billigare ljud till källargym

Permalänk
Medlem

billigare ljud till källargym

Hej.

Jag söker lite nytt ljud till mitt källargym där hemma och behöver lite tips.
I och med att det är gymmet så är det inte det viktigast med den högsta kvaliten.
Där av också min budget, så nära 3000kr som möjligt och helst lägre än det. Problemet är väl nu att jag gärna vill ha lite tryck i det, gym och bas funkar ganska så bra ihop trots att det inte min normala preferens.
Just nu sitter jag med en gammal stereo från 90talet med cdväxlare och dubbla kassetdäck och vill ha något smidigare samt bättre än det om möjligt.

Hur som helst det som kommer användas som källa är en blutoothmottagare och spotify på mobilen.

Det jag tittat på ännu så länge har vart billebro och eras skytec men känner inte riktigt att dom verkar vara så seriösa så skippar både märket och framförallt billebro, konstiga vibbar från sidan och nedspammat på blocket.

andra jag tittat på har vart http://www.totalljud.se/powersystem-1-p-2899-c-151.aspx tillsammans med en minimixer för justering bas/mid/trehttp://www.totalljud.se/xenyx-502-p-1111-c-153.aspx

Ett annat jag titta på var detta http://www.totalljud.se/touringsystem-1-p-3480-c-151.aspx

Även tittat lite löst på http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj/slutsteg/ld-xs-200 / http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj/slutsteg/ld-xs-400 men kan inte komma på några högtalare för ett vettigt pris.
Gymmets yta är väl kanske 5x2m med betongväggar.

Min fråga är väl om jag kan få bättre saker för samma eller mindre pengar? Och vilket av det jag tittat på kan vara vettigt att ta?

Alla tips uppskattas.
Tack för er tid.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha det i ett slamrande gym så är det kanske enklast med en aktiv pa topp, du behöver inte heller ha stereo utan satsa på "stort"
Kanske nån av dessa kan passa >
https://www.thomann.de/se/behringer_b612d.htm?ref=search_rslt...
https://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm?ref=se...
https://www.thomann.de/se/behringer_b115mp3.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Hmm det är absolut en tanke och köra på en stor maffig sak i stället för stereo.
Dom är lite åt det större hållet men hade nog kunnat överleva det i och med att det bara blir in.
Skall absolut undersöka dem. Tack för tipset.

EDIT:
Hur kopplar jag in något som har rca på dessa? Ser bara xlr in/ut eller finns det adaptrar om det enns fungerar?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Angående Billebro har jag bara goda erfarenheter.
För två år sedan när jag köpte nytt ljud därifrån till tjejens salong var den ena högtalaren i paret trasig (transportskada).
Jag behövde inte skicka tillbaka något inte ens skicka en bild, två dagar senare hade jag nya grejer.
Jag skulle titta på denna kategori: Länk

Jag har köpt grejer från Billebro 3 gånger på 5 år men senaste var för 2 år sedan så det är ju möjligt att de gått ned sig.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

@mrqaffe:

Hmm det är absolut en tanke och köra på en stor maffig sak i stället för stereo.
Dom är lite åt det större hållet men hade nog kunnat överleva det i och med att det bara blir in.
Skall absolut undersöka dem. Tack för tipset.

EDIT:
Hur kopplar jag in något som har rca på dessa? Ser bara xlr in/ut eller finns det adaptrar om det enns fungerar?

Det finns rca till xlr men du får en XLR för varje kanal, höger till en och vänster till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

@mrqaffe:

Hmm det är absolut en tanke och köra på en stor maffig sak i stället för stereo.
Dom är lite åt det större hållet men hade nog kunnat överleva det i och med att det bara blir in.
Skall absolut undersöka dem. Tack för tipset.

EDIT:
Hur kopplar jag in något som har rca på dessa? Ser bara xlr in/ut eller finns det adaptrar om det enns fungerar?

Där finns teleplugg. Jag hade de äldre varianterna.

Hur stort är ditt gym? Behöver du verkligen pa-högtalare?

För 3000 hade jag köpt en helt ok soundbar och haft den snyggt placerad nånstans. Då kan man köra med blåtand och annat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Angående Billebro har jag bara goda erfarenheter.
....
Jag har köpt grejer från Billebro 3 gånger på 5 år men senaste var för 2 år sedan så det är ju möjligt att de gått ned sig.

Ok så dom är inte så illa som intrycket man får av deras hemsida och beskrivningar. Kanske kan fundera på dom ändå.

Skrivet av Lavaguden:

Det finns rca till xlr men du får en XLR för varje kanal, höger till en och vänster till en.

Ok så en xlr per kanal då? då borde man kanske ta denna osm har två line in? https://www.thomann.de/se/behringer_b115mp3.htm

Skrivet av serverfel:

Där finns teleplugg. Jag hade de äldre varianterna.

Hur stort är ditt gym? Behöver du verkligen pa-högtalare?

För 3000 hade jag köpt en helt ok soundbar och haft den snyggt placerad nånstans. Då kan man köra med blåtand och annat.

Gymmet är som jag skrev inte så stort kanske 2x5m eller så, dock är det ju en del skramlande i och med fria vikter.
Tips på någon soundbar och erfarenhet på hur ljudet är från en sådan? Faktiskt aldrig lyssnat på någon soundbar annat än på typ mediamarket och där får man ingen bra uppfattning om något tyvärr.

Om jag köper mig en pa så är den ju portabel så den hade nog fått mer användningsområden än gymmet, vilket hade vart ett plus.

EDIT:
Tittade lite mer på sidan jag först fick länkad till mig och hittade denna med redan inbyggd bluetooth i stället för mp3-spelare
https://www.thomann.de/se/behringer_b115w.htm Känns nog som mest passande hittills om ingen har något bättre förslag.
Eller kanske 12" är bättre för lite snabbare bas? https://www.thomann.de/se/behringer_b112w.htm

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag rekomenderar inte att köra ihop vänster och höger kanal på en högtalare vilket blir fallet här.
Välj antingen höger eller vänster och kör på en högtalare.
Om du som jag trivs med att basen känns lite när man gymmar rekomenderar jag ingen soundbar.
Däremot rekomenderar jag begagnat ljud.
Just nu finns ju inget vettigt begagnat runt där vi bor.

edit:Behringer B115W verkar ha fått fina recensioner i prisklassen så det är nog bara att köra på den.
I ett mindre källarutrymme får du nog ut ganska bra baskänsla med den.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att skapa en monosignal via en mixer eller nåt litet buffertsteg vilket då kan ge andra fördelar om man behöver ansluta flera signalkällor, vill ha reglage på annan plats än högtalaren eller tex ansluta en mikrofon, om man skaffar nån aktiv pa topp så kanske man använder den på nån fest eller liknade och då kan en liten mixer vara bra, systemet går ju att utöka om man vill och ett par toppar av Behringers typ låter faktiskt rätt bra med hifimått, de lär utklassa de flesta soundbars i både kvantitet och kvalitet och skulle man sakna djupbas så går det att skaffa aktiva baslådor till dem, men även en pa topp är ganska kapabel i basen, det är trotts allt 12-15" element i dem även om man kallar dem toppar och de flesta har ju inte ens så stora saker i sina så kallade subbar.

Det går att göra en monokoppling genom en enkel kabeladapter också, man sätter ett par motstånd i serie med linjeugångarna (h&v) innan man koppla ihop det och motstånden brukar rymmas inuti xlrkontakten, typ så här >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vill tipsa om Behringers lilla portabla med möjlighet till batteridrift mpa40bt.
I den sitter visserligen bara en 8" och 40w förstärkare, men det spelar ändå förvånansvärt djupt i basen*
Har även den blutooth och dessutom möjlighet att följa med till stranden eller liknande.

Tänk på att skaffa ett stativ också. Finns både för golv och väggmontage.

*Jag har även ett par b212d, och dessa spemar inte alls lika djupt som mpa40bt. Dom du kikar på har andra specar och kan vara likvärdiga, men detta är vad jag känner till

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag vill tipsa om Behringers lilla portabla med möjlighet till batteridrift mpa40bt.
I den sitter visserligen bara en 8" och 40w förstärkare, men det spelar ändå förvånansvärt djupt i basen*
Har även den blutooth och dessutom möjlighet att följa med till stranden eller liknande.

Tänk på att skaffa ett stativ också. Finns både för golv och väggmontage.

*Jag har även ett par b212d, och dessa spemar inte alls lika djupt som mpa40bt. Dom du kikar på har andra specar och kan vara likvärdiga, men detta är vad jag känner till

Gillar verkligen tanken på en mpa40bt. Kommer nog ta b115w som det ser ut men skall definitivt skriva upp den portabla för framtida inköp om batteridriven högtalare kommer på tapeten.
Stort tack för tipset.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Beställde mig en b115w nu. Blir spännande och se hur det blir
30 dagar öppet köp fast hoppas man slipper det frakt tillbaks lär vara monstruös.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

@RainesX:

När du planerar att skaffar en bärbar batteridriven högtalare kan jag rekommendera Bose soundlink 3
är väldigt imponerande vilken ljud den levererar trots sin storlek

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Angående Billebro har jag bara goda erfarenheter.
För två år sedan när jag köpte nytt ljud därifrån till tjejens salong var den ena högtalaren i paret trasig (transportskada).
Jag behövde inte skicka tillbaka något inte ens skicka en bild, två dagar senare hade jag nya grejer.
Jag skulle titta på denna kategori: Länk

Jag har köpt grejer från Billebro 3 gånger på 5 år men senaste var för 2 år sedan så det är ju möjligt att de gått ned sig.

Samma här, har beställt allt från lampor och lampstyrning till PA-Högtalare och en mixer.
Senaste beställningen var för 3 månader sedan.
Allt har fungerat felfritt och har jag haft frågor så har dom besvarats.

Men folk gillar att leva kvar på gammal tid helt enkelt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ljudfocus har rätt bra saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.