Retrousb avs nes fpga klon

Permalänk
Medlem

Retrousb avs nes fpga klon

Nyfiken om det är någon annan som beställt en retrousb avs nintendo klon.

Kanske äntligen en klon maskin med korrekt bild, ljud, och bild och ingen emulation utan använder sig av fpga teknik.
Så antagligen inget input lag och med hdmi utgång.
Den ser ju lovande ut om man kollar recensionerna här är en tex http://www.usgamer.net/articles/retrousb-avs-review-the-all-p...

Jag har beställt en och det är leverans mitten eller slutet September och återkommer med intryck då om det finns intresse.

Permalänk

hmmm. ställer mig skeptisk till den där om den inte är emulering eftersom den drivs på 5V från USB.

Rasbery pi? med något special tilläggskort eller om den går koppla upp porten direkt mot en raspi så den kan läsa romen från riktiga kasetter.

skulle gärna vilja se insidan då jag är rätt säker på att vanliga gamla nes drevs antingen med 9V eller 11V lite osäker på vad det står på nätdelen just nu men riktigt neshårdvara njae jag är skeptisk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hmmm. ställer mig skeptisk till den där om den inte är emulering eftersom den drivs på 5V från USB.

Rasbery pi? med något special tilläggskort eller om den går koppla upp porten direkt mot en raspi så den kan läsa romen från riktiga kasetter.

skulle gärna vilja se insidan då jag är rätt säker på att vanliga gamla nes drevs antingen med 9V eller 11V lite osäker på vad det står på nätdelen just nu men riktigt neshårdvara njae jag är skeptisk.

Jag har ett gäng fpga enheter sen tidigare och de drivs också med 5v och sen om man anser att en fpga krets är emulering eller mer likt hårdvaran är en annan sak.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Jag har ett gäng fpga enheter sen tidigare och de drivs också med 5v och sen om man anser att en fpga krets är emulering eller mer likt hårdvaran är en annan sak.

ska jag vara ärligt så har jag ingen koll på vad fpga står för är inge insatt i ämnet

men visst om den kör romen direkt mot hårdvaran så är det väl legit.
men om hårdvaran används för att imitera neshårdvara via mjukvara så skulle jag inte säga att det inte är legit utan emulering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska jag vara ärligt så har jag ingen koll på vad fpga står för är inge insatt i ämnet

men visst om den kör romen direkt mot hårdvaran så är det väl legit.
men om hårdvaran används för att imitera neshårdvara via mjukvara så skulle jag inte säga att det inte är legit utan emulering.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Field-programmable_gate_array

Permalänk
Medlem

Det är emulering, men i hårdvara istället för mjukvara. Däremot är det bättre emulering och fler bra funktioner än många av de billiga klonerna. Jag har tidigare köpt mycket av RetroUSB, så jag tvivlar inte på kvaliteten. Skulle nog köpt en om jag inte redan hade en HiDef-NES, hdmi-moddad NES.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är emulering, men i hårdvara istället för mjukvara. Däremot är det bättre emulering och fler bra funktioner än många av de billiga klonerna. Jag har tidigare köpt mycket av RetroUSB, så jag tvivlar inte på kvaliteten. Skulle nog köpt en om jag inte redan hade en HiDef-NES, hdmi-moddad NES.

Ja jag har moddat ett gäng nes och famicoms med nesrgb har även en Analouge nt så det skall bli kul att jämföra. Tror att Analouge släpper en mini variant som skall bygga på RetroUSB.

Sen bygger väl HiDef-NES modden på fpga också eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ja jag har moddat ett gäng nes och famicoms med nesrgb har även en Analouge nt så det skall bli kul att jämföra. Tror att Analouge släpper en mini variant som skall bygga på RetroUSB.

Sen bygger väl HiDef-NES modden på fpga också eller hur?

Hi-def nes hakar på signalen direkt från riktiga PPUn i NES och bygger upp en digital signal av det. De riktiga chippen används och HDMI-modden är bara ett påhäng. Det fungerar efter samma princip som nesrgb, så inte emulerat. Ljud-delen är däremot emulerad. Det är samma bräda som används i Analogue NT. Designat av Kevtris.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Vad är skillnaden mellan emulering och... uh.. icke-emulering för dig?

En FPGA är en krets där du inte programmerar som i ett program, där du kör saker sekventiellt, utan där du har en fysisk krets där du har en array med fysiska kretsar av olika slag (allt från hur internt minne sitter ihop, logikkretsar, olika adders, fpu, etc), och det enda du 'programmerar' är hur de är kopplade till varandra.

Att jag frågar är att jag är lite osäker på vad du menar. Tex intelprocessorer använder sig av microcode, och tror inte du skulle påstå att intelprocessorer emulerar x86 :).

Vi vet numera ner på transistornivå hur NES's olika chip ser ut och hur de är ihopkopplade. Så vi kan applicera det för att göra en klon via FPGA som har 100% kompabilitet, även i timings. Säger inte att de har gjort det, bara att det är fullständigt möjligt :).
Så undrar vad skillnaden är mellan detta och att göra en ASIC.

(hittade tråden genom att googla för att se om det fanns någon affär att köpa fpga's i göteborg :P. Sorry för bump)

EDIT: Verkar som de gjort några dåliga val, typ bara har HDMI ut, vilket kommer ge scanlineproblem i vissa spel, med en frame's latency minst. Eftersom det är en FPGA är det inte så stort problem om du har en ledig pinne över på brädan, typ på undersidans extensionkontakt som ingen använder. Bara att lägga till det i configen och vara glad :). Composite är löjligt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

@Nioreh83: Vad är skillnaden mellan emulering och... uh.. icke-emulering för dig?

En FPGA är en krets där du inte programmerar som i ett program, där du kör saker sekventiellt, utan där du har en fysisk krets där du har en array med fysiska kretsar av olika slag (allt från hur internt minne sitter ihop, logikkretsar, olika adders, fpu, etc), och det enda du 'programmerar' är hur de är kopplade till varandra.

Att jag frågar är att jag är lite osäker på vad du menar. Tex intelprocessorer använder sig av microcode, och tror inte du skulle påstå att intelprocessorer emulerar x86 :).

Vi vet numera ner på transistornivå hur NES's olika chip ser ut och hur de är ihopkopplade. Så vi kan applicera det för att göra en klon via FPGA som har 100% kompabilitet, även i timings. Säger inte att de har gjort det, bara att det är fullständigt möjligt :).
Så undrar vad skillnaden är mellan detta och att göra en ASIC.

(hittade tråden genom att googla för att se om det fanns någon affär att köpa fpga's i göteborg :P. Sorry för bump)

EDIT: Verkar som de gjort några dåliga val, typ bara har HDMI ut, vilket kommer ge scanlineproblem i vissa spel, med en frame's latency minst. Eftersom det är en FPGA är det inte så stort problem om du har en ledig pinne över på brädan, typ på undersidans extensionkontakt som ingen använder. Bara att lägga till det i configen och vara glad :). Composite är löjligt enkelt.

Allt som försöker härma hur en viss maskin beter sig är emulering. Annars hade det varit det riktiga chippet. Om jag implementerar emulationen i mjukvara eller hårdvara spelar ingen roll. Att programmera en FPGA att bete sig som en 6502 är en väldigt typisk beskrivning av en hådvaruemulering. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_emulation för klargörande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Så om jag bygger en 6502'a, säg så här: http://monster6502.com/, så är det inte en emulering, men om jag lägger till ett par på-avknappar på den på ett par ställen så emulerar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nyfiken om det är någon annan som beställt en retrousb avs nintendo klon.

Kanske äntligen en klon maskin med korrekt bild, ljud, och bild och ingen emulation utan använder sig av fpga teknik.
Så antagligen inget input lag och med hdmi utgång.
Den ser ju lovande ut om man kollar recensionerna här är en tex http://www.usgamer.net/articles/retrousb-avs-review-the-all-p...

Jag har beställt en och det är leverans mitten eller slutet September och återkommer med intryck då om det finns intresse.

Har också min på beställning, avvaktar med lite intryck tills jag har fått den.
Kör med lite NESRGB:s och CRT, tror det här kan vara den optimala metoden för en LCD-tv.
Scoreboard är ju också en bonus.

Att den är lika en NES verkar den ju vara, den innehåller samma "hårdvaru-glitchar" som den riktiga NES:en, tex char-selecten i MegaMan3. Den glitchen har ingen emulator vad jag vet.
Så den verkar extremt precis.

Skrivet av Rouge of Darkness:

hmmm. ställer mig skeptisk till den där om den inte är emulering eftersom den drivs på 5V från USB.

Rasbery pi? med något special tilläggskort eller om den går koppla upp porten direkt mot en raspi så den kan läsa romen från riktiga kasetter.

skulle gärna vilja se insidan då jag är rätt säker på att vanliga gamla nes drevs antingen med 9V eller 11V lite osäker på vad det står på nätdelen just nu men riktigt neshårdvara njae jag är skeptisk.

Faktiskt så körs en NES/Famicom på 5V, det är ju en 7805a regulator som sätter ner spänningen till 5V, så själva kassetterna är ju under 5V. En NES kan matas med 7-17V skulle jag tro med stock regulator.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av atman:

Har också min på beställning, avvaktar med lite intryck tills jag har fått den.
Kör med lite NESRGB:s och CRT, tror det här kan vara den optimala metoden för en LCD-tv.
Scoreboard är ju också en bonus.

Att den är lika en NES verkar den ju vara, den innehåller samma "hårdvaru-glitchar" som den riktiga NES:en, tex char-selecten i MegaMan3. Den glitchen har ingen emulator vad jag vet.
Så den verkar extremt precis.

Faktiskt så körs en NES/Famicom på 5V, det är ju en 7805a regulator som sätter ner spänningen till 5V, så själva kassetterna är ju under 5V. En NES kan matas med 7-17V skulle jag tro med stock regulator.

Sitter faktiskt en likriktarbrygga också så du kan använda både ac och dc adapters.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Sitter faktiskt en likriktarbrygga också så du kan använda både ac och dc adapters.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, åtminstone på toastern. Tror Famicomen kräver likström.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av atman:

Jepp, åtminstone på toastern. Tror Famicomen kräver likström.

Så sant . Nu är i alla fall min skickad har de skickat din också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jimjans: Min skickades igår kväll. Beställningen la jag den 2:e september.
Kommer nog få min till veckan nångång..
Fick tracking#, trodde inte jag skulle få det med det fraktsättet jag valde.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av atman:

@jimjans: Min skickades igår kväll. Beställningen la jag den 2:e september.
Kommer nog få min till veckan nångång..
Fick tracking#, trodde inte jag skulle få det med det fraktsättet jag valde.

Ja kollar man på tracking informationen har min precis gått genom tullen och beräknas levereras på tisdag så förhoppningsvis blir nästa vecka riktigt rolig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Ja kollar man på tracking informationen har min precis gått genom tullen och beräknas levereras på tisdag så förhoppningsvis blir nästa vecka riktigt rolig..

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt.

Misstänker att det blir tullavgifter och sånt, brukar nästan alltid bli det när man beställer från USA.. återkom hur det gick för dig.

Köpte du med något annat än AVS:en?

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av atman:

Trevligt.

Misstänker att det blir tullavgifter och sånt, brukar nästan alltid bli det när man beställer från USA.. återkom hur det gick för dig.

Köpte du med något annat än AVS:en?

Fått hem den nu tullen hamnade på 500kr.

Allt fungerar kanon förutom att om man man vill använda pal läget och en everdrive så blir laddning av spel och menyn seg som sirap.
Avänder man däremot ntsc läget fungerar everdrive kassetten kanon .

Även mr gimmick fungerar inte från en everdrive blir svart bild .

Permalänk
Medlem

Skumt, det verkar vara något PAL-relaterat.
Gissar att det inte är lika testat som NTSC-läget, borde rapportera det för nån fix.
Vilken firmware kör du?
Vilken gimmick rom använde du? PAL?

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av atman:

Skumt, det verkar vara något PAL-relaterat.
Gissar att det inte är lika testat som NTSC-läget, borde rapportera det för nån fix.
Vilken firmware kör du?
Vilken gimmick rom använde du? PAL?

Kör senaste betan men testat andra också.

Fått igång mr gimmick det var sunsoft mappern som strulade + att man inte kan köra betan utan det är senaste stabila firmwaren som gäller 1.10.

Fortfarande problem med everdrive och pal men när man väl lyckats starta spelen fungerar de som de skall.
Dock inga problem med PAL kassetter alla jag provat fungerar kanon .

En sak som är positiv är att man kan använda game genien som är inbyggd i retrousb enheten med everdrive kassetten många färdiga koder väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Kör senaste betan men testat andra också.

Fått igång mr gimmick det var sunsoft mappern som strulade + att man inte kan köra betan utan det är senaste stabila firmwaren som gäller 1.10.

Fortfarande problem med everdrive och pal men när man väl lyckats starta spelen fungerar de som de skall.
Dock inga problem med PAL kassetter alla jag provat fungerar kanon .

En sak som är positiv är att man kan använda game genien som är inbyggd i retrousb enheten med everdrive kassetten många färdiga koder väldigt smidigt.

Trevligt.
Hoppas de får till senaste firmwaren, tycker det är riktigt snyggt med FCEUX paletten. Kör den hela tiden med NESRGB-riggen.

Och andra sidan, det är ju till 99% att man inte kör PAL-roms med everdriven, endast PAL-exklusiva släpp. PAL kassetter är ju det viktigaste att den klarar.

Låter ju riktigt bra att den hittar game genie koder med everdriven.

Kommer nog få min imorgon, anlänt i sverige nu iallfall.

Visa signatur

K#