Ominstallation av windows 7 i PC med två hårddiskar

Permalänk

Ominstallation av windows 7 i PC med två hårddiskar

Hej!
Då min ena hårddisk är nästan 10 år gammal vill jag skaffa en ny hårddisk för att minimera risken för krashcar. Det som oroar mig är att jag har två hårddiskar, en för operativsystem och vissa program, så som steam, origin, blender – hårddisk C: , och på den andra har jag mina spel och personliga filer – hårddisk H: . Jag har windows 7 installerat på den gamla hårddisken och är orolig att hddn ska plötsligt lägga av.

Frågan lyder: Kan jag köpa en ny hårddisk och installera om OS, för att sedan koppla i hårddisk D: med alla mina program och spel installerade utan problem? Eller kommer jag även behöva installera om varenda spel och program på hårddisk H:?
Jag läste på flera forum på internet och enligt vissa skulle det gå bra så länge hårddiskarna behåller sina namn, medan andra menar att windows inte skulle första eller hitta filerna på den andra hårddisken utan en ren ominstallation.

Jag vill helst inte klona hårddisken då den inte innehåller något viktigt.
Vad gör jag?
Tack för er hjälp

Permalänk
Medlem

Antar att det är C-driven du tänker byta.

Snabblänkar och annat som pekar på spelen kommer att ryka

De flesta spel är dock ganska 'paketerade' dvs. kan man hitta dess direktory och exe-filen som startar det hela så brukar de fungera, man kanske själv få fixa länkar etc. om det skall starta från skrivbordet. Till skillnad från många program och applikationer så brukar inte spel har speciellt mycket data gömt i windows-registret eller har beroende av dessa, men undantag kan dock förekomma

Steam har funktion att leta efter steam-spel på en HD och få tillbaka dessa igen i sina menyer, så där är det ingen större problem.

Den gamla 'C'-disken lägger du bara åt sidan med innehållet orörd som en backup och i denna kan du titta i senare om det skulle vara extra krångel med något spel, men de flesta kommer troligen vara startbara.

Personligen skulle jag koppla ur 'H' disken tills den nya OS är färdiginstallerad på den nya disken och sedan blir det att associera inkopplade 'H'-disken till att just kallas 'H-disken' då den annars default blir D eller E när den kopplas in och upptäcks av den nya OS:t

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kommer behövs ominstallera de flesta, om inte alla. Program har registervärden och annat som måste installeras.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan klona disken om du bara vill byta, ominstallation rensar ju bort gammalt skrot på gott och ont.
Du kan också skaffa en ny disk och installera om operativsystemet på den och se vad som fungerar och inte innan du bestämmer dig hur du ska gå vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Först och främst, bra idé med att behålla gamla disken orörd ifall jag skulle behöva gå tillbaka eller ifall det inte fungerar, och att koppla ur H: medan jag gör byter disk.

Hur blir det om jag har steam på C: men spelen på H:? Origin, Uplay?

Jag har också flera sample libraries – liknar VST, för musikproduktion, vet någon hur det kommer bli med de? Antar att de kommer vara opåverkade? Det är mest de som jag inte orkar installera om, de ligger på runt 100 GB, komemr bli sjukt jobbigt :s

Jag har noll erfarenhet och kunskap om att klona en disk, hur går jag till väga? Går det att göra en kloning med hjälp av systemavbildning i windows?

Det skulle inte bli något problem ifall vissa program behöver installeras om men vill helst slippa installera om allt.

Är det något mer som jag behöver veta?

Permalänk

@xxargs:
Jag har inga genvägar till spelen på skrivbordet, kommer jag behöva fixa länkarna ändå?
Ifall det skulle behövas, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Steanspel är inga problem. Peka ut och kör steam från samma mapp som tidigare och den kommer hitta filerna.

Själv googlade jag fram en workaround på GTA då ínstallationen av det var förbannat seg när jag installerade om. Men inte helt enkelt.

Permalänk
99:e percentilen

När du ändå köper ny systemdisk så välj för allt i världen en SSD. Prestandaboosten är enorm och kostnaden inte särskilt stor.

Koppla för säkerhets skull ur din lagringsdisk innan du installerar Windows på den nya disken så att Windows inte lägger någon systempartition på lagringsdisken och så att du inte råkar skriva över någonting på den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cocosbulle:

Först och främst, bra idé med att behålla gamla disken orörd ifall jag skulle behöva gå tillbaka eller ifall det inte fungerar, och att koppla ur H: medan jag gör byter disk.

Hur blir det om jag har steam på C: men spelen på H:? Origin, Uplay?

Jag har också flera sample libraries – liknar VST, för musikproduktion, vet någon hur det kommer bli med de? Antar att de kommer vara opåverkade? Det är mest de som jag inte orkar installera om, de ligger på runt 100 GB, komemr bli sjukt jobbigt :s

Jag har noll erfarenhet och kunskap om att klona en disk, hur går jag till väga? Går det att göra en kloning med hjälp av systemavbildning i windows?

Det skulle inte bli något problem ifall vissa program behöver installeras om men vill helst slippa installera om allt.

Är det något mer som jag behöver veta?

Nej du kan inte klona med windows på det sättet och operativsystemet som körs kan dessutom inte klona sig självt eftersom det är i bruk. Du behöver ett kloningsprogram (Clonezilla är gratis) och så lägger man det på ett usbminne och bootar från det och så klonar man operativsystemsdisken när den inte används. Det finns gott om guider som beskriver processerna för de flesta olika kloningsprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ska söka lite info om kloning av disken, och ifall det inte går får jag installera OS på den nya disken jag ska köpa och hoppas på det bästa.

Är det ingen som vet om sample libraries kommer fungera efter bytet? Skulle gärna vilja ha svar på det innan jag kör igång med allt.

Permalänk
Skrivet av Cocosbulle:

Jag ska söka lite info om kloning av disken, och ifall det inte går får jag installera OS på den nya disken jag ska köpa och hoppas på det bästa.

Är det ingen som vet om sample libraries kommer fungera efter bytet? Skulle gärna vilja ha svar på det innan jag kör igång med allt.

Köp nedan stående och du är good to go!

https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50....
samt https://www.inet.se/produkt/8903584/usb-3-0-till-sata-2-5-3-5....

Anledningen till att jag har valt Samsung disken är inte bara att den är bra utan du kan ladda ner, kostnadsfritt, från Samsungs hemsida ett klon program (det är en mod av Acronis) som är busenkelt men den funkar bara till Samsung diskar. Intel och de flesta övriga SSD tillverkare har samma grej men jag gillar Samsung disken så..det är den jag föreslår.
OBS! Om du väljer att köpa en SSD så glöm inte att slå på AHCI i BIOS efter du klonat disken till en SSD..annars kommer SSDn inte att starta.
edit: En sånn där adapter är bra att ha. Kommer till användning lite då och då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikegnorp:

Köp nedan stående och du är good to go!

https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50....
samt https://www.inet.se/produkt/8903584/usb-3-0-till-sata-2-5-3-5....

Anledningen till att jag har valt Samsung disken är inte bara att den är bra utan du kan ladda ner, kostnadsfritt, från Samsungs hemsida ett klon program (det är en mod av Acronis) som är busenkelt men den funkar bara till Samsung diskar. Intel och de flesta övriga SSD tillverkare har samma grej men jag gillar Samsung disken så..det är den jag föreslår.
OBS! Om du väljer att köpa en SSD så glöm inte att slå på AHCI i BIOS efter du klonat disken till en SSD..annars kommer SSDn inte att starta.
edit: En sånn där adapter är bra att ha. Kommer till användning lite då och då.

Rör inte ahci inställningarna om det är systemenheten och om du inte vet att win har installerat ahci drivern, en lagringsenhet startar oavsett men win kommer inte att boota om drivern saknas, det går att fixa drivern efteråt om det är installerat utan men då startar man i ideläge och fixar drivern och sen byter man till ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.