Permalänk
Medlem

Hur kopplar ni fläktar?

Hej!
Då jag går i tankarna att införskaffa ett Define Nano S innebär detta även att jag kommer att bli av med 5,25" platserna jag är van med från mitt Define Mini.

Självklart är jag ingen bakåtsträvare gällande CD-läsare och annat. Men det har varit väldigt bekvämt att kunna använda en extern fläktkontroller, då jag har kunnat haft datorn så ljudlös som ens varit möjligt genom att ha reglagen för fläktarna i botten. Detta har även resulterat i att jag kunnat ha fläktarna på minsta varvtal även i spel eftersom vattenkylaren har skött sig bra ändå.

Jag kommer enbart att köra med Noctua PWM-fläktar och undrar hur jag ska koppla dessa, planerar att köra ca 7 fläktar. Någon PWM-hubb existerar inte på Nano S, så hur har man tänkt där?

Är sådana ett alternativ? http://www.ebay.com/itm/4P-Female-To-4-Port-Male-PC-Host-Case...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Har kopplat mina i moderkortet och sen kör jag speedfan så kan reglera och bestämma själv i ett diagram hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.D:

Har kopplat mina i moderkortet och sen kör jag speedfan så kan reglera och bestämma själv i ett diagram hur mycket fläktarna ska snurra vid olika temperaturer

Då antar jag att ditt moderkort har lika många uttag för fläktar som du har antal fläktar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Dedär är kanske vad jag letar efter. DOck är den där molexkontakten jäkligt tråkig... Det innebär att jag behöver en extra kabel i chassit för endast en liten fläktförgrenare Det jag länkade på Ebay kanske inte heller håller någon vidare kvalitét?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för svar! Dedär är kanske vad jag letar efter. DOck är den där molexkontakten jäkligt tråkig... Det innebär att jag behöver en extra kabel i chassit för endast en liten fläktförgrenare Det jag länkade på Ebay kanske inte heller håller någon vidare kvalitét?

Använd en sata sladd då? Bara koppla på en adapter.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Då antar jag att ditt moderkort har lika många uttag för fläktar som du har antal fläktar?

Jag har fler fläktar än jag har uttag, med några y splitters så är det problemet löst.

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för svar! Dedär är kanske vad jag letar efter. DOck är den där molexkontakten jäkligt tråkig... Det innebär att jag behöver en extra kabel i chassit för endast en liten fläktförgrenare Det jag länkade på Ebay kanske inte heller håller någon vidare kvalitét?

Alla kablar finns väl på ditt nätaggregat som en molex?
Bara kör det på baksidan eller köp en splitter på kjell&co och köp en pwm hubb från Phantek istället för y-splitters för fläktkablarna för de delar 12 volt och drar då knappt 8 volt vardera så snurrar inte jämnt eller tillräckligt en fläkthubb är bättre och sen koppla det till moderkortet så de snurrar i korrekt rpm fläktkurva man väljer och vilka fläktar man väljer, köp noctua svarta de blåser mer än någon annan som blåser 1500rpm i 1000rpm annars de gråa eller 1500rpm Be Quiet är bäst, sen hur många hade du tänkt dig? Flöde och sådant har smärre skillnad än blåsa direkt på komponenter som sätta grafikkortet lägre för få in frisk luft underifrån eller vända cpu så den blåser fram och ha bak och ovansidan som insug och framsidan som utblås, det gör skillnader i klockningar och varma somrar och finns massor med jayztwocent och linustechtips och silentreviews mfl. på youtube att se hur de gör tester och själv testa för se 10 graders skillnad.
Man får testa sig fram men kör standard setup och testa dig fram, 6 fläktar är bättre än 3 och därefter gjorts många tester överallt som du kommer se.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

Koppla ihop allt med medföljande förlängningssladdar och y-splitkablar. Om du ändå använder likadana Noctua fläktar så fungerar det mycket bra. Koppla sedan till moderkortets fläktanslutningar och styr allt via valfritt fläktstyrningsprogram eller varför inte ställa in fläktarna direkt ifrån BIOS.

Enligt din signatur så använder du ett MSI Z77MA-S0. Läs sidan 33 (1-23) i din moderkortsmanual;

https://eu.msi.com/Motherboard/support/Z77MA-S01.html#down-ma...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Jag kör med en Corsair Commander Mini (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2984892) till fläkt och pump i mitt system. Styr allt felfritt med rätt mjukvara och göms lätt inuti datorn.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Kopplar allt till moderkortet och fläktarnas hastighet regleras automatiskt baserat på temperatur. Varför man manuellt skulle vilja styra hastigheten på fläktarna förstår jag ej.
Har du inte tillräckligt många portar på moderkortet så finns y-splittar.