Joystick och throttle för Elite dangerous

Permalänk
Medlem

Joystick och throttle för Elite dangerous

Tänkte höra om någon vet en bra joystick och throttle combo för spelet Elite dangerous på PC. Jag är intresserad att skaffa spelet efter det har kommit uppdateringar som gjorde om spelet från dåligt till ett väldigt bra spel och vill verkligen köra med joystick och throttle utan att det spränger min ekonomi för att dom jag har sett har varit svindyra. Helst ska den kunna köpas ifrån svensk återförsäljare för att jag helst inte vill köpa ifrån utlandet ifall det inte krävs. Skulle villa höra om ni kör med en och vad ni tycker om den och om det är något ni skulle rekommendera.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga rekommendationer men skulle vilja veta vilka dessa uppdateringar är och vad de har ändrat? Har inte direkt följt spelet på ett bra tag så vet inget om dessa uppdateringar. Beroende på vad de har ändrat så kanske jag också skulle vilja spela igen.

Har själv Thrustmaster T-Flight Hotas X men kan tyvärr inte rekommendera den, eller den är ju inte direkt dålig och den funkar absolut, men jag känner personligen att knapparna och spakar och whatnot inte är i perfekt layout för Elite, men det kanske bara är jag. Dessutom så tycker jag den känns för plastig och ger ingen bra känsla, utöver det så är det ytterst vanligt att jag råkar flytta på hela basen när jag rör på joysticken, dvs inte tung nog enligt mig. Jag skulle personligen skaffa något bättre.
Edit: Fast samtidigt så kanske det inte finns så mycket bättre tills man kommer upp i flera tusen. =/
Edit 2: När jag spelade Elite så kollade jag och velade på Saitek X52 and Saitek X52 Pro, ingen aning om de är bra eller lämpliga för Elite dock.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Får av någon anledning inte redigera mitt tidigare inlägg så skapar ett nytt för denna uppdatering.

Har nu börjat spela Elite Dangerous igen med den HOTAS jag nämnde förut, kan säga att den känns mindre plastig än vad jag kommer ihåg och att jag upplever att själva mekaniken, eller vad man nu ska säga, skapar för mycket friktion vilket med throttlen gör så att när jag vill öka så tar den i vid mitten och jag lyfter hela skiten så att den vinklas.... .... not good. Utöver det så upplever jag att jag skulle vilja ha större rörlighet på joysticken, jag skulle med andra ord vilja kunna välta den några fler grader åt vardera håll samt vrida den några fler grader, utöver det så önskar jag att "sensitivity" var lite högre, fast det kanske man kan ställa in i mjukvara? Har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

@SanyaIV: Får av någon anledning inte redigera mitt tidigare inlägg så skapar ett nytt för denna uppdatering.

Har nu börjat spela Elite Dangerous igen med den HOTAS jag nämnde förut, kan säga att den känns mindre plastig än vad jag kommer ihåg och att jag upplever att själva mekaniken, eller vad man nu ska säga, skapar för mycket friktion vilket med throttlen gör så att när jag vill öka så tar den i vid mitten och jag lyfter hela skiten så att den vinklas.... .... not good. Utöver det så upplever jag att jag skulle vilja ha större rörlighet på joysticken, jag skulle med andra ord vilja kunna välta den några fler grader åt vardera håll samt vrida den några fler grader, utöver det så önskar jag att "sensitivity" var lite högre, fast det kanske man kan ställa in i mjukvara? Har ingen aning.

OK men då vet jag känner som att tangentbord kan vara krångligt i spelet.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Tänkte höra om någon vet en bra joystick och throttle combo för spelet Elite dangerous på PC. Jag är intresserad att skaffa spelet efter det har kommit uppdateringar som gjorde om spelet från dåligt till ett väldigt bra spel och vill verkligen köra med joystick och throttle utan att det spränger min ekonomi för att dom jag har sett har varit svindyra. Helst ska den kunna köpas ifrån svensk återförsäljare för att jag helst inte vill köpa ifrån utlandet ifall det inte krävs. Skulle villa höra om ni kör med en och vad ni tycker om den och om det är något ni skulle rekommendera.

Finns många combos , jag tittade själv en hel del på de olika paket som fanns innan jag bestämde mig.
Mest faktiskt inför att köra Star Citizen men Elite hängde med på köpet så att säga.

Jag fastnade till slut för Saitek X52 Pro paketet vilket jag känner mig väldigt nöjd med.
Det bästa var att alla knappar var mappade logiskt och bra redan från början i spelet. Tror jag ändrade kanske 1-2 för att få det att flyta perfekt.
Det var ett tag sen jag spelade nu men vill minnas att enda momenten man kände att man inte kunde köra allt på joystick & throttle var då man är på stjärnkartan och då man köpte/sålde då man var dockad. Det går att köra även det men kändes bättre med mus än att styra musmarkören med en liten pinne som finns på throttle-handtaget.

Vill du inte lägga ner de pengarna så titta på Thrustmaster T-Flight Hotas X som kostar 550:-

Jag kände iallafall att om man skall spela några timmar så kan man lägga ner en lite större slant på sin joystick.
Jag passade även på att skaffa TrackIR för den optimala upplevelsen , men det är en diskussion för en annan dag

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag antar att HOTAS Warthog inte är aktuellt? Kostar rätt mycket men OJ! vilken känsla det är i den. Absolut bästa sticka och throttle jag haft.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag antar att HOTAS Warthog inte är aktuellt? Kostar rätt mycket men OJ! vilken känsla det är i den. Absolut bästa sticka och throttle jag haft.

Kör du med denna i Star Citizen? Hur funkar det och måste man mappa om eller konfig alla knappar manuellt eller finns det redan färdiga scripts så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trapzz:

Kör du med denna i Star Citizen? Hur funkar det och måste man mappa om eller konfig alla knappar manuellt eller finns det redan färdiga scripts så att säga?

Jag har bara tetat lite snabbt, så jag kan inte ge nån bra info direkt. Tycker spelet måste bli mer färdigt innan jag kommer sätta mig in i det ordentligt. Kör däremot hotasen i Elite: Dangerous och där fungerar den super. Har dock mappat kontrollerna själv.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

De brukar rekommendera Saitek och HOTAS, men även mus och tangentbord som bättre än flygsimulatorjoystick! Jag började med en XBox 360-kontroll och tyckte det var bökigt och kan inte bekräfta att mus är bättre än flygsimulatorjoystick, men det var ett rejält lyft att bara använda min vanliga mus och hålla in tumknappen på den för att rolla. Total skillnad, nu går det att spela riktigt bra

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.