Permalänk
Inaktiv

Processorkylare?

Hej, jag har köpt delar och plockat ihop en egen gamingdator. Den är väldigt snabb och klarar spel med hög grafik som t.ex GTA V. Men den låter nåt förskräckligt, den ger även ut en massa värme så det fort blir varmt. Jag undrar vad man skulle kunna göra för att få en tyst dator. Jag vill gärna ha hjälp med vad jag ska göra?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2/#specs jag kör den där, tyst (iaf när den inte trycker på 100%) och billig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 EVO är väldigt populär och ett bra alternativ.

Stockkylaren är riktigt värdelös, oavsett vilken du väljer så blir det bättre än med den som följer med.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

"be quiet! Pure Rock" är bästa budgetkylaren numera.
http://www.bequiet.com/en/cpucooler/532
Enkelt att montera och ganska så snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265787:

Hej, jag har köpt delar och plockat ihop en egen gamingdator. Den är väldigt snabb och klarar spel med hög grafik som t.ex GTA V. Men den låter nåt förskräckligt, den ger även ut en massa värme så det fort blir varmt. Jag undrar vad man skulle kunna göra för att få en tyst dator. Jag vill gärna ha hjälp med vad jag ska göra?

Det där med värmen kommer du inte ifrån. Rummet kommer bli precis lika varmt oavsett vad du har för kylning i datorn, såvida du inte byter till mer effektiva komponenter(Dvs högre prestanda till lägre eller samma TDP).

Vad gäller kylaren, alla de länkade ovan är utmärkta förslag, min personliga favorit är att undervolta en AIO-kylare till exempel NZXT x61,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det där med värmen kommer du inte ifrån. Rummet kommer bli precis lika varmt oavsett vad du har för kylning i datorn, såvida du inte byter till mer effektiva komponenter(Dvs högre prestanda till lägre eller samma TDP).

Vad gäller kylaren, alla de länkade ovan är utmärkta förslag, min personliga favorit är att undervolta en AIO-kylare till exempel NZXT x61,

Rent praktiskt har du rätt, men teoretiskt så bör verkningsgraden på processorn öka om den är kallare. Så ju kallare du håller din processor ju mindre värme bör den allstra. Rent teoretiskt

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2/#specs jag kör den där, tyst (iaf när den inte trycker på 100%) och billig

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
Bättre pris.
Men jag skulle rekommendera 1 med 120 mm fläktar istället.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Det där med värmen kommer du inte ifrån. Rummet kommer bli precis lika varmt oavsett vad du har för kylning i datorn, såvida du inte byter till mer effektiva komponenter(Dvs högre prestanda till lägre eller samma TDP).

Vad gäller kylaren, alla de länkade ovan är utmärkta förslag, min personliga favorit är att undervolta en AIO-kylare till exempel NZXT x61,

är inte vattenkylning "onödigt" om han inte har överklockat (om han nu inte gjort det)? en shadow rock 2 eller pure rock borde väl räcka..?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

är inte vattenkylning "onödigt" om han inte har överklockat (om han nu inte gjort det)? en shadow rock 2 eller pure rock borde väl räcka..?

Är inte så stor skillnad i på en AIO och en bra luftkylare i ärlighetens namn. Generellt är större fläktar bättre fläktar, lägre varv bättre varv, inte hittat någon kylare som har bättre prestanda per decibel så att säga. Ju bättre något kan kyla, desto mer kan man strypa den utan att saker blir för vamt - därför jag nämnde undervoltad. Men som sagt ytterst små skillnader bland de olika "bra" kylarna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av phlopydisk:

Rent praktiskt har du rätt, men teoretiskt så bör verkningsgraden på processorn öka om den är kallare. Så ju kallare du håller din processor ju mindre värme bör den allstra. Rent teoretiskt

Hur då "Teoretiskt ;)"? Processorn genererar väl lika mycket värme hur som, bara att man transporterar bort värmen bättre med en bättre kylare.

Jag är dock inte proffs på termodynamik

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur då "Teoretiskt ;)"? Processorn genererar väl lika mycket värme hur som, bara att man transporterar bort värmen bättre med en bättre kylare.

Jag är dock inte proffs på termodynamik

Nej det stämmer som han säger.
Kallare elektronik drar även mindre ström.
Normalt sett så är det ju försumbart dock
Skulle tro att det krävs fina instrument för att mäta skillnaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNoNa:

Är inte så stor skillnad i på en AIO och en bra luftkylare i ärlighetens namn. Generellt är större fläktar bättre fläktar, lägre varv bättre varv, inte hittat någon kylare som har bättre prestanda per decibel så att säga. Ju bättre något kan kyla, desto mer kan man strypa den utan att saker blir för vamt - därför jag nämnde undervoltad. Men som sagt ytterst små skillnader bland de olika "bra" kylarna.

Är kanske inte så stor skillnad på temp.
Så länge AIO kylaren funkar som den ska.
Men ser man långsiktigt,att det ska funka.
Så är ju en vanlig kylare det bästa alternativet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

'' Hej, jag har köpt delar och plockat ihop en egen gamingdator. Den är väldigt snabb och klarar spel med hög grafik ''

Liten nyfiken på dina specs.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör med denna:
Scythe Ninja 4
http://www.silentpcreview.com/article1462-page1.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3167284

Väldigt bra om du är ute efter det tystaste och svalaste. Se bara till att du har plats i chassit/moderkortet/RAM-minnen o.s.v.

Rätt schysst pris också med tanke på att det är den bästa kylaren på marknaden vid låga fläktvarv.

Permalänk
Inaktiv

Allt detta verkar ju vettigt. Jag hittar bara några tekniska spec.
Processor AMD FX RADEON
grafikkort SAPPHIRE NITRO R7 370
ram HYPER X

Skickades från m.sweclockers.com