GTX 980TI 3899kr, bra köp?

Permalänk
Medlem

@cappe: Ja, det är klokt att använda en av SSD diskarna som OS disk, dock är 64GB inte särskilt stort, Windows tenderar att växa med tiden.

I BIOS ändrar du till ACHI, på nyare moderkort är det standard, men om du har en äldre variant kan det vara nödvändigt. Därefter så skall det fungera, men du kan behöva formatera diskarna, och installera om Windows är rekommenderat, precis som du planerar att göra.

När du har startat om datorn är det OK.

EDIT; Bra guide; http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Why-do-i-need-AHCI-w...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cappe: Ja, det är klokt att använda en av SSD diskarna som OS disk, dock är 64GB inte särskilt stort, Windows tenderar att växa med tiden.

I BIOS ändrar du till ACHI, på nyare moderkort är det standard, men om du har en äldre variant kan det vara nödvändigt. Därefter så skall det fungera, men du kan behöva formatera diskarna, och installera om Windows är rekommenderat, precis som du planerar att göra.

När du har startat om datorn är det OK.

MVH

Tackar för hjälpen. Blir att dra in windows på ett USB minne. En annan fråga är om jag behöver produktnyckeln till Windows eller är den inlagd automatiskt? Har för mig att det inte krävdes förra gången jag gjorde det åtminstone.

EDIT: Hittat svaret. Tackar för hjälpen

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om Windows till samsung SSDN samt formaterat den gamla SSDN där oset låg innan. Nu har jag bara mina HDD kvar som dem var tidigare men det borde väl inte ställa till med något? Dem är bara lagrinsdiskar.
Installeras GPU drivrutiner automatiskt nuförtiden vid ominstallation förresten? Trodde jag skulle vara tvungen att gå in på AMDs hemsida och dra ned dem.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]