Permalänk
Medlem

Val av operatör vid Fiber.

Min nya lägenhet är kopplat till ett stadsnät med fiber.
Jag har tänkt att ha 100/100 men jag vet inte vilken operatör jag ska välja.
De flesta är okända för mig.

Universal, banhof, com hem, all tele, t3 med flera.

Jag vill ha ett stabilt internet utan några extra fakturer.
Jag vill kunna streama film och spela samtidigt.

T3 verkar vara en av de billigare, är de bra som operatör?

Permalänk
Medlem

Rekommenterar inte Banhof. När jag ringde deras support tog det MINST 1 timma att ens komma fram, oavsett dag i veckan eller tid på dygnet. Dock så brukar folk rekommendera dem så antar att jag var en minoritet med att få en dålig erfarenhet med dom..

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft Telia fiber i många år och inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Rekommenterar inte Banhof. När jag ringde deras support tog det MINST 1 timma att ens komma fram, oavsett dag i veckan eller tid på dygnet. Dock så brukar folk rekommendera dem så antar att jag var en minoritet med att få en dålig erfarenhet med dom..

Jag kan instämma i att deras kundtjänst verkligen är usel. Många upplever dessutom problem med Bahnhof just nu p.g.a. kapacitetsbrist så även om du är intresserad av att ha dem som ISP skulle jag rekommendera att du avvaktar och ser hur saker och ting utvecklar sig. Telia är stabila som alltid, inte någon vidare kunnig personal som sitter i kundtjänsten men det verkar i och för sig gälla i stort sett alla operatörer.

Jag har inga erfarenheter av de övriga operatörerna du räknar upp men börjar själv fundera på att byta från Bahnhof så det ska bli intressant att se vad folk har att säga. Generellt verkar Ownit vara ganska omtyckta ifall det är ett alternativ, Com Hem och BBB läser man mest negativa kommentarer kring.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har haft Telia fiber i många år och inga problem alls.

Det verkar inte som jag kan välja telia, de ligger inte med i listan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat T3, de verkar riktigt prisvärda iom att man får halva priset i 6 månader och så är avgiften en av de lägre redan innan, jag tror det var drygt 339kr för 100/100 vilket är helt okey.

Permalänk

Jag har Bahnhof just nu och är extremt besviken på dom. Konstant packetloss och då och då dör nätet helt, senast ikväll slutade det funka helt. I början fungerade det fint men som någon tidigare sa kanske problemen beror på just kapacitetsbrist men hade jag fått välja om hade jag ABSOLUT INTE valt bahnhof.

Telia hade jag innan, dock som ADSL så det kanske inte är det bästa att jämföra med. Dock var det om möjligt ännu mer problem än med bahnhof så jag hade tänkt två gånger innan det alternativet.

ComHem kanske är dyra, det vet jag faktiskt inte. Men det är många i mitt område som har dom och för dom har det fungerat utan problem så något gör de ju rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Universal, banhof, com hem, all tele, t3 med flera.

Kan du ge oss hela listan? Vilka ytterligare ligger bakom "med flera".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Jag har Bahnhof just nu och är extremt besviken på dom. Konstant packetloss och då och då dör nätet helt, senast ikväll slutade det funka helt. I början fungerade det fint men som någon tidigare sa kanske problemen beror på just kapacitetsbrist men hade jag fått välja om hade jag ABSOLUT INTE valt bahnhof.

Telia hade jag innan, dock som ADSL så det kanske inte är det bästa att jämföra med. Dock var det om möjligt ännu mer problem än med bahnhof så jag hade tänkt två gånger innan det alternativet.

ComHem kanske är dyra, det vet jag faktiskt inte. Men det är många i mitt område som har dom och för dom har det fungerat utan problem så något gör de ju rätt.

Är du säker på att det är Bahnhof och inte ditt lokala för jag har Bahnhof och här är det iaf inga problem och har inte varit, upplever även supporten som snabbt relativt till t.ex. tele2 för mobil m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bahnhof! Har haft dom nått år aldrig varit nå problem.
Har 100/100 men får ut 125/120.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan du ge oss hela listan? Vilka ytterligare ligger bakom "med flera".

T3
Tyfon
Ownit
Com hem
Net at once
Bitcom
Bredband 2
Universal
All tele
Boxer
Bahnhof
Bredbandsson
Bredbandsbolaget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

T3
Tyfon
Ownit
Com hem
Net at once
Bitcom
Bredband 2
Universal
All tele
Boxer
Bahnhof
Bredbandsson
Bredbandsbolaget

Ownit helt klart! Grymt stabila (mitt har aldrig varit nere) och klockren service via chatt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

T3
Tyfon
Ownit
Com hem
Net at once
Bitcom
Bredband 2
Universal
All tele
Boxer
Bahnhof
Bredbandsson
Bredbandsbolaget

Av dessa operatörer är det i stort sett T3, Ownit eller Bahnhof som gäller, övriga har antingen fått väldigt varierande eller riktigt usla omdömen. Bredbandsson och Bitcom är undantaget då jag aldrig hört talas om dem tidigare. Rent hastighetsmässigt är det inga större variationer mellan olika operatörer, den största skillnaden är kundtjänsten skulle jag säga.

Bahnhof har som sagt alltid haft väldigt långa telefonköer och lång svarstid vid kontakt via mail men det är möjligt att övriga alternativ är ännu sämre och att det är 'the lesser of evils'.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Av dessa operatörer är det i stort sett T3, Ownit eller Bahnhof som gäller, övriga har antingen fått väldigt varierande eller riktigt usla omdömen. Bredbandsson och Bitcom är undantaget då jag aldrig hört talas om dem tidigare. Rent hastighetsmässigt är det inga större variationer mellan olika operatörer, den största skillnaden är kundtjänsten skulle jag säga.

Bahnhof har som sagt alltid haft väldigt långa telefonköer och lång svarstid vid kontakt via mail men det är möjligt att övriga alternativ är ännu sämre och att det är 'the lesser of evils'.

Ja T3 verkar det luta åt för man fick ett halvår till halva priset och då var de redan en av de billigare till originalpriset.

Jag mailade bahnhof för en vecka sedan för jag orkade inte med telefonkön, de har inte svarat än så det är inte så positivt för mig som funderar på att bli kund.

T3 fick jag kontakt med snabbt via chat dock så var det men en väldigt ickeförstående person som inte förstod vad jag frågade. Så det var också negativt.

Huvudsaken i slutändan är ju att allt fungerar så som det är tänkt med minimalt krångel. Så än så länge har ju T3:s support varit betydligt bättre då de i alla fall har svarat och går att få kontakt med.

Iaf så visade det sig vara felkopplat med kabeln till lyan för grannes lgh nummer dyker upp när jag ska beställa. Så jag har varit i kontakt med stadsnätsskötarna och de skulle skicka ut en tekniker för att åtgärda problemet. Så efter det är gjort så kommer jag beställa fiber.

Hur lång tid tog det att få igång det efter att ni hade beställt?

Permalänk
Medlem

Satt i 2 timmars kö till Bredband 2 idag när internet var dött . Supporten tjatade bara om min ip-adress på en av mina stationära utan att lyssna på att det inte fungerade på någon dator. Även fiberboxen blinkar rött sa jag. Jag hade provat med allt det vanliga, reset, kabeln direkt från fiberboxen mm. Lämna datorn på ska vi kolla på det inom 3-5 dagar!!! Jag jobbar hemma fredagar och hade ett webb-möte inbokat. Sämsta supporten jag varit med om.
Kopplade upp mig med mobilen och kollade på Zitius, de hade haft problem idag!!!!
Man kan ju tycka att en support borde kolla sånt först!!
Aldrig mer Bredband 2.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@Ferrat: Är inte helthundra på allt med nätet men jag vet att bahnhof har haft problem med de som sköter det lokala dock ska det problemet vara fixat sedan ett bra tag tillbaka. Jag har självklart kollat så att det inte är modemet som spökar men det är inga problem. Jag vet inte exakt vad som är fel, bara det att jag kan tappa nät när/hursomhelst och att jag konstant har lagspikes pga packetloss. I vilket fall funkar skiten inte, vilket är det viktigaste och därav skulle jag inte rekommendera. Dock har de ju fått bra omdömen så jag kan ju vara ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

@Ferrat: Är inte helthundra på allt med nätet men jag vet att bahnhof har haft problem med de som sköter det lokala dock ska det problemet vara fixat sedan ett bra tag tillbaka. Jag har självklart kollat så att det inte är modemet som spökar men det är inga problem. Jag vet inte exakt vad som är fel, bara det att jag kan tappa nät när/hursomhelst och att jag konstant har lagspikes pga packetloss. I vilket fall funkar skiten inte, vilket är det viktigaste och därav skulle jag inte rekommendera. Dock har de ju fått bra omdömen så jag kan ju vara ett undantag.

OKej men om lokala haft liknande problem så låter det ju som något som blivit galet, har du kollat din routing m.m? Ingen annan i grannskapet som lider av samma? Kan ju även vara router eller liknande som är mupp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade Bredband2 några år och det fungerade fint. Bytte ett tag till Bahnhof men under perioden då de bråkade med Telia om sitt peering-avtal och därför fick alla anslutningar från Telia-användare strypta till 50 KB/s men bytte tillbaka eftersom det aldrig löste sig.

Ownit har dock varit snäppet vassare vad det gäller beställningssystem och support (har visserligen bara pratat med dem en gång för att be dem släppa på sin DHCP lease så att min nya router tilldelades en IP). Har aldrig gått ner på 3 år heller. Jag skulle därför absolut rekommendera Ownit.

Skrivet av Hugligan:

Ownit helt klart! Grymt stabila (mitt har aldrig varit nere) och klockren service via chatt iaf.

Är bra service även över telefon ifall man föredrar det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@Ferrat: Jag har gjort mätningar med pingplotter, flera stycken. Här är ett av de tester som jag kört http://imgur.com/a/oymvc

Senast igår ballade mitt nät ur och skickade direkt ett meddelande till min granne som jag vet också lirar lite olika spel. Konversationen såg ut ungefär såhär:

Jag: K*kar ditt nät också ur eller ?
Han: Sämsta skiten jag varit med om

Så ja, fler har problem med det. Det lokala hade ju något som spökade men det var 3+ månader sedan och de ska ha åtgärdat de problemen. Jag har ju även testat att köra utan routern, direkt från väggen och även med en annan router och det har varit minst lika pissigt då.

Permalänk

Vad du än gör så välj inte All Tele, jag arbetar inom fiberbranchen och har fått väldigt dålig tycke för dem. Kundtjänst som ljuger en rakt upp i ansiktet och hotar med höga avgifter om de skickar ut tekniker som kommer att kosta kunden ett par tusen om kunden har felet hos sig..

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ser att du inte kunde välja Telia, men måste ändå försvara dom då det fått negativa omdöme här ovan.
Telia är nog i särklass den stabilaste leverantören man kan välja oavsett fiber eller adsl.
Att adsl har problem och är en förhistoriskt teknik där man har tur om man har bra fart är en annan sak.
Det är tekniken i sig som är värdelös, inte Telia.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Bahnhof! Se vad SweClockers publicerade för nyhet igår den 2:a september så förstår du att de faktiskt bryr sig om sina kunder lite mer än andra bolag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

har erfarenhet av Bahnhof & All Tele , och Bahnhof skulle jag rekommendera.

All tele hade riktigt otrevlig support när man ringde och behövde hjälp
samt att byta från dom tog sin lilla tid :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag mailade Bahnhof för 10 dagar sedan med en fråga om bredband. De har inte svarat än. Brukar det ta så här lång tid. Serivicenivån vad beträffar internet över fiber verkar vara urusel av egen erfarenhet hitills samt lite andra trådar jag har läst. Förhoppningsvis så kommer jag inte ha med dom så mycket att göra när det väl fungerar. Väntar fortfarande på att stadsnätsteknikern ska höra av sig så jag kan beställa. Jag får upp mitt lghsnr nu iaf som val när jag kollar via internet. Pluggar jag in kabeln i tp utaget så hittar den dock ingen dsl eller vad det nu hette. Jag antar att man ska komma till en startaida där man sedan får välja operatör när man har pluggat in tp kabeln. Eller hur beställde ni internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag mailade Bahnhof för 10 dagar sedan med en fråga om bredband. De har inte svarat än. Brukar det ta så här lång tid.

Ja, de gånger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har det tagit runt en vecka att få svar så jag skulle säga att det är 'normalt'. Jag har även varit i kontakt med Ownit i ett annat ärende och även där tog det en vecka att få svar så taskig kundtjänst verkar finnas hos flera operatörer.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Bahnhof alla dagar i veckan, Sen alla som klagar på supporten.. bahnhof har 96% nöjda kunder
Dom sista 4% ska troligen inte ha en dator alls.

Banhof = ISP med integritet
Telia = ISP som är rädd för att bli stämda och säljer ut dig varje gång

http://www.nyteknik.se/samhalle/1-000-svenska-fildelare-far-k...
Antal Banhof kunder som blir utsålda av sin ISP: 0st

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det någon som har provat T3, de verkar riktigt prisvärda iom att man får halva priset i 6 månader och så är avgiften en av de lägre redan innan, jag tror det var drygt 339kr för 100/100 vilket är helt okey.

Jag har haft dom hur länge som helst, har inget negativt att säga. Alltid bra hastighet och de ytterst få gånger jag ringt support har de alltid svarat snabbt och trevligt.

Permalänk
Medlem

Kanon jag har beställt internet nu. Har ni något tips på en bra router?
Räcker det med en för 3-400kr? Jag bor i en lgh på 60kvm och kommer förmodligen koppla min stationära dator via kabel och sen mobil, laptop och AppleTV trådlöst.