GPU använder inte 100% i WoW

Permalänk
Medlem

GPU använder inte 100% i WoW

Hejsan!

Det uppstod ett litet problem idag när jag satt och spelade lite WoW. Jag pillade lite med inställningarna och helt plötsligt upplevde jag att FPS:n inte längre var OK. Skälet till detta var att GPU:n, GTX 1080, använder bara ca 60% kraft. Efter lite undersökning kom jag fram till att olika AA inställningar påverkar kraftanvändningen. Tyvärr så är det den "högsta" AA som ger 100% och därmed är FPS:n ändå inte mycket bättre. Det är inte CPU:n som begränsar utan användningen för den ligger också runt 60%, men då oberoende av inställningarna.

Vet någon vad som kan göras för att motverka detta? Jag vill gärna ha en bra upplevelse nu på tisdag när Legion släpps.

Tack på förhand!
Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av o97olle:

Hejsan!

Det uppstod ett litet problem idag när jag satt och spelade lite WoW. Jag pillade lite med inställningarna och helt plötsligt upplevde jag att FPS:n inte längre var OK. Skälet till detta var att GPU:n, GTX 1080, använder bara ca 60% kraft. Efter lite undersökning kom jag fram till att olika AA inställningar påverkar kraftanvändningen. Tyvärr så är det den "högsta" AA som ger 100% och därmed är FPS:n ändå inte mycket bättre. Det är inte CPU:n som begränsar utan användningen för den ligger också runt 60%, men då oberoende av inställningarna.

Vet någon vad som kan göras för att motverka detta? Jag vill gärna ha en bra upplevelse nu på tisdag när Legion släpps.

Tack på förhand!
Olle

Du kommer förmodligen aldrig maxa din GPU i wow då det är väldigt CPU krävande.

Det enda du kan göra är att överklocka din processor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av o97olle:

Hejsan!

Det uppstod ett litet problem idag när jag satt och spelade lite WoW. Jag pillade lite med inställningarna och helt plötsligt upplevde jag att FPS:n inte längre var OK. Skälet till detta var att GPU:n, GTX 1080, använder bara ca 60% kraft. Efter lite undersökning kom jag fram till att olika AA inställningar påverkar kraftanvändningen. Tyvärr så är det den "högsta" AA som ger 100% och därmed är FPS:n ändå inte mycket bättre. Det är inte CPU:n som begränsar utan användningen för den ligger också runt 60%, men då oberoende av inställningarna.

Vet någon vad som kan göras för att motverka detta? Jag vill gärna ha en bra upplevelse nu på tisdag när Legion släpps.

Tack på förhand!
Olle

Vad har du för CPU? Förmodligen ligger en av dina cpu-kärnor på 100% medan de andra har mindre att göra. En annan sak att tänka på när det gäller WoW är vilka addons du har installerade. Vissa addons belastar datorn väldigt mycket när du spelar, särskilt i situationer med mycket folk som fightas såsom raid, bg och liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för CPU? Förmodligen ligger en av dina cpu-kärnor på 100% medan de andra har mindre att göra. En annan sak att tänka på när det gäller WoW är vilka addons du har installerade. Vissa addons belastar datorn väldigt mycket när du spelar, särskilt i situationer med mycket folk som fightas såsom raid, bg och liknande.

Jag har en 4670k, 4,3Ghz. Vad finns det för mjukvara som jag kan se användningen för alla kärnorn var för sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@o97olle: Msi Afterburner är stark rekommenderat då du kan se direkt användning inne I spelet.
Dock så är WoW ganska pissigt kodat så det kommer alltid lagga oavsett vad du har för delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o97olle:

Jag har en 4670k, 4,3Ghz. Vad finns det för mjukvara som jag kan se användningen för alla kärnorn var för sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Task manager som finns i Windows visar belastningen på varje kärna, du måste bara ha programmet igång medan du kör WoW så kan du se kurvorna i efterhand. Klicka runt på flikarna så hittar du.

(med reservation för att din Windows-version funkar helt annorlunda än Win 7 som jag har )

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar vara en CPU kärna som är överbelastad. En kärna på 100% och de andra tre på ca 50%.
Jag antar att det inte går att göra så mycket åt det, så det är väl bara att gilla läget och hitta några inställningar som funkar.

Permalänk
Skrivet av o97olle:

Jo, det verkar vara en CPU kärna som är överbelastad. En kärna på 100% och de andra tre på ca 50%.
Jag antar att det inte går att göra så mycket åt det, så det är väl bara att gilla läget och hitta några inställningar som funkar.

helt normalt... även om det blivit bättre så har de fortfarande inte helt fixat så att det har ett bra multi core stöd utan kärna 1 kommer alltid ligga högre än resterande kärnor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Något som är lite "roligt" är att det är kärna 4 som blir överansträngd, och inte kärna 1.
Jag måste säga att det är lite udda.

Permalänk
Skrivet av o97olle:

@Rouge of Darkness: Något som är lite "roligt" är att det är kärna 4 som blir överansträngd, och inte kärna 1.
Jag måste säga att det är lite udda.

den kanske tycker kärna 4 presterar bättre än kärna 1 och föredrar den i förstahand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows