Flytta OS från Samsung 850 till OCZ RD400

Permalänk

Flytta OS från Samsung 850 till OCZ RD400

Tjena! Jag undrar vilket de smidigaste sättet är att flytta över OS från en SATA SSD till en NVME SSD, är det kloning rakt över som gäller eller finns de nå bättre alternativ än detta?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nej. Kloning är helt klart smidigast :).

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Boota upp en liveversion av godtycklig linuxdist och kör: dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=64K conv=noerror,sync, där sdX är disken du vill kopiera och sdY är din måldisk.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Nej. Kloning är helt klart smidigast :).

Okej, isåfall blir de kloning från en 250gb SSD till en 256 eller 512gb SSD. Är det någon skillnad på kloning eller när man bara överför OS?

Skrivet av GLaDER:

@Bloodstainer: Boota upp en liveversion av godtycklig linuxdist och kör: dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=64K conv=noerror,sync, där sdX är disken du vill kopiera och sdY är din måldisk.

Sjukt oklar förklaring för någonting som känns mer komplicerat än vad de behöver vara, och varför skulle jag använda Linux istället för bara en vanlig cloning tool?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Okej, isåfall blir de kloning från en 250gb SSD till en 256 eller 512gb SSD. Är det någon skillnad på kloning eller när man bara överför OS?

Sjukt oklar förklaring för någonting som känns mer komplicerat än vad de behöver vara, och varför skulle jag använda Linux istället för bara en vanlig cloning tool?

Hur menar du? Du klonar hela disken. Installerar du Windows på den så är det ju bara det...

Finns jättemånga bra verktyg för att klona en disk. Veeam Endpoint Backup löser det ganska snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Hur menar du? Du klonar hela disken. Installerar du Windows på den så är det ju bara det...

Finns jättemånga bra verktyg för att klona en disk. Veeam Endpoint Backup löser det ganska snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstod inte varför jag skulle boota upp med Linux när jag redan har windows installerat, borde väl bara vara att klona, sätta igång NVME i BIOS och sätta boot priority

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förstod inte varför jag skulle boota upp med Linux när jag redan har windows installerat, borde väl bara vara att klona, sätta igång NVME i BIOS och sätta boot priority

Du kan inte klona operativet du kör ifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du kan inte klona operativet du kör ifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag har för mig att detta program körs inifrån windows:
http://www.todo-backup.com/backup-resource/clone/clone-operat...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast jag har för mig att detta program körs inifrån windows:
http://www.todo-backup.com/backup-resource/clone/clone-operat...

Jo men det är väl bara att det går att köra på Windows. Inte faktiskt klona den disken du kör programmet ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte optimalt att göra det från operativsystemet man försöker klona. Live linux är otroligt enkelt, en personlig preferens är Clonezilla. Har inte klonat i det men säkerhetskopierat via det. Fördelen med clonezilla är att man inte behöver skriva kommandon. Ett annat alternativ är Gparted, men såvitt jag vet så gäller kommandon(terminalen) för kloning där.

Kom och tänka på denna bilden...
"Friend tried to clone his hard drive using Samsung's data migration software"

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag rekommenderar Partition Wizard som finns på Hirens Boot CD.
Denna CD är förövrigt ovärderlig vid felsökning m.m.

http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.htm...

Bränn iso på cd eller använd rufus för att skapa bootbart usb.
https://rufus.akeo.ie/

Permalänk
Medlem

En sak att se upp med vid kloning är att disksignaturen INTE får ändras om du kör Vista eller nyare:

http://multibooters.com/articles/hard-drive-disk-signature.ht...

Ett kloningsprogram som gör en 1:1-kopia UTAN att ändra något kommer att fungera bra, men vissa kloningsprogram försöker vara "snälla" och ändrar signaturen på klonen så den inte ska krocka i Windows, vilket leder till att det inte går att boota på klonen (med ett halvkryptiskt felaktigt felmeddelande som resultat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Vet att man helst ska klona från större eller lika stora diskar, någonting man bör tänka på när man klonar från en 250gb till en 256gb?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vet att man helst ska klona från större eller lika stora diskar, någonting man bör tänka på när man klonar från en 250gb till en 256gb?

Nej, det behöver du inte. Det program jag länkade till funka de alldeles utmärkt från en mindre till en större disk, så jag säger använd detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Säkraste 1:1 OS kopian är att göra det medan det OS man skall kopiera är avstängt. Enklare säkerhetskopieringar utav hela OS kan göras under drift men beror helt på vad man kör på maskinen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Säkraste 1:1 OS kopian är att göra det medan det OS man skall kopiera är avstängt. Enklare säkerhetskopieringar utav hela OS kan göras under drift men beror helt på vad man kör på maskinen.

något rekommenderat program att köra från en 8gb USB?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

något rekommenderat program att köra från en 8gb USB?

gParted.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

något rekommenderat program att köra från en 8gb USB?

Säger som @GLaDER tanka hem Linux Mint 18, Dra upp menyn och skriv disks så ser du vad diskarna heter. och skriv sedan följande i en terminal:

sudo dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=1G

där X och Y är respektive disk bokstav. Linux representerar en hel disk som sda, sdb, sdc etc. Varje partition är ett nummer vilket är sda1, sda2, sda3 etc.

Eftersom du redan i en linux Live kan direkt köra fullt ut utan att installera något så har du direkt full skärm, internetanslutning och ett gäng program vilket ger möjligheten att gå hit om du vill kolla igen eller ställa en fråga under tiden du kör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Säger som @GLaDER tanka hem Linux Mint 18, Dra upp menyn och skriv disks så ser du vad diskarna heter. och skriv sedan följande i en terminal:

sudo dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=1G

där X och Y är respektive disk bokstav. Linux representerar en hel disk som sda, sdb, sdc etc. Varje partition är ett nummer vilket är sda1, sda2, sda3 etc.

Eftersom du redan i en linux Live kan direkt köra fullt ut utan att installera något så har du direkt full skärm, internetanslutning och ett gäng program vilket ger möjligheten att gå hit om du vill kolla igen eller ställa en fråga under tiden du kör.

Verkar överdrivet komplicerat när jag endast vill klona en disk dock, kan ju inte ta mer än 15 min max. Har aldrig använt Linux och har ingen som helst aning om hur jag ens tar fram en terminal, att jag ens behöver fråga om dessa frågor gör det väl uppenbart att det här inte är den smidigaste lösningen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Verkar överdrivet komplicerat när jag endast vill klona en disk dock, kan ju inte ta mer än 15 min max. Har aldrig använt Linux och har ingen som helst aning om hur jag ens tar fram en terminal, att jag ens behöver fråga om dessa frågor gör det väl uppenbart att det här inte är den smidigaste lösningen.

Orkar du kolla i youtube så finner du nog en instruktions guide:
https://www.youtube.com/watch?v=Zj9H03rVef4

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Orkar du kolla i youtube så finner du nog en instruktions guide:
https://www.youtube.com/watch?v=Zj9H03rVef4

Okej strunt samma, ska jag kolla på en 10 min video kan jag lika gärna googla upp svaret själv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X