Val av hårddisk till NAS

Permalänk

Val av hårddisk till NAS

Jag har införskaffat mig en 4-bay NAS, och har tänkt mig att skaffa 4st 2TB diskar (då det är max som nasen stödjer). Kan jag ha vilka hårddiskar som helst, eller "måste" det vara WD red serien? Är livslängden verkligen så låg på de andra diskarna?
Ska för övrigt använda nasen som backup och streaming. Om det spelar roll i mitt val av disk.

/Rickard

Permalänk
Medlem

Köp WD RED eller motsvarande från andra tillverkare. Det finns en anledning till att dessa finns.
Du har dessutom bättre garantier från tillverkaren på NAS-diskar.

Permalänk
Medlem

Jag använder massor av "WD Red" och "Seagate NAS" diskar. Enda jag har fått göra RMA på så långt har varit 1 stk. WD Red, den började strula efter ca 14k timmar. Men inget ovanligt där, alla diskar dör förr eller senare.

Permalänk
Medlem

jag körde en nas med 4x3tb greens. en av dom dog efter 1½ år.
körde en 2tb wd green i datorn som dog efter 7 år.

min nuvarande nas kör 3x8tb wd red och jag valde dom för att dom har så lång garantitid. 3 eller 5 år har jag för mig de är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Okej, då är det en NAS-disk som gäller! Tack

Permalänk

WD har köpt upp HGST... så nu är det (HGST/WD) 2012
Jag som de flesta som köper WD RED gör det de är tysta jag köpte föregångaren för att ha i NAS WD AV-GP
Jag köpte WD RED 3T senast 2013 och den tickar och går tyvärr så har WD RED tappat i driftsäkerhet de senaste åren WD RED 6T har det andra kvartalet i år hämtat sig det kan bero WD RED 8 T så var det med hjälp av HGST helium teknik, så vi får hoppas att förbättrings återhämtningen sprider sig till de mindre diskarna

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

När diskar körs i datacenter så körs de rätt hårt de flesta belastar sin diskar ganska lite så för normal användaren så blir sifforna mycket bättre
Western Digital köpte 2012 Hitachi Global Storage Technologies och blev därigenom jämte Seagate en av de två största hårddisktillverkarna i världen
(mer info) https://sv.wikipedia.org/wiki/Western_Digital