Ny speldator (Liknande/bättre än den som är länkad) 15-20k

Permalänk
Officiell jultomte

Ny speldator (Liknande/bättre än den som är länkad) 15-20k

Hej!

Har hittat dessa datorer:
https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-i65/11125
http://greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category_id=...

Som vi alla vet så är dessa färdigbyggda inget att ha för de priser(?)
Så jag vill gärna ha hjälp att fixa en så bra dator som möjligt, förhoppningsvis bättre än de länkade, för samma pris. Max 20k(helst 15-17 men finns det den ultimata för 20k så fine).

Jag ska mainly panga CS:GO, Gta V, Rocket League, Gmod. Jag vill inte ha några problem med att ha duglig grafik. 1920x1080 på Medium-High om det är möjligt för priset? Kanske lite mycket att begära på Gta V kanske men hoppas ni förstår.
Vill ha en SSD (för första gången i mitt liv) då jag är trött på alla sega loadtimes.

Inget annat jag kommer på just nu, tackar på förhand! En ny skärm ska även införskaffas, om det spelar någon roll. Funderar på Benq? Om dem fortfarande är det konkurrerande skärm-företaget?

Tacksam för svar

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

@Moseby: Hej!
Är helt ny i PC världen men detta är vad jag beställt alldeles nyligen med hjälp från folket här 😀
Har dock ett annat chassi, samt kylaren jag har finns ej på inet men komplett har den länk nedan.

https://www.komplett.se/product/892931/datorutrustning/kylnin...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9665714/

Vet inte om de hjälpte så mycket men var ju värt ett försök, sen vart jag osäker på om du ville ha med en skärm i din budget eller om den köpes utanför budgeten du angett här.

Edit: missade om du har Windows redan annars är de ju bara att lägga till 👍

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Moseby: Tjena, slängde ihop något som kan passa dig.

https://www.komplett.se/wishlists/989891bb-9d84-4508-8d9a-d2c...

Denna dator kommer räcka gott och väl för höga frames + höga settings i de spelen du spelar, i 1080p. Om du ändå skulle känna att det är för klent så håller bygget för ett extra GTX1060 nu eller i framtiden. Om du vill köra i högre upplösningar kommer dubbla 1060 eller ett 1070/1080 kräfvas. Då blir det ett ordentligt prispåslag både på display och dator dock.

Jag la in en 2TB mekanisk hårddisk. Kan vara bra med den extra lagringen för nerladdnigar eller foton etc, men går såklart att lägga de pengarna på ännu mer SSD-utrymme om man vill istället.

Chassit finns i några färger, med eller utan fönster samt ljuddämpning. Välj själv. Om du vill ha ett knäpptyst chassi med lite mer flexibilitet, välj ett Fractal Design Define R5.

Om inte den CPU kylaren kommer in i lager finns CM Hyper 212+ som ett bra alterntiv. Vill du överklocka CPUn maximalt, kolla på fetare kylning, typ Noctua eller Corsair Hydro serien.

Hoppas detta hjälper! Jag kan kolla lite skärmar med.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Vlademil:

@Moseby: Tjena, slängde ihop något som kan passa dig.

https://www.komplett.se/wishlists/989891bb-9d84-4508-8d9a-d2c...

Denna dator kommer räcka gott och väl för höga frames + höga settings i de spelen du spelar, i 1080p. Om du ändå skulle känna att det är för klent så håller bygget för ett extra GTX1060 nu eller i framtiden. Om du vill köra i högre upplösningar kommer dubbla 1060 eller ett 1070/1080 kräfvas. Då blir det ett ordentligt prispåslag både på display och dator dock.

Jag la in en 2TB mekanisk hårddisk. Kan vara bra med den extra lagringen för nerladdnigar eller foton etc, men går såklart att lägga de pengarna på ännu mer SSD-utrymme om man vill istället.

Chassit finns i några färger, med eller utan fönster samt ljuddämpning. Välj själv. Om du vill ha ett knäpptyst chassi med lite mer flexibilitet, välj ett Fractal Design Define R5.

Om inte den CPU kylaren kommer in i lager finns CM Hyper 212+ som ett bra alterntiv. Vill du överklocka CPUn maximalt, kolla på fetare kylning, typ Noctua eller Corsair Hydro serien.

Hoppas detta hjälper! Jag kan kolla lite skärmar med.

Är det grafikkorten som är den stora skillnaden från Greattech och den du länkade?

Verkar som att många tycker den jag länkade från Greattech är riktigt prisvärd dem har just nu med 32gb ram & 1080 grafikkortet etc.
Eller vad tycker du?
Och vad menar du med prispåslag på skärm? Tänkte nu köpa en sprillans Benq 24" med 144hz, duger inte den till datorn från greattech?
Jag är ganska borta i dessa grejer haha.. Är den du länkade hyfsat framtidssäkrad ett tag framöver?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Är det grafikkorten som är den stora skillnaden från Greattech och den du länkade?

Verkar som att många tycker den jag länkade från Greattech är riktigt prisvärd dem har just nu med 32gb ram & 1080 grafikkortet etc.
Eller vad tycker du?
Och vad menar du med prispåslag på skärm? Tänkte nu köpa en sprillans Benq 24" med 144hz, duger inte den till datorn från greattech?
Jag är ganska borta i dessa grejer haha.. Är den du länkade hyfsat framtidssäkrad ett tag framöver?

spelar du de länkade spelen så fungerar ett 1060 bra nog för dig. 1080 är det bästa du kan skaffa idag (räkna bort titan xp) men det känns otroligt overkill för spel som jag kör på high-very high med ett 3 år gammalt kort.

vill du däremot ha en framtidsdator är 1080 bättre. den räcker nog 3-5 år till

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Moseby: Ja, jag valde GTX 1060 då du skrev att du ville köra i 1080p, för det ändamålet duger det kortet i allt utom de mest krävande titlarna. Det klarar till exempel GTAV bra, som du kan se nedan:

Jag skulle nog säga att det är hyfsat framtiddsäkert, om man inte har allt för höga krav på den bästa grafiken. Men då är frågan om du väldigt gärna vill ha högre FPS än 60 i moderna spel? Isåfall skulle jag nog välja ett GTX 1070 eller 1080 så sitter du tryggt i minst 3 år skulle jag tro.

Det jag menar med prispåslag på skärm är att om du vill spela i mer än 60 fps OCH/ELLER högre upplösning så kommer du behöva bättre grafikkort och dyrare skärm, därav högre totalt pris. Att köra ett GTX 1080 på en 1080p skärm är ganska overkill rent prestandamässigt om man kör spel så som CS och Rocket League. Däremot om du ska köra moderna spel i 1440p maxade och över 60 fps är ett GTX1080 helt rätt val.
Det är dock pengar du kan lägga på en helt ny skärm istället för 30-40% bättre prestanda. Så det är en preferens och budgetfråga. Om du inte har problem o spendera pengar - Kör på ett GTX 1070, det är en bra kompromiss.

Jag tycker datorn från Greattech är lite overkill för dina ändamål, plus det är en ny butik så man vet ju inte om det är 100% legit ännu. Om du vill ha färdigbyggd så är det ju ett bra köp. Inget fel på komponenter direkt, förutom lite budget nätagg (80+ bronze).

Jag skulle säga så här: Bygg inte en overkill dator från start, lägg pengar på en bra skärm och tillbehör också (ljud är viktigt tex). Man tittar ju på skärmen och använder mus och tangentbord 100% av tiden man sitter vid datorn.

Några tips på 144hz skärmar förutom Benq:

G-sync 144hz
https://www.komplett.se/product/896116/datorutrustning/bildsk...

Samma 144hz men utan g-sync
https://www.komplett.se/product/886848/datorutrustning/bildsk...

Acers variant med G-sync, nu på rea
https://www.komplett.se/product/893641/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

@Moseby: Några förslag, finns plats för både montering+OS inom budgeten. Dock kommer det krävas vissa modifieringar. Gällande skärm så föredrar jag personligen BenQ, huvudsakligen p.g.a foten.

GTX 1080:https://www.inet.se/kundvagn/visa/9666281/

GTX1070:https://www.inet.se/kundvagn/visa/9666304/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

En liten notis: GTX 1060 kan ej köras i SLI som flera har skrivit i denna tråd.

Tror nog ett GTX 1060 funkar fint för dig. Ska du spela mer krävande spel som kommer ut nästa år eller har planer på att uppgradera till 1440p/4k i framtiden kanske du ska satsa på 1080, annars så räcker nog GTX 1060 för 1080p. Duger fint i max settings i alla spel du nämnde.

Skulle kört på i7 processor, mycket framtidssäkrare och det ryms ju lätt i din budget.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Vlademil:

Jag tycker datorn från Greattech är lite overkill för dina ändamål, plus det är en ny butik så man vet ju inte om det är 100% legit ännu. Om du vill ha färdigbyggd så är det ju ett bra köp. Inget fel på komponenter direkt, förutom lite budget nätagg (80+ bronze).

Jag skulle säga så här: Bygg inte en overkill dator från start, lägg pengar på en bra skärm och tillbehör också (ljud är viktigt tex).

Tack för tipsen,

Greattech är väl inte så gammalt? Polare har beställt därifrån för iaf 3-4 år sedan samt släkt, så legit är det i alla fall, skulle jag säga.

Har ju redan tillbehör såsom headset, tangentbord, mus etc.
Det är bara dator och skärm jag söker. och då jag förmodligen kommer vilja testa många nya spel i bra grafik så tror jag ändå att jag kör på ett 1080 då jag aldrig haft möjlighet att köra så duktiga spel innan med den gamla speldator jag har för tillfället

När du skriver att ljud är viktigt, pratar vi ljudkort och grejer då eller hur menar du?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moseby:

Tack för tipsen,

Greattech är väl inte så gammalt? Polare har beställt därifrån för iaf 3-4 år sedan samt släkt, så legit är det i alla fall, skulle jag säga.

Har ju redan tillbehör såsom headset, tangentbord, mus etc.
Det är bara dator och skärm jag söker. och då jag förmodligen kommer vilja testa många nya spel i bra grafik så tror jag ändå att jag kör på ett 1080 då jag aldrig haft möjlighet att köra så duktiga spel innan med den gamla speldator jag har för tillfället

När du skriver att ljud är viktigt, pratar vi ljudkort och grejer då eller hur menar du?

Greattech är väl ingen butik jag skulle beställt ifrån, inte direkt en butik som står högt i kurs. Gör en snabb sökning här på forumet så lär du ändra åsikt, det är inte heller samma ägare som för 3-4år sedan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Peppar2014:

Greattech är väl ingen butik jag skulle beställt ifrån, inte direkt en butik som står högt i kurs. Gör en snabb sökning här på forumet så lär du ändra åsikt, det är inte heller samma ägare som för 3-4år sedan.

Mjo har läst om det en hel del. Och när dem nu bytt ägare också så är det väl ändå bara större chans att det faktiskt är ännu bättre?
Har iaf varit med och beställt 5-6 gånger där ifrån och aldrig haft några problem..

Skulle jag plocka delarna som dem erbjuder på t ex. inet skulle det ju gå på närmare 18k..

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moseby:

Mjo har läst om det en hel del. Och när dem nu bytt ägare också så är det väl ändå bara större chans att det faktiskt är ännu bättre?
Har iaf varit med och beställt 5-6 gånger där ifrån och aldrig haft några problem..

Skulle jag plocka delarna som dem erbjuder på t ex. inet skulle det ju gå på närmare 18k..

Inget som är säkert.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för tipsen,

Greattech är väl inte så gammalt? Polare har beställt därifrån för iaf 3-4 år sedan samt släkt, så legit är det i alla fall, skulle jag säga.

Har ju redan tillbehör såsom headset, tangentbord, mus etc.
Det är bara dator och skärm jag söker. och då jag förmodligen kommer vilja testa många nya spel i bra grafik så tror jag ändå att jag kör på ett 1080 då jag aldrig haft möjlighet att köra så duktiga spel innan med den gamla speldator jag har för tillfället

När du skriver att ljud är viktigt, pratar vi ljudkort och grejer då eller hur menar du?

Ah ok, my mistake, hade inte så bra koll som jag trodde Har inte hört om dem innan

Nä men kör på ett 1080 isåfall, det är ju gött o lyxigt att kunna maxa inställningar såklart, om du känner att det ryms inom din budget.

Menar att man ska försöka skaffa ljud som man är nöjd med, och det är ju 100% subjektivt. Tycker att man inte bara ska tänka grafik, grafik, grafik. Man ska även se på den totala upplevelsen. Att ha ett skönt tangentbord, maffigt ljud, bra bildkvalitet på skärmen osv. Även bekväm stol är något de flesta sparar in slantar på trots att det gör sån skillnad.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4