Planet runt Proxima Centauri, solens närmaste grannstjärna, upptäckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag läste någonstans att Universum uppskattades till 100miljarder ljusår stort. Hur går det ihop med teorin om att inget kan färdas snabbare än ljuset?

Skickades från m.sweclockers.com

det bror på att bigbang gjorde så hela universum expanderar snabbare än ljuset.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Jag läste någonstans att Universum uppskattades till 100miljarder ljusår stort. Hur går det ihop med teorin om att inget kan färdas snabbare än ljuset?

Om du föreställer dig en bubbla som expanderar från Jorden i ljusets hastighet i alla riktningar så kommer bubblans diameter efter 2 år att vara 4 ljusår. Ljusets som då sänds ut från kanten kommer att ta 2 år att nå Jorden. Medans detta ljus färdas så kommer bubblan fortsätta att expandera, så när ljuset väl når Jorden som skickades från 2 ljusårs avstånd kommer bubblans kant numera befinna sig 4 ljusår från Jorden. Efter 4 år kommer sålunda bubblan att ha en diameter på 8 ljusår, medans det ur våran synvinkel ser ut som att den bara är 4 ljusår.

Utförligare förklaring

Tveksamma fakta
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du föreställer dig en bubbla som expanderar från Jorden i ljusets hastighet i alla riktningar så kommer bubblans diameter efter 2 år att vara 4 ljusår. Ljusets som då sänds ut från kanten kommer att ta 2 år att nå Jorden. Medans detta ljus färdas så kommer bubblan fortsätta att expandera, så när ljuset väl når Jorden som skickades från 2 ljusårs avstånd kommer bubblans kant numera befinna sig 4 ljusår från Jorden. Efter 4 år kommer sålunda bubblan att ha en diameter på 8 ljusår, medans det ur våran synvinkel ser ut som att den bara är 4 ljusår.

Utförligare förklaring

men universum är "bara 14 miljarder år" så det verkar inte rätt heller

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

ärligt talat så vet vi inte, att universum expanderar å så är oxå bara en hypotes en allmänt accepterad sådan. faktum är att vi inte vet inte så mycket. vi kan inte ens förklara elektricitet, vi vet inte ens vad gravitation är. Med andra ord, vi har hypoteser som vi korrigerar/anpassar för att passa vår syn på hur det ska vara men vi vet inte riktigt ändå. Ju mer man vet destå mer inser man att man inte vet nått ändå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

ärligt talat så vet vi inte, att universum expanderar å så är oxå bara en hypotes en allmänt accepterad sådan. faktum är att vi inte vet inte så mycket. vi kan inte ens förklara elektricitet, vi vet inte ens vad gravitation är. Med andra ord, vi har hypoteser som vi korrigerar/anpassar för att passa vår syn på hur det ska vara men vi vet inte riktigt ändå. Ju mer man vet destå mer inser man att man inte vet nått ändå.

En hypotes är bara en hypotes tills dess påstående är bevisat eller motbevisat. Att Universum expanderar är idag fakta och har bl.a. lett till Nobelpris i fysik.

Gällande resten så kan vi förklara elektricitet och vi vet vad gravitation är. Hur? Jo genom århundraden av empiriska observationer och experiment. Om vi inte visste vad gravitationen är och hur den beter sig så hade vi inte ens kunnat hitta Proxima Centauri b. Finns det hål i de vetenskapliga teorierna? Absolut, men de är oftast så pass små att majoritetsdelen av teorierna kommer fortsätta vara vetenskapliga fakta även om hålen fylls i.

Vetenskapliga teoriers uppgift är att på bästa sätt förklara hur naturen fungerar. Korrigeras de så är det för att stämma överens med vad nya observationer visar, inte för att passa vår världssyn. Det finns en anledning till varför Scientologerna och The Flat Earth Society inte accepteras som vetenskapliga. Det är dock sant som du säger att man inte kan veta något med 100% säkerhet, för hur vet man när det inte finns mer att veta?

Skrivet av noob:

men universum är "bara 14 miljarder år" så det verkar inte rätt heller

Djupdykning!

Ju mer man vet desto mer inser hur mycket mer det finns att lära sig!
/Besserwisser out!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

En hypotes är bara en hypotes tills dess påstående är bevisat eller motbevisat. Att Universum expanderar är idag fakta och har bl.a. lett till Nobelpris i fysik.

Gällande resten så kan vi förklara elektricitet och vi vet vad gravitation är. Hur? Jo genom århundraden av empiriska observationer och experiment. Om vi inte visste vad gravitationen är och hur den beter sig så hade vi inte ens kunnat hitta Proxima Centauri b. Finns det hål i de vetenskapliga teorierna? Absolut, men de är oftast så pass små att majoritetsdelen av teorierna kommer fortsätta vara vetenskapliga fakta även om hålen fylls i.

Vetenskapliga teoriers uppgift är att på bästa sätt förklara hur naturen fungerar. Korrigeras de så är det för att stämma överens med vad nya observationer visar, inte för att passa vår världssyn. Det finns en anledning till varför Scientologerna och The Flat Earth Society inte accepteras som vetenskapliga. Det är dock sant som du säger att man inte kan veta något med 100% säkerhet, för hur vet man när det inte finns mer att veta?

Djupdykning!

Ju mer man vet desto mer inser hur mycket mer det finns att lära sig!
/Besserwisser out!

nej, vi vet inte alls hur saker är å ting. säg mig, finns det en enda elektron eller finns det en himla massa?
det känns inte ens värt att diskutera med dig, tror du får bänka dig framför youtube å kolla på lite föredrag med de ledande fysikerna som forskar i ämnet om du inte orkar läsa deras böcker. beskriv gärna vad gravitation eg är, tack

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

nej, vi vet inte alls hur saker är å ting. säg mig, finns det en enda elektron eller finns det en himla massa?

En himla massa.

Skrivet av DST:

beskriv gärna vad gravitation eg är, tack

Den naturkraft som får materia att dras till annan materia.

Skrivet av DST:

det känns inte ens värt att diskutera med dig, tror du får bänka dig framför youtube å kolla på lite föredrag med de ledande fysikerna som forskar i ämnet om du inte orkar läsa deras böcker.

Vad tråkigt att du känner så för jag vill gärna diskuterar och få sånt jag inte förstå förklarat för mig, för jag förstår inte riktigt hur du kan ha missat något som beskrivs i grundskolan. Därför får du gärna förklara exakt vad det är du menar, eller åtminstone ge hänvisningar till de videor och böcker du pratar om istället för att bara försöka ogiltigförklara mina synpunkter genom att antyda okunskap, vilket för övrigt känns väldigt ironiskt med tanke på vad du påstår.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bara för att du kan beskriva vad gravitation gör betyder inte att vi eg vet vad det är.
När top of the line hjärnorna/forskare själva säger att de inte har en aning så lyssnar jag iaf på dem än dig
Å det e bra att du vet att det e en himla massa elektroner när åter igen forskarna själva e osäkra.
Google å youtube, e dina vänner. finns hur mycket som helst, inom kvantmekanik, astrofysik vad du en behagar sen kan man då läsa deras böcker om man så blir intresserad av att veta mer. E så jag har spenderat ca två år av min fritid å om du inte e på samma våglängd så känns det ju inte värt lixom.

inte meningen att förminska dig eller nått utan att få dig att se att det som många har ansett som ganska glasklart när man gick i skolan verkar inte alls vara så självsäkert när man gräver lite djupare. Som sagt du verkar ju lite intresserad i sådant, sök på ex Leonard Susskind min favvo men även lawrence krauss, de verkar inte vara typ tv-whores som vissa andra kända teoretiker.
Men antar att du känner till dem sen innan. Sen brukar jag läsa denna, iof har jag inte varit å besökt den en enda gång i år men den fan bra https://www.sciencedaily.com/

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att hitta slutet på rymden är som att springa runt jorden och hitta slutet, eller som att springa in i hörnet i ett cirkulärt rum. Man hittar liksom inte dit.
Hoppas detta ordnar så du kan sova bättre.

Tackar så mycket för svaret, speciellt när det kommer från en med erfarenhet utav problemet.
Hur löste du detta själv?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för ett utförligare svar. Jag tror jag vet lite mer vad du syftar på, även om jag inte håller med dig helt ändå.

Skrivet av DST:

Bara för att du kan beskriva vad gravitation gör betyder inte att vi eg vet vad det är.

Gravitationen ÄR en av Universums fundamentala krafter. Gravitationen GÖR att materia dras till varandra. Rätta mig om jag har fel, men det jag tror du menar är att vi inte vet VAD som orsakar den. En teori är att en partikel med namn Graviton är den som skapar tyngdkraften, men vi saknar i dagsläget en tillräckligt stor partikelaccelerator för att kunna upptäcka den. Men även om vi inte vet vad som orsakar gravitationen så betyder det inte att all annan information vi har kring ämnet är värdelös, vilket var lite av den anledningen jag hängde upp mig på ditt påstående "... vi vet inte alls hur saker är ...". Vi vet en hel del, men långt ifrån allt.

Sen nämnde du Leonard Susskind (ny person för mig) som verkar forska kring Strängteorin. Strängteorin är en teorin som vill försöka knyta samman Kvantmekaniken med Den allmänna relativitetsteorin, d.v.s. den vill inte på något sätt förändra de existerande teorierna eftersom deras grunder i princip inte går att förklara på ett enklare sätt. De redan accepterade teorierna kommer alltså finnas kvar jämsides om Strängteorin blir bevisad då den bara är ett komplement och inte en ersättare.

Skrivet av DST:

Å det e bra att du vet att det e en himla massa elektroner när åter igen forskarna själva e osäkra.

Det här finner jag lite intressant. Menar de att alla Universums atomer delar på en enda elektron eller?

Sen gällande Lawrence Krauss, en personlighet jag gillar starkt. En astrofysiker med stor gnutta humor, kan det bli bättre?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

E just dem som med sin teoretiska matematik hittar nya saker i hopp om att knyta ihop det hela, vilket hela tiden gör att det blir mer å mer avancerat å mer frågor dyker upp.

Att gravitationen som du beskriver gör att saker i makrokosmos dras till varandra e ju rätt accepterat, att det dock inte fungerar så i mikrokosmos är bla det som ställer till det och sabbar den stora bilden de försöker få fram och får fram "nya" saker som ex med elektronen, Sen läste jag nog för nån månad sen något om att svarta hål ansvarar för expansionen av universum. Vet inte mer än så för jag va trött å läste bara rubriken

E så mycket vi inte e säkra på även om det är bla accepterat som fakta, i iaf astorfysik å kvantmekanik så kan det hända massa saker, det samma kan inte ex sägas om ex i andra vetenskapliga avdelningar som ex arkeologi/egyptologi som jag intresserar mig just nu av. Finns flera forskare/team som ex hävdar att mänskligheten har varit mer avancerad längre bak i tiden än vad man har tidigare trott, men pga det finna gamla äckliga envisa gubbar som vägrar att ändra sitt synsätt då de byggt sin karriär på den nuvarande, så händer det inget trotts massa bevis. Tur att Göbekli Tepe hittades för annars hade la folk trott att vi va dumma jäkla jägare på den tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem

@DST: Tror vi är ungefär på samma sida i så fall. Bara en liten sak som jag vill anmärka på.

Skrivet av DST:

Finns flera forskare/team som ex hävdar att mänskligheten har varit mer avancerad längre bak i tiden än vad man har tidigare trott, men pga det finna gamla äckliga envisa gubbar som vägrar att ändra sitt synsätt då de byggt sin karriär på den nuvarande, så händer det inget trotts massa bevis.

Det är inte riktigt så den vetenskapliga processen fungerar. All forskning är öppen för granskning av andra forskare. Om en forskare fortsätter hålla fast vid sin teori som blivit motbevisad betyder det inte att den första teorin är fel, men det betyder inte heller att den är bättre. Flera studier som kan motbevisa den första teorin och komma med en bättre förklaring måste publiceras. Det är inte forskaren med en teori som bestämmer om något är vedertagen vetenskaplig fakta, det är vetenskapsvärlden i allmänhet som måste acceptera teorin först.

Hur man studerar något vetenskapligt

För att återgå lite till planeter och dylikt, Elon Musk, VD för SpaceX, har haft ett föredrag där han lägger fram sin vision för kolonisering av Mars, där den första resorna ska börja runt slutet av 2022. Jag kan inte påstå att han är en bra talare, men det han säger är inspirerande.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

va intressant tills han börja tala om 1000 rymdraketer som ska skickas fram o tbx lol

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noob:

va intressant tills han börja tala om 1000 rymdraketer som ska skickas fram o tbx lol

Vill du utveckla? Det har givetvis inte varit tal om tusen men en handfull eller några fler. Detta är såklart inte orimligt och de nu lyckas förbättra återanvändandet av första stadiet.

Permalänk
Medlem

lär ju vara orimligt fattar du inte hur mycket bränsle o hur många uppskjutningar det skulle vara

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noob:

lär ju vara orimligt fattar du inte hur mycket bränsle o hur många uppskjutningar det skulle vara

Vad är det exakta problemet menar du? Är det för problematiskt att få fram den mängden bränsle eller att få ekonomin att gå igenom?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noob:

lär ju vara orimligt fattar du inte hur mycket bränsle o hur många uppskjutningar det skulle vara

En Falcon 9 raket har ca 120 ton bränsle ombord och drygt 270 ton flytande syre. Totala bränslekostnaden för en uppskjutning är runt 200-300 000 USD (själva raketen kostar 27 miljoner USD). De få gånger Karlshamnsverket i Blekinge går för fullt förbrukar de 120 ton bränsle på 35 minuter.

De raketer som är tänkt användas för Marsresor är såklart bra mycket större, men mängden och kostnaden för bränslet i dessa raketer är ändå en droppe i havet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."