Sugen på 4k kamera, vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Sugen på 4k kamera, vilken ska man köpa?

Är väldigt sugen på en 4k kamera/videokamera och undrar lite över vilken man ska välja?

Är inne på en Panasonic Lumix FZ1000 då den är för dyr och verkar vara väldigt bra.
20mp och 100mb/s bitrate låter väldigt lockande
Finns det fler under 10k som jag borde kolla på?

Vill kunna ta högupplösta bilder också så en DSLR/kompakt kamera är att föredra.

Permalänk
Medlem

Nu ska sägas att jag inte är superpåläst på video eftersom jag inte filmar så mycket själv, men Panasonic LX100 har större sensor (ger lite bättre bildkvalitet) och ljusstarkare optik.
Den bättre ljusstyrkan tillsammans med det större sensorn gör både att man har lite bättre möjlighet om man vill ha kortare skärpedjup, plus att man inte behöver höja ISO-talet lika mycket vid foto/film i svagare ljus.
Den har åas mindre zoomomfång. Beror ju på vilket som är viktigast.

Sedan finns ju en hel drös med systemkameror med m4/3, men där är jag rätt dåligt insatt. En del är ju inte så dyra, men har inte koll på vilka som har 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu ska sägas att jag inte är superpåläst på video eftersom jag inte filmar så mycket själv, men Panasonic LX100 har större sensor (ger lite bättre bildkvalitet) och ljusstarkare optik.
Den bättre ljusstyrkan tillsammans med det större sensorn gör både att man har lite bättre möjlighet om man vill ha kortare skärpedjup, plus att man inte behöver höja ISO-talet lika mycket vid foto/film i svagare ljus.
Den har åas mindre zoomomfång. Beror ju på vilket som är viktigast.

Sedan finns ju en hel drös med systemkameror med m4/3, men där är jag rätt dåligt insatt. En del är ju inte så dyra, men har inte koll på vilka som har 4k.

Såg att Panasonic LX100 bara har 12mp sensor och FZ1000 har 20mp sensor. Är det någon stor skillnad i bildkvalitet/Detaljer?
Kollade också på en Panasonic Lumix DMC-G7 samt ett Panasonic Lumix G 14-42/3.5-5.6 II Objektiv, Kanske ett Panasonic Lumix G Vario 45-150/4-5.6, också för 7k?

https://www.rajalaproshop.se/panasonic-lumix-dmc-g7-14-42mm-i...

Eller en fz1000 för runt 5-6k?

Sitter nu på en Nikon d5200 med 4 olika objektiv och en massa tillbehör för ca 16k Kan man få ut en 7k för det?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Sony RX-10 III. Lite dyr jämfört med fz1000 men du får Sony´s senaste bildsenor och 200 mm extra zoom jämfört med fz-1000.

Se:
http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/sony-rx10-iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Såg att Panasonic LX100 bara har 12mp sensor och FZ1000 har 20mp sensor. Är det någon stor skillnad i bildkvalitet/Detaljer?

Typ, 4K är bara 8mp och ingen av dem downsamplar vilket innebär att 12mp är bättre och har mer detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Såg att Panasonic LX100 bara har 12mp sensor och FZ1000 har 20mp sensor. Är det någon stor skillnad i bildkvalitet/Detaljer?

Nu har jag inte jämfört dessa två kameror sida vid sida så hur de förhåller sig till varandra kan jag inte riktigt säga, men det är ju mycket mer än själva sensorn som påverkar hur mycket detaljer man får ut.
Sensorns upplösning säger eg bara hur mycket detaljer man skulle kunna få ut under _optimala_ förhållanden, dvs när alla andra faktorer som optiska begränsningar i objektivet, diffraktion, skakningsoskärpa, röresleoskärpa, hur klar/stilla luften är osv kunnat räknas bort.
Sedan har ju pixlarna högre kvalitet med en större sensor, vilket i viss mån kompenserar för lite lägre antal pixlar. Ett objektiv med högre zoomomfång har i regel fler kompromisser, vilket ger sämre bildkvalitet.

Så det är eg inte en helt lätt fråga att svara på. Om man skulle räkna bort alla andra faktorer och utgår från att respektive sensor återger sin maximala teoretiska upplösning så innebär det att man kan skriva ut bilder som är 33% större på respektive sida med bibehållen kvalitet.
Det innebär även att man kan beskära 25% på respektive ledd och få samma kvalitet.

I praktiken skulle jag säga att skillnaden blir liten och det är först vid riktigt stora prints och betraktning på nära håll som man skulle kunna se skillnad om man jämför dem sida vid sida. Skulle man bara ta en slumpmässig bild från någon av kamerorna skulle det vara oerhört svårt att se vilken kamera/sensor den var tagen med, utifrån detaljupplösning. Det är för mycket annat som har mycket större påverkan än sensorn.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Typ, 4K är bara 8mp och ingen av dem downsamplar vilket innebär att 12mp är bättre och har mer detaljer.

Vad innebär downsampla i detta sammanhanget?
Menar du att ingen av dem tar alla pixlarna och skalar ner bilden till "4k" utan läser ut bara en viss del av pixlarna från sensorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Jag kan rekommendera Sony RX-10 III. Lite dyr jämfört med fz1000 men du får Sony´s senaste bildsenor och 200 mm extra zoom jämfört med fz-1000.

Se:
http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/sony-rx10-iii

Lite dyr för mig i nuläget :/
Är också bara självlärd hobby/amatör fotograf haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Menar du att ingen av dem tar alla pixlarna och skalar ner bilden till "4k" utan läser ut bara en viss del av pixlarna från sensorn?

Precis, line skipping.