Permalänk
Medlem

datorskärm 144hz ett måste?

Hej jag bara undrar om datorskärmar som har 144hz,har hört att dom är väldigt bra till spel men undrar om det är ett måste om man inte spelar mycket online FPS spel? jag spelar mer singel player spel tex tombrider/final fantasy/ något MMOrpg.

Har fått iden att ha 144hz skärm är mer för fps spel typ CS-GO battelfild call of duty.? har jag fel eller rätt. för annars kanske jag kan köpa en större skärm för samma pris som en mindre 144hz kostar. samma med 4k ska man sattsa på de? går det spela alla spel i 4k eller är det ganska nytt för spel branschen. tackar för svar

Permalänk
Medlem

Hög uppdateringsfrekvens är rekommenderat för "snabba" spel där man vill ha precision och låg fördröjning. Om du bara håller dig till RPG så är inte 144Hz så viktigt. Nackdelen är också att datorn behöver klara att köra spelen i hög fps för att fullt utnyttja 144Hz.

4K känns för tidigt att köra, om du nu inte redan har en bra dator som kan driva dagens spel i den upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Totoman: jag gick nyligen från en 60 Hz till 144 Hz (+ G-sync)
Och precis som du föredrar jag singleplayer spel.

Det känns jätte mycket bättre oavsett applikation (även på skrivbordet! )
Dragon Age 3 flyter på så mycket bättre i 100 Hz än i 60 Hz. (klara inte av att få upp det i 144.. :/)

Jag hade rekommenderat alla att skaffa 144 Hz, även för kontorsarbetare så länge man har råd!
Men det är fruktansvärt värt det om du har pengarna

Permalänk
Medlem

Detta är personligt och kan endast du själv avgöra. Det finns så olika uppfattningar om detta och vissa prioriterar hög uppdateringsfrekvens mycket mera än andra. Jag tillhör dem som inte skulle kunna tänka mig en skärm med mindre än typ 120Hz (jag väljer t.o.m. 144Hz TN panel över IPS 60Hz för samma peng) men jag vet att det finns såna som inte bryr sig om det är lägre uppdateringsfrekvens även då hen spelar CS och liknande och jag respekterar det.

Det är hur man prioriterar bara. Själv gillar jag känslan av det smidigare/mjukare flytet, sen om jag skulle prestera bättre är bara en bonus.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar 144Hz skärmar på grund av att de flesta kan köra ulmb / lightboost eller bbr. Teknikerna tar bort all form av ghosting på LCD-skärmar, vilket ger en tydlig bild i rörelse. Ju högre refresh-rate du har desto mindre screen tearing märker du av.

Ta t.ex kartan som rör sig i länken. http://www.testufo.com/#test=photo&photo=toronto-map.png&pps=... Utan ghosting så kan du läsa allt utan att anstränga dig, lika skarpt och tydlig i rörelse som om det stod still.

Har är en video som visar skillnaden mellan ghosting och no ghosting i 60Hz. Ta fullscreen för att se hur mycket suddigare den ena skärmen blir vid rörelser. Den högra skärmen är mörkare då den har sämre betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Personlig preferens, som redan sagts. Själv föredrar jag hög upplösning och god färgåtergivning + betraktningsvinklar före rapp uppdatering, och med G-sync blir flytet bra nog för mig i spel.

Jag har en 60Hz 4K-skärm med IPS-panel och G-sync, men om du inte vill ha fler än ett grafikkort så är 4K inte att rekommendera i dagsläget, åtminstone inte med alla grafikinställingar på max. Nya Titan X (Pascal) kommer närmast att kunna köras ensamt, men det är fortfarande en bit kvar. Nästa generation flaggskeppsgrafikkort, möjligen. 4K i 120Hz eller högre? Tja, det kommer nog dröja ganska länge innan ett ensamt grafikkort fixar det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hej alla
Först och främst, stort tack för all info, känner att jag ändå nu kommer att gå in för att skaffa mig en 144hz och ASUS VG248QE för 2700kr är ju inte så farligt trots lite stram ekonomi. men super tack för all info de var nya saker jag lärde mig tack vare info från er.

en liten fråga,dessa nya skärmar kan man ju ha i vertikalt läge och är bara nyfiken varför man vill ha den vertikal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Totoman:

....

en liten fråga,dessa nya skärmar kan man ju ha i vertikalt läge och är bara nyfiken varför man vill ha den vertikal.

Jag kör personligen CSGO i 960x1280, vilket är en helt annan historia. Du vill ha din skärm vertikalt när du surfar eller skriver i office. Du får då en mer effektiv yta utan vita eller svarta borders.

16:9 Horizontal

16:9 Vertical

EDIT: För er som vill se CSGO i 960x1280.

Permalänk
Medlem

ahh okej ja ganska smart tack

Skrivet av anon185723:

Jag kör personligen CSGO i 960x1280, vilket är en helt annan historia. Du vill ha din skärm vertikalt när du surfar eller skriver i office. Du får då en mer effektiv yta utan vita eller svarta borders.

16:9 Horizontal
https://gyazo.com/6317e7162923abc2e90a3d3bfd22f038.png
16:9 Vertical
https://gyazo.com/1b6e7353c05e9ff53ca821032a1f20d9.png

EDIT: För er som vill se CSGO i 960x1280.
https://gyazo.com/7441fef82e9ebba1287ec7a3bddca2bc.png

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst av dessa två bild skärmar ?

så nu har jag beslutat mig för att köpa en av dessa skärmar. dock gjorde jag en jämförelse på dessa 2 skärmar
ASUS 24" VG248QE 2999kr Vs Acer 24" Predator XF240H 2499kr
men tycker nästan att den billigare är bättre,dock har en inget omdöme på Inet och vissa saker försår jag inte riktigt innebörden av.
har iaf beslutat mig för att köpa en av dessa då jag inte orkar leta mer. men ville bara höra eran åsikt om dom. förvisso är dom i samma pris bara att den ena har rabbat just nu. och den billiga har ju freesync vilket den andra inte har.

Va tycker ni? tack för svar.

https://www.inet.se/jamfor?compare=2204966&compare=2205434

Permalänk
Medlem

har du amd grafikkort så är den billigare direkt det bättre valet.
annars är det typ samma om man ser till specifikationen. jag hade gått på acern

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: ja jag kör nog på den tack iaf för svar.

Permalänk
Medlem

Enligt den här listan, http://www.144hzmonitors.com/gaming-monitor-list-120hz-144hz-...

Så verkar ASUS VG248QE inte ha någon form av "adaptive sync" (G-sync/FreeSync). Acern verkar ha det.
Om man spelar spel som stöder adaptive sync så kan Acern vara en fördel.

Permalänk
Medlem

Själv har jag VG248QE och den är jättebra. Har ingen kunskap om den andra, men den är på rea så kör till

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Hedersmedlem

@Totoman *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Totoman:

så nu har jag beslutat mig för att köpa en av dessa skärmar. dock gjorde jag en jämförelse på dessa 2 skärmar
ASUS 24" VG248QE 2999kr Vs Acer 24" Predator XF240H 2499kr
men tycker nästan att den billigare är bättre,dock har en inget omdöme på Inet och vissa saker försår jag inte riktigt innebörden av.
har iaf beslutat mig för att köpa en av dessa då jag inte orkar leta mer. men ville bara höra eran åsikt om dom. förvisso är dom i samma pris bara att den ena har rabbat just nu. och den billiga har ju freesync vilket den andra inte har.

Va tycker ni? tack för svar.

https://www.inet.se/jamfor?compare=2204966&compare=2205434

ASUS 24" VG248QE har lightboost som tar bort bort all form av ghosting när det aktiveras.
Acer 24" Predator XF240H har freesync vilket ger ett bättre flyt vid låg och fluktuerande FPS.

Permalänk
Medlem

Skulle prioritera så här
1. Adaptive synk + 120/144Hz
2. Adaptive synk @ 60Hz
3. 120/144Hz utan synk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag valde iaf tillslut Acer 24" Predator XF240H får se om de blir bra men de blir de nog hoppas jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sista fråga DisplayPort eller hdmi. Vilket är bäst att ha? Och vad är skillnaden från att ha i DisplayPort och hdmi port?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totoman:

En sista fråga DisplayPort eller hdmi. Vilket är bäst att ha? Och vad är skillnaden från att ha i DisplayPort och hdmi port?

Skickades från m.sweclockers.com

Display port om du vill köra över 60Hz (fps)

Hdmi är låst till 60Hz.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Hej igen. nu har jag fått min skärm och kopplat in den i datorn med display port. ändra i bild inställningar till 144Hz.
dock nu när jag öppnade tombrider så ser det jätte konstigt ut.mycket fulare en i min gamla skärm.dock inte så kunnig på detta så är väl något jag missat.vet ni vad de kan bero på?

här är en bild från spelet och ser jätte kantigt ut.

skulle uppskatta all hjälp jag kan få mvh / Manne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Totoman:

Hej igen. nu har jag fått min skärm och kopplat in den i datorn med display port. ändra i bild inställningar till 144Hz.
dock nu när jag öppnade tombrider så ser det jätte konstigt ut.mycket fulare en i min gamla skärm.dock inte så kunnig på detta så är väl något jag missat.vet ni vad de kan bero på?

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ymmmwzwubdwzfs/
här är en bild från spelet och ser jätte kantigt ut.

skulle uppskatta all hjälp jag kan få mvh / Manne

Har du kalibrerat din nya skärm?
Vilken skärm har du tidigare använt?
Vad för bildkort har du?

Permalänk
Skrivet av Totoman:

Hej igen. nu har jag fått min skärm och kopplat in den i datorn med display port. ändra i bild inställningar till 144Hz.
dock nu när jag öppnade tombrider så ser det jätte konstigt ut.mycket fulare en i min gamla skärm.dock inte så kunnig på detta så är väl något jag missat.vet ni vad de kan bero på?

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ymmmwzwubdwzfs/
här är en bild från spelet och ser jätte kantigt ut.

skulle uppskatta all hjälp jag kan få mvh / Manne

Har du satt på 144hz? Använder du samma 1920x1080 eller hade du en annorlunda upplösning sen innan? Sedan brukar 144hz skärmar behöva kalibreras en hel del innan man blir helt nöjd, vet detta av egen erfarenhet
Edit. Bilden är en screenshot, du får ta ett foto på skärmen istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Har du kalibrerat din nya skärm?
Vilken skärm har du tidigare använt?
Vad för bildkort har du?

Innan hade jag en äldre skärm av LG full HD,den hade jag alltid 1920-1080 på och är samma inställningar jag har nu.
gjorde en kalibrering nyss men ser inte mycket skillnad och skärmen är väldigt stark för ögonen känner jag.
lite info om datorn

Card name: AMD Radeon R9 200 Series
Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.
Chip type: AMD Radeon Graphics Processor (0x67B1)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Type: Full Device
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_67B1&SUBSYS_E285174B&REV_00
Display Memory: 12246 MB
Dedicated Memory: 4073 MB
Shared Memory: 8173 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (144Hz)
Monitor Name: Acer XF240H
Monitor Model: Acer XF240H
Monitor Id: ACR0472
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: Displayport External

Färgdjup 32bit ska de vara de?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Totoman:

Hej igen. nu har jag fått min skärm och kopplat in den i datorn med display port. ändra i bild inställningar till 144Hz.
dock nu när jag öppnade tombrider så ser det jätte konstigt ut.mycket fulare en i min gamla skärm.dock inte så kunnig på detta så är väl något jag missat.vet ni vad de kan bero på?

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ymmmwzwubdwzfs/
här är en bild från spelet och ser jätte kantigt ut.

skulle uppskatta all hjälp jag kan få mvh / Manne

Det är en skärm med TN-panel vad hade du förväntat dig? Skulle aldrig köra TN-skärmar om jag ens kunde köra 4K i 144fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är en skärm med TN-panel vad hade du förväntat dig? Skulle aldrig köra TN-skärmar om jag ens kunde köra 4K i 144fps.

Skickades från m.sweclockers.com

hade ingen aning om IPS och TN men titta nu på youtube om de, och börja fatta innebörden av de. dock är inget jag hade tänkt skaffa mig nu då priserna steg ganska mycket, men IPS kanske är något att tänka på i framtiden när jag uppdaterar grafikkortet.
men de var bra att du sa de så man vet lite mer

Har iaf fått ganska bra ordning på skärmen nu och börjar bli nöjd med den.