Går det stänga av alla spionerier i androidtelefoner ?

Permalänk

Går det stänga av alla spionerier i androidtelefoner ?

Jag vet att de flesta operativsystem vill ha så stor insikt som bara är möjligt,telefon,dator eller surfplattor, men jag tycker det är lite överstyr.

Jag skulle in och kolla infon om Bandit rock härom dan upptäckte då att appen har bla följande rättigheter ;

Full tillgång till Foton/media/filer
Full tillgång till mikrofon
Full tillgång till internet
Full tillgång till konton
Full tillgång till extern usb lagring,ändra lägga till och ta bort filer över USB
Full tillgång till mail, kan läsa och skicka mail utan att notifiera ägaren,samt läsa kalenderhändelser och konfidentiell information

Är inte detta rätt så overkill för att streama radio ?

Många andra appar har dessutom "Spela in video och ta foton", men om jag skulle köra in telefonen på damernas o ta ett kort så skulle jag antagligen få ett straff,men mig kan dom fota när som helst och spela in ljud hursomhelst ?

Dessa är dessutom inbyggda i android och går inte ta bort, tex bandit går ju att ta bort om man inte går med på avtalet,men samsung/androids inbyggda ja då får man sälja telefonen ?

Finns det nåt OS utan alla dessa spionerier påslaget ?

Permalänk
Medlem

Nokia 3310, så får du bra batteritid också...

Skämt o sido, det är ju bara välja appar som inte begär tillgång till allt, för själva os'et har ju redan full tillgång...

Edit: när jag går in på bandit rock appen, så kräver den inte tillgång till något....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

@Spretcher: Ja det är ju det som är frågan, finns det nåt OS idag som INTE har full tillgång till mic o kamera tex ?
Eller som inte har full tillgång till USB, jag menar sätter du in telefonen i datorn så har den ju rätt att deleta allt på dina servrar o datorer enligt avtalet, inte så kul. Nu påstår jag inte att det är nåt dom kommer göra, men dom skulle kunna göra det om dom ville o jag kan inte göra ett skit åt det.

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att en del appar har rätt saftiga krav på vad dom behöver tillgång till, men det är apparnas fel och inte android i sig. Tycker du att en app vill kunna göra för mycket så leta efter någon annan. Jag laddade t.ex. ner aftonbladets app, och där ville dom kunna både spela in ljud och video. Nekade och hittade en annan nyhetsapp och t.om. lade in en genväg till aftonbladets hemsida på skrivbordet.

Man brukar inte kunna äta kakan och ha den kvar, men finns det en tårta också....tja.

Permalänk
Medlem

Os'et behöver tillgång till all hårdvara för att kunna fungera.
Även de allra första mobilerna hade ju full tillgång till mikrofonen...
Är du väldigt paranoid över att os'et kan komma åt kamera/mic m.m, så antingen sätta en tejp över mic och kamera. Eller så gör du helt enkelt så att du stänger av den när du inte ska ringa.

Går dra hur långt som helst, beroende på hur stor foliehatten är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommatecken som ville in också...
Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

För att förtydliga, jag förstår att OS egentligen behöver tillgång till allt, men det kommer med en del appar som inte går att ta bort och dessa har full access i vissa fall.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förstår heller inte varför Bandit Rock's app ska ha tillgång till min position och liknande. Löjligt.

Permalänk
Medlem

En del app programerare äter troligtvis färgglada tabletter i mängder.
För ett år sedan laddade jag ner aftonbladets nyhets app i min iFåne, den ville bland annat ha tillgång till min telefonbok. Och mer där till.
Då jag inte tycker att det är OK, så valde jag att avbryta installationen. Jag kan surfa till AB istället när jag har tråkigt.
Det är på det sättet vi konsumenter kan sätta ner foten och säga ifrån.
Acceptera inta vad som helst, så kommer de att ställa vettiga motkrav.
De flesta appar, ser man vid installation, kräver tillgång till allt för mycket. Man kan ju stanna till och fundera lite. Behöver appen ha tillgång till mina kontakter? Mina foton??? osv...

Avstå installationen. Låt dem undra varför ingen vill installera deras blod svett och tårar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Spretcher: Nä det kvittar egentligen om Löven kan se mig borsta tänderna eller höra en brakfis när jag är på toaletten, men med alla hacker attacker nu för tiden så är det ju bara en tidsfråga innan allt blir allmän egendom, det är ju som med W10, vem bryr sig om vad MS ser,dom får ju inte göra vad som helst med informationen iallafall, men deras servrar som lagrar den kan ju hackas, och trafiken kan sniffas när det är på väg dit.

Permalänk
Medlem

Med nästa Android os skulle man väl få godkänna dom saker som den vill komma åt och vill man inte att den ska kunna det så får den inte det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för telefon, men med Android 6.0 får man godkänna alla enskilda tilltillgångar.

Permalänk
Medlem

Med Marshmallow så godkänner man behörigheterna när man startar appen, en efter en. Eller, jag har sett det i vissa appar iaf. Det är inte alltid dialogrutorna kommer upp. Kanske är det först när appen ska utföra något som kräver en viss behörighet som dialogrutan kommer upp?

Dock är det ju så att appen kan vägra att starta om man inte godkänner vissa rättigheter.

Permalänk
Inaktiv

Under inställningar finns en flick kallad integritet, där kan du begränsa vad appar får tillgång till. Om denna funktion saknas av någon anledning, så kan du använda xprivacy som kräver root, där kan du detaljerad begränsa alla appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Jag vet att de flesta operativsystem vill ha så stor insikt som bara är möjligt,telefon,dator eller surfplattor, men jag tycker det är lite överstyr.

Jag skulle in och kolla infon om Bandit rock härom dan upptäckte då att appen har bla följande rättigheter ;

Full tillgång till Foton/media/filer
Full tillgång till mikrofon
Full tillgång till internet
Full tillgång till konton
Full tillgång till extern usb lagring,ändra lägga till och ta bort filer över USB
Full tillgång till mail, kan läsa och skicka mail utan att notifiera ägaren,samt läsa kalenderhändelser och konfidentiell information

Är inte detta rätt så overkill för att streama radio ?

Många andra appar har dessutom "Spela in video och ta foton", men om jag skulle köra in telefonen på damernas o ta ett kort så skulle jag antagligen få ett straff,men mig kan dom fota när som helst och spela in ljud hursomhelst ?

Dessa är dessutom inbyggda i android och går inte ta bort, tex bandit går ju att ta bort om man inte går med på avtalet,men samsung/androids inbyggda ja då får man sälja telefonen ?

Finns det nåt OS utan alla dessa spionerier påslaget ?

Som andra skrivit handlar det ju om vad appen kräver för tillgång, inte Android. I de flesta fall handlar det om att appen ska kunna dela det du vill dela, till exempel via SMS (då behövs kontaktlista). Om den vill ha position är det för att någon sådan funktion finns i appen, typ "Nära mig" eller liknande. Om man kan ladda ner/upp något i appen vill den gärna ha tillgång till lagringen, och så vidare. Med andra ord är det ofta inte så läskigt som det låter. Dock ska man vara misstänksam när den är en jätteenkel app som vill ha så mycket access, som Bandit Rock verkar vara, har inte testat den själv dock.

Du kan ju förhindra det genom att inte använda internet på mobilen

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Med Marshmallow så godkänner man behörigheterna när man startar appen, en efter en. Eller, jag har sett det i vissa appar iaf. Det är inte alltid dialogrutorna kommer upp. Kanske är det först när appen ska utföra något som kräver en viss behörighet som dialogrutan kommer upp?

Dock är det ju så att appen kan vägra att starta om man inte godkänner vissa rättigheter.

Det är det senare, i många fall dyker frågan aldrig upp då den faktiskt aldrig använder vad den tidigare begärt under installationen. Vissa saker är lite fuffens dock, att tex behöva full filtillgång för att kunna ta ett screenshot känns inte intuitivt - men det är ihopklumpat så..

Det finns telefoner gjorda speciellt för integritet, jag var ltie sugen på en https://www.silentcircle.com/ men inte faktiskt klämt på någon ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Med nästa Android os skulle man väl få godkänna dom saker som den vill komma åt och vill man inte att den ska kunna det så får den inte det.

Det infördes i förra versionen 6.0, i 7.0 kan du även välja att appen bara ska ha tillgång till vissa mappar. Inte allt eller inget som det var tidigare.

Permalänk
Medlem

Om du rootar och installerar xposed så finns det en app som heter xprivacy där man kan ställa varje behörighet ned till detaljnivå långt bortom det android >6 erbjuder native.

Permalänk

Tack för alla svar,jag har en gammal S4 mini, den kör android 4.4 så därav de få inställningsmöjligheterna.

Får kolla när jag byter telefon nästa gång så den kör 6 eller nyare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BABOON_ASS:

Tack för alla svar,jag har en gammal S4 mini, den kör android 4.4 så därav de få inställningsmöjligheterna.

Får kolla när jag byter telefon nästa gång så den kör 6 eller nyare.

Kolla här ifall du vill ha 6.0.1 Marshmallow redan nu: https://wiki.cyanogenmod.org/w/Serranoltexx_Info

Nyligen släppt snapshot (stabil release) till din lur.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå skillnad på vad appen har tillgång till och vad den gör utan att du beordrade det?

Går jag in på appbehörigheter och messenger appen ser jag att mikrofonen inte använts på 6 veckor just för att jag inte skickat röstmeddelande sedan dess, men den måste fortfarande ha tillgång till den för att jag ska kunna göra det. Samma sak med kamera etc. Håller dock med om att vissa appar kräver märkliga behörigheter. I mång fall kan man helt enkelt stänga av vad apparna får och inte får göra.

Permalänk
Medlem

Sailfish OS (http://www.jolla.com/) verkar vara rätt seriösa när det kommer till din integritet. Det har även stöd för Android-appar, men då får du själv se till att använda de som inte tar sig för mycket friheter och helst undvika allt som har med Google att göra.