Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Hur kopplar ni fläktar?

Hej!
Då jag går i tankarna att införskaffa ett Define Nano S innebär detta även att jag kommer att bli av med 5,25" platserna jag är van med från mitt Define Mini.

Självklart är jag ingen bakåtsträvare gällande CD-läsare och annat. Men det har varit väldigt bekvämt att kunna använda en extern fläktkontroller, då jag har kunnat haft datorn så ljudlös som ens varit möjligt genom att ha reglagen för fläktarna i botten. Detta har även resulterat i att jag kunnat ha fläktarna på minsta varvtal även i spel eftersom vattenkylaren har skött sig bra ändå.

Jag kommer enbart att köra med Noctua PWM-fläktar och undrar hur jag ska koppla dessa, planerar att köra ca 7 fläktar. Någon PWM-hubb existerar inte på Nano S, så hur har man tänkt där?

Är sådana ett alternativ? http://www.ebay.com/itm/4P-Female-To-4-Port-Male-PC-Host-Case...

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össkassamn
Registrerad
Dec 2010

Chassi: Evolv ITX, GPU: R9 290 H2O, CPU: Intel i5 6600K H2O, SSD: Samsung 850 500GB M.2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASUS Z170I Pro Gaming, RAM: HyperX 2x8GB, Mus: Func MS-3, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win10, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2013

Har kopplat mina i moderkortet och sen kör jag speedfan så kan reglera och bestämma själv i ett diagram hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer

Processor: FX 8350 4,4 Ghz l Kylare: Corsair H60v2 l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus M5A99X EVO R2.0
Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB l Lagring: SSD Corair Force 3 120GB, WD Black 2T l Chassi: Fractal Design Core 3000
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Mr.D:

Har kopplat mina i moderkortet och sen kör jag speedfan så kan reglera och bestämma själv i ett diagram hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer

Då antar jag att ditt moderkort har lika många uttag för fläktar som du har antal fläktar?

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Tack för svar! Dedär är kanske vad jag letar efter. DOck är den där molexkontakten jäkligt tråkig... Det innebär att jag behöver en extra kabel i chassit för endast en liten fläktförgrenare Det jag länkade på Ebay kanske inte heller håller någon vidare kvalitét?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för svar! Dedär är kanske vad jag letar efter. DOck är den där molexkontakten jäkligt tråkig... Det innebär att jag behöver en extra kabel i chassit för endast en liten fläktförgrenare Det jag länkade på Ebay kanske inte heller håller någon vidare kvalitét?

Använd en sata sladd då? Bara koppla på en adapter.

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av YamahaDGX630:

Då antar jag att ditt moderkort har lika många uttag för fläktar som du har antal fläktar?

Jag har fler fläktar än jag har uttag, med några y splitters så är det problemet löst.

Processor: FX 8350 4,4 Ghz l Kylare: Corsair H60v2 l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus M5A99X EVO R2.0
Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB l Lagring: SSD Corair Force 3 120GB, WD Black 2T l Chassi: Fractal Design Core 3000
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av YamahaDGX630:

Alla kablar finns väl på ditt nätaggregat som en molex?
Bara kör det på baksidan eller köp en splitter på kjell&co och köp en pwm hubb från Phantek istället för y-splitters för fläktkablarna för de delar 12 volt och drar då knappt 8 volt vardera så snurrar inte jämnt eller tillräckligt en fläkthubb är bättre och sen koppla det till moderkortet så de snurrar i korrekt rpm fläktkurva man väljer och vilka fläktar man väljer, köp noctua svarta de blåser mer än någon annan som blåser 1500rpm i 1000rpm annars de gråa eller 1500rpm Be Quiet är bäst, sen hur många hade du tänkt dig? Flöde och sådant har smärre skillnad än blåsa direkt på komponenter som sätta grafikkortet lägre för få in frisk luft underifrån eller vända cpu så den blåser fram och ha bak och ovansidan som insug och framsidan som utblås, det gör skillnader i klockningar och varma somrar och finns massor med jayztwocent och linustechtips och silentreviews mfl. på youtube att se hur de gör tester och själv testa för se 10 graders skillnad.
Man får testa sig fram men kör standard setup och testa dig fram, 6 fläktar är bättre än 3 och därefter gjorts många tester överallt som du kommer se.

CPU: Amd FX-8350 @ 5,2Ghz. Kylare: Phantek PH-TC14PE. RAM: 16GB 1866mhz. GPU: R9 280x CrossFire. MB: Sabertooth 990FX R2.0. Lagring: Samsung 840 Pro 256GB+480GB SSD+19TB. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt + Logitech G19s+Logitech K400r. Mus: SteelSeries Sensei Pro. Skärmar: 40" + 3st 27" Chassi: Obsidian 550D. Dator Ljud: Denon AVR-X5200W + Dynavoice, Bower & Wilkins +15"+12" Sub.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014

Koppla ihop allt med medföljande förlängningssladdar och y-splitkablar. Om du ändå använder likadana Noctua fläktar så fungerar det mycket bra. Koppla sedan till moderkortets fläktanslutningar och styr allt via valfritt fläktstyrningsprogram eller varför inte ställa in fläktarna direkt ifrån BIOS.

Enligt din signatur så använder du ett MSI Z77MA-S0. Läs sidan 33 (1-23) i din moderkortsmanual;

https://eu.msi.com/Motherboard/support/Z77MA-S01.html#down-ma...

Citera gärna för svar.
OS: Windows 8.1 64-bit | CPU: Intel Core i5 4690K | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix | MB: Asus Z97-P | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB | PSU: Corsair RM750X | SSD: Intel 530*2 240GB, Intel 335 240GB, Crucial BX100 250GB | Chassi: Fractal Design Define R5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Jag kör med en Corsair Commander Mini (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2984892) till fläkt och pump i mitt system. Styr allt felfritt med rätt mjukvara och göms lätt inuti datorn.

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | EVGA 670 FTW | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Kopplar allt till moderkortet och fläktarnas hastighet regleras automatiskt baserat på temperatur. Varför man manuellt skulle vilja styra hastigheten på fläktarna förstår jag ej.
Har du inte tillräckligt många portar på moderkortet så finns y-splittar.