltid körde med VSync på, förutom då inputlaggen var för tung, då blev man mer eller mindre tvungen att se på tearing men ändå med maxad grafik.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Men vänta här nu, du tycker att det är bättre med hög fps med vsync avstängt, då kommer du få frameskipping (inte rätt term egentligen men samma effekt), alltså bilder som renderas kommer helt enkelt aldrig visas alls (eller delvis) på din skärm, detta ger i sig en input lag på de frames som helt enkelt går bort. Hur kan denna lösning vara bättre? En frame vid 100fps är 10ms, alltså bara en frame tappad vid 100fps är 10ms, mer än den latency som g-sync ger och ändå är det en bättre lösning? Säg att du skulle ha 200fps visat på en 144Hz skärm, detta skulle ge var fjärde frame tappad (56st) 56 frames vid 200fps är 280ms, alltså 280ms som du aldrig ser men som spelet renderar. Hur kan detta vara den bättre lösningen? Säg att du visar 300fps på en 144Hz skärm, detta ger 156 frames tappade/delvis visade, detta ger 520ms/s som renderas men som inte visas alls eller delvis på din skärm, mer än halva tiden totalt, är inte det en smula underligt att hävda att det är den tekniskt överlägsna varianten?

Underligt hur.
Inputlag är det som förstör FPS, något som inte påverkas negativt av v-sync off.
V-sync on däremot ökar inputlag.
FPS limit är isåfall bättre val, vilket är ok i dem flesta spel, med vissa undantag.

Som sagt, g-sync ökar inputlag
V-sync ökar inputlag.

Att hävda att v-sync skulle vara bättre på än off för inputlag är däremot underligt.
Folk kan fortsätta spela med sina g-sync on, eller v-sync on om dom saknar g-sync om dom känner för det, jag klarar mig utan massivt inputlag däremot.

Antar att alla som spelar fps på hög nivå får börja köra med v-sync on eller g-sync on om det nu skulle vara så mycket tekniskt överlägset
Tyvärr hittar jag absolut 0 som gör detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Underligt hur.
Inputlag är det som förstör FPS, något som inte påverkas negativt av v-sync off.
V-sync on däremot ökar inputlag.
FPS limit är isåfall bättre val, vilket är ok i dem flesta spel, med vissa undantag.

Som sagt, g-sync ökar inputlag
V-sync ökar inputlag.

Att hävda att v-sync skulle vara bättre på än off för inputlag är däremot underligt.

Tror du får läsa om de jag skrev och fundera en gång till.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tror du får läsa om de jag skrev och fundera en gång till.

Inte mycket mer att läsa då det inte påverkar en alls.
Inputlag är lägre med v-sync off, eller g-sync off för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inte mycket mer att läsa.

Så 520ms per sekund som man inte ser alls eller delvis är bättre än 0-3ms extra input lag enligt ditt resonerande då vid 300fps? eller 280ms vid 200fps? På allvar förklara detta är du snäll.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av JimmieSan:

Tearing har aldrig varit ett problem för mig, inte någon gång under alla mina år.
Aldrig spelat med v-sync on som sagt, kommer aldrig göra.
G-sync har jag ingen nytta av som sagt, spelar inte spel i lägre fps heller.
ULMB är betydligt bättre för FPS än g-sync någonsin kommer vara (som många som faktiskt spelar mycket FPS också håller med om, googla lite)

Inputlag ökas ja, om du inte låser fpsen, vilket jag aldrig skulle göra i ex CSGO
http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2014/01/lag-csgo.png

Att vissa tycker det är bra, absolut. Men jag går aldrig under min skärms refresh rate heller i fps,rts,moba. Och gör jag det är det rena casual spel som jag inte bryr mig om direkt.
JAg är inte den som är ute efter att spela i 4k med allt på ULTRA, då kan jag se nytta med g-sync kanske.
Jag spelar alla mina spel i mix av low-high för att få bort onödiga light effekter etc.
Som sagt, om jag nu inte spelar något casual spel som GTA etc, vilket är sällan.

Du verkligen älskar CS, det märks. Jag är direkta motsatsen till hur och varför jag spelar spel. CS har jag spelat förr då half life var populärt men idag så finns massor av spel som glänser av grafik och ögongodis så för mig har det alltid varit grafiken och mjukheten samt handlingen i spel som jag njuter av. Gillar allt mögligt när det gäller spel. CS och stress samt samma grej om och om igen tilltalar mig inte så värst, men har man vänner att spela med så är det kul och man kan bli lite sur om man skjuter och spelet beter sig fel "netcode buggs". Vi har alla olika åsikter om spel och hur de skall spelas men för mig så är det inte alltid kul med spel utan handling. Ibland kan det vara kul att hoppa in o röja, ibland är det kul med lite SC2 men inte för mycket, för min del iallafall. Jag gillar spel med handling och vacker grafik. Att säga så som du säger förstår jag men kom inte hit och säg att GSync med 120-144Hz inte är magiskt.
"The magic begins with G-Sync"

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Du verkligen älskar CS, det märks. Jag är direkta motsatsen till hur och varför jag spelar spel. CS har jag spelat förr då half life var populärt men idag så finns massor av spel som glänser av grafik och ögongodis så för mig har det alltid varit grafiken och mjukheten samt handlingen i spel som jag njuter av. Gillar allt mögligt när det gäller spel. CS och stress samt samma grej om och om igen tilltalar mig inte så värst, men har man vänner att spela med så är det kul och man kan bli lite sur om man skjuter och spelet beter sig fel "netcode buggs". Vi har alla olika åsikter om spel och hur de skall spelas men för mig så är det inte alltid kul med spel utan handling. Ibland kan det vara kul att hoppa in o röja, ibland är det kul med lite SC2 men inte för mycket, för min del iallafall. Jag gillar spel med handling och vacker grafik. Att säga så som du säger förstår jag men kom inte hit och säg att GSync med 120-144Hz inte är magiskt.
"The magic begins with G-Sync"

Jag investerade i juni 35 k på dator för gameing. 1440p, gsync, 165hz ips panel med 4ms. Rog strix dc3 oc 1080. Jag slaktar folk i fps lika bra som innan samtidigt som man slipper tearing osv.
Testa en gång så känns det som att färddas 20 år över en natt.skulle vilja likna det med analog o bildrörs tv kontra 4k Oled

Skickades från m.sweclockers.com

Lr 360p kontra 4k