Permalänk
Medlem

gsync på skärm eller inte?

Jag sitter med en 6 år gammal skärm o tänkte jag skulle uppgradera mig lite (köpte en ny dator i våras med en gtx970 i). Så frågan är nu om det är värt att punga ut typ 2000kr till för att få en 144hz med gsync eller inte. Spelar typ bara moba spel eller mmorpgs, ytterst sällan det blir fps spel?

Permalänk
Inaktiv

Spelar du inte fps spel är gsync perfekt för dig

Permalänk
Medlem

Gsync är sjukt bra och har man en gång testat vill man inte ha annat
Ja tycker iallafall det är värt stålarna om man är en gamer
AMD free sync isåfall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Spelar du inte fps spel är gsync perfekt för dig

Well kommer det verkligen bli så mycket bättre att det är värt 2000kr extra för en gsync skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siiggee:

Well kommer det verkligen bli så mycket bättre att det är värt 2000kr extra för en gsync skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är väl om du kan att åka och testa en sådan skärm och få dig en uppfattning.

Permalänk
Skrivet av Siiggee:

Well kommer det verkligen bli så mycket bättre att det är värt 2000kr extra för en gsync skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

JA!

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 60hz skärm till 144hz med GSync.
Den bästa uppgraderingen jag gjort med datorn på länge.
Jag kan inte säga om det är 144hz, gsync eller en kombination men i mitt tycke är det värt varenda krona.

Permalänk
Medlem

Stör du dig på att spelen inte upplevs lika flytande som med V-sync på, så ska du ha G-Sync. Det är som bäst när du ligger under din skärms uppdateringsfrekvens. Jag upplever mest nytta under 100 fps.

Nu har Nvidia också gjort Fast Sync tillgängligt för Maxwell också. Så när man ligger under skärmens uppdateringsfrekvens så används G-Sync, och Fast Sync används över skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Siiggee:

Så här ser jag på det hela:

27" 1440p-monitor = G-sync är i det närmaste en nödvändighet.
24" 1080p-monitor = G-sync är inte en nödvändighet, så länge du har en förhållandevis kraftig dator.

Jag ska själv skaffa mig en ny monitor, och efter många om och men så har jag trots allt bestämt mig för att G-sync får vara värt de extra kronorna. Jag är inte direkt överlycklig över vad jag anser vara ett hutlöst pris för teknologin, men jag är beredd att ta en tugga av skitmackan för att få smaka på de härliga fördelarna G-sync erbjuder.

Permalänk
Medlem

Har en 4K G-sync och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaka till en skärm utan.
1440P 144hz G-sync är ju säkerligen ännu bättre upplevelse än min skärm dessutom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

@Siiggee:

Så här ser jag på det hela:

27" 1440p-monitor = G-sync är i det närmaste en nödvändighet.
24" 1080p-monitor = G-sync är inte en nödvändighet, så länge du har en förhållandevis kraftig dator.

Jag ska själv skaffa mig en ny monitor, och efter många om och men så har jag trots allt bestämt mig för att G-sync får vara värt de extra kronorna. Jag är inte direkt överlycklig över vad jag anser vara ett hutlöst pris för teknologin, men jag är beredd att ta en tugga av skitmackan för att få smaka på de härliga fördelarna G-sync erbjuder.

Det är ju just det. Dem är ju så jävla dyra hittade några ok 144hz skärmar för 2400kr men närmast gsync skärm ligger på nästan 4000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

G-sync är löjligt bra, värt varenda krona. Du kan lätt kräma på med grafikinställningarna lite extra, jag vill påstå att ner till runt 40 fps så känns allt super smooth. Om du inte vill köra 21:9 så rekommenderar jag en 27" 1440p skärm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

skulle hellre köpa en extra skärm

Permalänk
Medlem

man kan ju hitta helt ok 144hz skärmar för 2600kr typ: https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h/#...

medans den billigaste gsync skärmen jag hittade är https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246... för 1500kr till.

Permalänk

Om man återgår till frågan.. Är det värt extra med G-Sync? så är svaret JA. Speciellt med ett 970 då du kan köra med högre inställningar på ganska krävande spel. Det är inte bara undertecknad som har testat utan kolla på alla teknik vlogar, typ sweclockers och alla ger tummen upp. Det är en sk no brainer. Många kommer nu att skriva: Du kan få större, bredare utan G-Sync.. Sant..men det är UTAN G-Sync..och det är den man vill ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

G-sync är löjligt bra, värt varenda krona. Du kan lätt kräma på med grafikinställningarna lite extra, jag vill påstå att ner till runt 40 fps så känns allt super smooth. Om du inte vill köra 21:9 så rekommenderar jag en 27" 1440p skärm.

Skrivet av mikegnorp:

Om man återgår till frågan.. Är det värt extra med G-Sync? så är svaret JA. Speciellt med ett 970 då du kan köra med högre inställningar på ganska krävande spel. Det är inte bara undertecknad som har testat utan kolla på alla teknik vlogar, typ sweclockers och alla ger tummen upp. Det är en sk no brainer. Många kommer nu att skriva: Du kan få större, bredare utan G-Sync.. Sant..men det är UTAN G-Sync..och det är den man vill ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med fullständigt!

Sitter på EVGA 970 SC och köpte en 279Q (Hade dock en 120Hz skärm innan) i Lördags och jag trodde inte det skulle flyta på så mycket bättre som det faktiskt gör!
Som de ovan säger så kan man också öka lite på inställningar för just det att man får ett bättre flyt på lite lägre fps.

Permalänk

@Siiggee: Sitter själv och ska köpa skärm och har läst på om det. Verkar som att GSYNC är mycket mer hype än det faktiskt ger resultat. Spelar du specifika spel? Kolla då upp hur de fungerar med GSYNC. Det är många som verkar vara missnöjda med att gsync inte stödjer deras spel. För mig som lirar Skyrim mycket är GSYNC helt oanvändbart enligt vad jag läst eftersom det bara verkar fungera med VSYNC av. Och Skyrim fungerar som sagt inte vidare värst bra med VSYNC av eftersom 3d motorn är hårdkodad till max 60fps.

Jag har säkert blandat ihop saker och ting. Men kontentan är att när GSYNC funkar är det märkbart trevligare, men i alla spel det inte fungerar gör det absolut ingenting. Så frågan är om det är värt att lägga ut dessa tusenlappar extra på en teknik som är mjukvaruberoende.

Känns helt bortkastat enligt mig. Kanske om några år, om GSYNC blir en standard. Men idag känns det som den dagen är långt borta / onödig lyxfunktion om man inte spelar FPS professionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

@Siiggee: Sitter själv och ska köpa skärm och har läst på om det. Verkar som att GSYNC är mycket mer hype än det faktiskt ger resultat. Spelar du specifika spel? Kolla då upp hur de fungerar med GSYNC. Det är många som verkar vara missnöjda med att gsync inte stödjer deras spel. För mig som lirar Skyrim mycket är GSYNC helt oanvändbart enligt vad jag läst eftersom det bara verkar fungera med VSYNC av. Och Skyrim fungerar som sagt inte vidare värst bra med VSYNC av eftersom 3d motorn är hårdkodad till max 60fps.

Jag har säkert blandat ihop saker och ting. Men kontentan är att när GSYNC funkar är det märkbart trevligare, men i alla spel det inte fungerar gör det absolut ingenting. Så frågan är om det är värt att lägga ut dessa tusenlappar extra på en teknik som är mjukvaruberoende.

Känns helt bortkastat enligt mig. Kanske om några år, om GSYNC blir en standard. Men idag känns det som den dagen är långt borta / onödig lyxfunktion om man inte spelar FPS professionellt.

Hur vore du om du testade G-Sync själv? G-Sync funkar i alla spel, det finns inget som heter "stöd" för G-Sync. Det är en hårdvarulösning för att synka ditt grafikkorts framerate med skärmens uppdateringsfrekvens. Det funkar helt enkelt med allt du skickar från ditt Nvidiakort via displayport till din skärm, punkt!

Otroligt att det skrivs så mycket bullshit om G-Sync så här långt efter det lanserades och den mesta skiten kommer från folk som aldrig ens testat.

G-Sync funkar alldeles utmärkt i Skyrim precis som i alla andra spel. Finns inget som hindrar tekniken för att funka med spel som är låsta till 60 fps.

Ja, du har blandat ihop saker och ting, helt klart.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO